Annons:
Etiketteld-lågor
Läst 4196 ggr
Ahnna
1/23/07, 7:34 PM

Kan du blåsa eld?

Annons:
LinaN
2/2/07, 6:50 PM
#1

Jag kan blåsa med vatten, men har itne vågat mig på olja ännu….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/2/07, 7:02 PM
#2

#1 Ungefär som mig då. Men jag kan göra andra saker med brinnande facklor… *myser* Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/3/07, 12:55 PM
#3

hihi :D

Jonglera på hästryggen? :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/3/07, 9:46 PM
#4

#3 Mja, har inte provat just det, men varför inte? Jag är alltid ute efter att prova nya saker… Flört Men jag har faktiskt provat lite andra eldgrejer med häst.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Sehvrin
2/8/07, 10:39 AM
#5

Nä, jag skulle aldrig våga. Det jag tycker verkar otäckast är dock inte elden, utan risken för kemisklunginflamation…. (som ju faktiskt kan bli kronisk…)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

MegN
2/8/07, 7:17 PM
#6

Håller med Johanna, jag skulle aldrig våga peta i mig såna kemikalier - verkar korkat att ta såna risker. Då sponsrar jag hellre dödsföraktande jycklare med några guldpengar extra, så att de gör det åt mig…!

Annons:
Ahnna
2/9/07, 11:59 AM
#7

#5 & 6 Ja, visst finns det en risk. En bekant till mig gav sig på att blåsa eld när han hade bakteriell lunginflammation = INTE bra! Det blev liksom lite svårt att andas plötsligt, stackars människa…

Men eldblåsning som sådant är ju ingen barnlek, utan kräver mycket träning och kunskap. Jag har bevittnat eldblås i alldeles för stark vind, där eldmolnet upprepade gånger blåste ut i publiken - ett typexempel på oerfaren eldblåsare som inte kollade vindens riktning och styrka innan han började. Tyvärr så verkar det gå trend i eldstunt, och rätt många provar på det utan att egentligen kunna någonting. Till exempel så verkar inte alla riktigt förstå hur lätt det är att bränna sig i ansiktet om man inte har någon form av flamskydd, till exempel i form av rätt sorts färg över ögonbryn och ögonfransar. Jag har hört talas om nån som på allvar trodde att man kunde stryka på vaselin istället för en flamsäker färg, och det är nästan så att jag skulle ha velat se den personen blåsa eld… Fast inte utan ett läkarteam på standby! Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/9/07, 5:11 PM
#8

Kemisk lunginflammation låter otäckt….. Därför jag itne har provat p åritkigt ännu…..

Sen har jag hört at tma nska äta/dricka fetthaltigt också för att neutralisera otäckingheterna i det man blåser emd om man får ner det i magen…..

En puckopanna jag träffat på blåste med bensin….. tacka vet jag lampolja….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
2/9/07, 6:36 PM
#9

Det är inte att få ner det i magen som är problemet - det är att man andas ner skiten i lungorna. Och för min del vill jag gärna ha mina lungor kvar ett tag till. De är i förhållandevis gott skick, jag har aldrig rökt eller jobbat i kolgruva…

Ahnna
2/10/07, 11:14 AM
#10

#8 Yoghurt är bra för att "lugna" magen innan blås, eftersom lite olja får man i sig hur man än försöker låta bli. Kemisk lunginflammation är inget vidare, men risken är inte större än att man ska undvika att andas in kraftigt när man har olja i munnen, typ. Det är lite teknik bakom det, det är därför det är bra att öva på att "blåsa vatten" innan man tar till facklor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Chessan
2/10/07, 5:24 PM
#11

Hur lär man sig att blåsa eld?

Ahnna
2/12/07, 7:35 PM
#12

#11 Man tar hjälp av någon som är duktig på det, och som kan informera om riskerna. Många "leker" med eld och sprutar med bensin m.m. och det är bara dumt. (Åh, så dumt det är!) Ser du någon blåsa någon gång så gå fram och fråga, det skadar ju inte. Men se till att personen ifråga kan ge dig bra information, så att du slipper onödiga olyckor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Elden
2/24/07, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

jag kan ju… men fåååår inte längre… dumma läkare - dumma sunda förnuft *suckar tungt*

Annons:
Ahnna
2/25/07, 10:07 AM
#14

#13 Läkare är bara korrupta matkutövare som inte vet vad de pratar om - go for it! CoolFlört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Elden
2/26/07, 1:14 PM
#15

#14 - tyvärr vet jag ju att dom har rätt… Jag och Herr P har pratat om att strunta i vad dom sagt men säga vad man vill - förnuftet är en stark känsla ibland…

Ahnna
2/26/07, 2:00 PM
#16

#15 Ser för mitt inre öga hur Eldens Härskare dundrar fram över arenan med en fackla i ena handen - stannar mitt för publiken och blåser ett stort eldmoln och sedan slukar facklan - sen full fart framåt igen…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Dumle
3/2/07, 12:41 PM
#17

Får är snälla saker som går i hagen och sägen bäääää…..Men du, Eldens Härskare, ska ialla fall inte blåsa i ditt tillstånd. har man ställt till det så får man allt vänta tills man har kläckt ut den….Sen är det bara vänta tills du har ammat klart och sen kan du sätta igång igen. Och när du är klar med det den här omgången så kommer nästa så om så där en fem sex år får vi se dig blåsa igen……Glad

Elden
3/3/07, 5:17 PM
#18

#16

 Been there - done that… ;) Nästan i a f - Lina är för fåfäng för att låta mig blåsa eld på hennes rygg - manen kan ju ta eld"

#17

*mummel* Det var inte jag som läckte *pekar menandes på sin blonda sambo*

vilse
3/17/07, 4:46 PM
#19

Någon som vet var man kan hitta någon som lär ut det? Skulle väldigt gärna vilja lära mig det, på ett bra och säkert sätt.

Elden
3/19/07, 1:44 PM
#20

#19 besök www.eldsjal.org och kolla om det finns medlemmar i din hemtrakt. De är en förening för alternativ konst och många är kapabla att hantera och lära ut eldkonst. Jag är själv fd medlem och kan rekomendera dom starkt. Enda anledningen varför jag inte är aktiv längre är tidsbrist och läkarförbud… =)

Annons:
Ahnna
3/19/07, 2:44 PM
#21

#20 Det jag har sett av Eldsjäl var minst sagt läskigt. Flera av dem sprutade lika mycket olja som eld och flera gånger ut över publiken samt i motvind… Samt att deras kläder fattade eld tre gånger under samma show. Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

isnornin
3/20/07, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag har inte testat, jag får be min bror att lära mig.

MVH Isnornin

Robinsnel
3/21/07, 2:10 PM
#23

mm, var längesen men det är ju en helt underbar känsla att blåsa eld.. :)

Ahnna
3/21/07, 2:18 PM
#24

#23 Underbar hur då? Do tell! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Robinsnel
3/21/07, 8:37 PM
#25

Ljudet av elden som flammar ut i ett moln framför sig… En liten kick är det allt..

Ahnna
3/22/07, 10:24 AM
#26

#25 Mmmm… okej! *nickar instämmande*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Chessan
3/24/07, 6:06 PM
#27

En grej som jag har funderat på. Man ser ofta eldslukare på medeltidsmarknader. Men, existerade eldslukare på medeltiden? För, brukar man inte ha lampolja eller liknande saker att blåsa med. Hur hur lätt var det att få tag på sånt? Eller fanns de och man gjorde på något annat sätt?

Annons:
Ahnna
3/25/07, 12:07 PM
#28

#27 Bra fundering! Jag har försökt hitta belägg för eldslukandets existens på medeltiden, men har bara hittat "freak shows" från 1800-talets Europa och Nordamerika. Alltså, såna där "betala-för-att-se-en-skäggig-dam-varietéer." Det verkar inte bättre än att den moderna världens cirkus har flytit ihop med det som vi kallar medeltidsmarknader etc. För några år sedan bevistade ett gäng polska jonglörer och eldkonstnärer ett visst tornerspel och hade "pausinslag" med nåt som liknade Cirkus Cirkör på styltor, typ. Kul att se, visst, men inte var det särskilt medeltida, inte… Fundersam

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Dolomit60
9/14/07, 8:40 AM
#29

Jag vet inte vad eldslukning egentligen har med medeltid att göra. Men visst kan jag sluka eld. dert är inga problem, det kan vem som helst lära sig på mindre än en halvtimme !

Kanske ska man träna lite för att få riktigt flotta kaskader se´n .

Men det är en barnlek ! Det är en barnlek att sluka eld också. Min dotter brukar skämta om att jag är en drake, för att jag kan spruta eld.

Men jag gär det sällan för jag tycker det är så äckligt !

Jag tycker man smakar fotagen i hela munnen ett halvt dygn efteråt. Inte så mycket av att sluka den, men av at blåsa.

Vidare har jag hört att det egentligen inte ska vara särskiljt nyttigt att andas in ångorna.

Det är nog nyttigare att jonglera - men svårare att lära sig.

Ahnna
9/17/07, 11:00 PM
#30

#29 Jag kan hålla med om att "eldlek" troligen inte har så mycket med medeltiden att göra - som jag har kunnat hitta belägg för i alla fall - men så som det ser ut idag så är det ju ett "självklart" medeltidstecken. Säga vad man vill om det.

Det är ju inte så särskilt svårt att blåsa eld, som du säger, men alltför många gör det utan att tänka på säkerheten har jag märkt. Barnlek eller inte, det är farligt till tusen, vilket många inte verkar förstå. Det är inte bara farligt för den som löper risk att andas in ångorna eller lampoljan, det är också farligt för den som är i närheten om vinden kommer från fel håll, eller om den som blåser spottar ut lika mycket olja som lågor - vilket MÅNGA har en förmåga att göra… Jag har sett ett etablerat gäng blåsa eld över ett publikhav en gång, med vinden rakt ut över publiken och moln av spottad olja som var större än lågorna. INTE BRA!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Dolomit60
9/18/07, 2:16 AM
#31

Nä men jag har aldrig gjort det inför större publik. Jag har bara provat det några gånger. Jonglerar lite, och trollar för skoj skull ibland. Hade tankar om att anända elden och bygga ihop nå´n gatushow en gång. Så blir det kanske inte.

vore vinden för kraftig tror jag att jag avstog helt faktiskt, även om jag måste medge att jag nog inte har varit överdrivet uppmärksam på säkerheten annars.

En annan anledning till att jag drar mig for det är kanske att jag inte vill ha skägg när jag gör det. det blir så omständigt att raka sig och allt det där.

Men när jag kallade det "barnlek" handlade det mest om at det egentligen inte är någon "svår konst", som man måste lära på samma sätt som exempelvis ett hantverk. Det tar flera års daglig träning innan du kan dreja skapligt säkert exempelvis. samma sak gäller om man vill lära sig spela ett instrument, eller teckna. Jonglera är också lite svårt. Att trolla däremot är ofta tal om närmast dumma tricks, och hemligt preparerad rekvisita, som man bara skall lära sig dölja rätt. Och så handlar det givetvis om att kunna se folk i ögonen och säga att man är släkt till Aristoteles i rakt nedstigande led, och verkligen se ut som om man menade det på fullaste allvar. På det sätte liknar det eldslukeri, oh blåsning en smula…..

Elden
9/18/07, 9:22 AM
#32

När jag fortfarande fick leka med elden (innan det fysiologiska satte stop tyvärr) så var jag nere på medeltidsmuseet i stockholm på ett jobb. Vi kollade som alltid vindriktningen innan vi gjorde ett dubbleblås s a s. Tyvärr är strömparterren där muset ligger tydligen känt för sina kastvindar - något som vi surt fick erfara. Lugg, ögonbryn, ögonlck och självförtroendet blev rejält brända den dagen… Och då var vi ändå erfarna, utrustade med rätt sorts släckningsutrustning och viktigaste av allt - utrustade med rätt sorts tänkande. Efter den showen valde vi att INTE spruta eld där så länge det blåste ens den minsta vinden. Skitsnuskigt var det och fy fan så man såg ut!

 Det som förvånar mig är att det tas så lättvindigt på eldsprutandet. Själv övade jag så gott som dagligen med vatten i 1 år innan jag gav mig på oljan. Vet folk som har lärt sig eller har lärt ut konsten på 1 timme ! Hualigen!

Dolomit60
9/18/07, 3:39 PM
#33

Vatten ???!!!

Var det inte svårt att få det att brinna ???!!!

Elden
9/18/07, 4:13 PM
#34

vet inte om du är humoristik eller ej så jag svarar iaf.

man övar med vatten för att lära sig sprida vätskan ordentlig, man vill finfördela den eftersom det då är minst risk för sas baktändnin mm

Annons:
Dolomit60
9/19/07, 8:01 PM
#35

Ja, men BAKOM frågan låg nog den något mer "seriösa" frågan: Vatten - vad ska det vara bra för?"

Kanske föranleddes frågan av att jag egentligen inte tycker tekniken är så komplicerad egentligen.

Som jag tidigare antytt så har jag kanske inte så snygga kaskader alla gånger.

Baktändning är jag lite osäker på vad du egentligen menar med.

Och möjligen kunde jag behöva öva med vatten……?!

Men som sagt; jag är inget proffs, utan har mest gjort det för skoj skull några gånger.

I övrigt tror jag jag har fått svar på frågan.

Elden
9/19/07, 10:11 PM
#36

det finns tillfällen då elden kryper in mot munnen - säkerligen ingen trevlig upplevelse Skrattande

Dolomit60
9/20/07, 5:53 AM
#37

OK.Jag har lyckligtvis sluppit de nuplevelsen.

Generellt kan man nog säga att jag egentligen kommit väldigt bra undan i betraktning av alla mindre välövervägda saker jag företagit mig.

Oftast inser jag inte forän efteråt att jag undervärderat risker, och problem som kan upstå i samma grad som jag övervärderar min egen  kunskap, och förmåga. Det kallas väl nybörjartur antar jag…….

Mstar
1/29/08, 5:13 PM
#38

Jag KAN blåsa. men jag gör det inte längre. Inte sen min kompis och tillika lärare fick kemisk lunginflammation. Det smög sig på honom. Vi gjorde föreställningar 5 dagar i rad, blåste minst en gång varje dag. Sen las han in på sjukan.

Freke
12/25/08, 5:30 PM
#39

Är det någon som testat att blåsa med mjöl? Ska tydligen gå att göra??

Vanlig olja är inte så farligt som folk vill göra sken av, bra att tänka på är väl dock att när man provar, ha någon med sig som kan hjälpa en om det börjar birnna..

I ansikte eller kläder..

Alla som är lite älder och sett "paddan" Daniel Norr X-vebea joculatore vet någ hur man ser ut efter en kemisk lunginfamation.. han har väl rekord i att få dom, tidigare MtV(medeltids veckor) har an väl under alla år haft minst en kemisk lnginflamation.

Sen att han inte är sann på att blåsa då han får in knappt en halvliter olja i käften och får ut det oxå..

Men Trixarna börjar bli duktiga oxå, men vakrast är att se Palle när han leker med brinnande Lie, även om han inte just då blåser..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Vattnadal
12/26/08, 12:32 AM
#40

Vaddå, måste man vara äldre för att ha sett Paddan? Säger du att jag är äldre? Jag känner mig ung och fräsch som en nyponros, nej, en knopp, i april!Skrattande

Daniel är en sötnos, men han kanske inte är så frisk längre. Kul att supa med är han dock!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
12/26/08, 11:34 AM
#41

#40 Säger detsamma, vaddå "äldre"? Förklara dig, Freke! Skrattande Jag har också sett Paddan och jag är väl knappt giftasvuxen… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Freke
12/26/08, 12:26 PM
#42

Med tanke på att Vebea la ner för 3år sedan och innan dess inte uppträdde på två innan dess så fem år tillbaka i tiden.. .

Min dotter har oxå sett paddan, faktiskt kännt honom sedan hon var 3år och idag 16, så ja därav lite äldre!!

Är ni SCA:are?? vakna.. ttiden går även om man förnekar eller försöker..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Vattnadal
12/26/08, 12:48 PM
#43

Är inte SCAit. Jag är bara en lajvare, och för oss står tiden stilla!Tungan ute

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Freke
12/26/08, 2:45 PM
#44

Haha…

Stackars.. det är lite religöst, om man nu vore sån???

Evigt liv och sånt bjäfs….
En annan har insett annat. hehe Tid är förvisso relativt, men konkritiserat relativism

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Ahnna
12/26/08, 10:06 PM
#45

Jag är förvisso SCA:it, men jag är fullt medveten om att tiden rör sig sakta framåt ändå. Anser att man faktiskt kan vara realist och medeltidare samtidigt. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

fridaas
5/28/09, 5:03 PM
#46

Visserligen en gammal tråd, men jodå, eldblåsning kan jag minsann! Fast det var ett litet tag sedan nu, ungefär 2år sen nu =/

Senaste gången var på tornerspelen på Visingsö.

Helt underbar känsla!

Eldblåsningen, eldslukning, eldfakir, jonglering och poi.. mumma Skrattande måste börja leka snart igen..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[incendium]
5/29/09, 3:25 PM
#47

Har aldrig blåst och står fast vid det, gör det mesta annat istället. Eldslukning, eldfakiri, poi, stavar, klubbor, solfjädrar osv osv osv.

Och självklart utblandat med orientalisk dans lite då och då.

AutumnWicca
5/29/09, 3:35 PM
#48

#47

nice! Jag har dansat orientalisk dans i 4 år :) är det bästa som finns!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
[trollduva]
5/29/09, 4:00 PM
#49

kan inte blåsa eld,men vill lära mig

[incendium]
5/29/09, 10:42 PM
#50

#48 nej nej, absolut inte det bästa… men kombinerat med eldslukning så är det definitivt det bästa! (härlig dans plus kicken av elden <3)

Ahnna
6/1/09, 12:46 PM
#51

Jag såg en riktigt läskig eldshow nyligen, där vederbörande måste ha använt T-Gul - med tanke på lågornas storlek, färg och intensitet, samt att det droppade eld ner i gräset och facklorna brann klart väldigt fort, vilket inte händer med lampolja. Surprise, surprise - en av dem fattade eld i bakhuvudet! Det här med att blöta huvudbonaden, skydda ögonbryn och ögonfransar med flamsäkert smink samt använda olja som inte droppar verkar vara nåt som vissa inte har tänkt på. Att man, när man har släckt elden i håret och konstaterat att huvudduken är halvt uppbränd, inte avbryter och släcker elden är för mig helt ofattbart. Man måste inse sin begränsning när man leker med eld, annars händer otrevliga olyckor väldigt fort.

Så ni som funderar på att använda bensin, diesel, T-sprit eller liknande, fundera gärna ett varv till! Det är (faktiskt) förenat med livsfara både för er själva och er publik. Iaktta säkerghetsregler och läs på om eldstunt innan ni börjar. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

fridaas
6/1/09, 1:12 PM
#52

#51 uuh det där låter mkt mindre bra. Redan vid att blåsa med T-gul eller T-sprit överhuvudtaget känns helt fel..

I den föreningen som jag är med i, så hade/har vi som regel att alla som ska hålla på med eldblåsning och slukning måste läsa en eldsäkerhetshandbok,  där det står väldigt mkt om riskerna som finns, speciellt om kemisk lunginflamation, hur man förbereder sig på bästa sätt, att man ska kolla väder och vind m.m.
och även att man inte ska använda bensin, diesel, t-sprit och dyl. utan bara använda festivalolja (lampolja)..
använda flamsäkra kläder och någon form av blött tyg om huvudet för att skydda håret… men flamsäkert smink va det aldrig någon som sa någonting om.. men det kanske man borde ha fattat själv..

Själv har jag slutat med eldblåsning och slukning efter att 2 av mina vänner och lärare för den delen, fick kemisk lunginflamation, varav en fick hjärtproblem efteråt.. och även att jag fick början på mintlunga..

Jag rekomenderar oxå att man läser på ordentligt innan och även tar hjälp av någon som är väldigt kunnit inom området :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Ahnna
6/1/09, 1:19 PM
#53

#52 Vinden är ett problem som många verkar ignorera. Jag har sett rätt många gånger att folk har lekt med eld i alldeles för hård blåst. (Det räcker att det är lite kastvindar så börjar det bli riktigt farligt.)

Det låter som att din grupp hade en bra bok, men hur kom det sig då att dina lärare fick kemisk lunginflammation? Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

fridaas
6/1/09, 1:44 PM
#54

#53 jo det tycker jag oxå, vilket är synd, både för sin egna och publikens säkerhet.. jag skyulle ha haft en eldshow i fredags men avbröt den pga vinden..

Anledningen till varför han fick kemisk lunginflamation var för att   han skrämd under en föreställning vi hade på ett bröllop, en lite väl onykter person tog sig in genom inspärrningarna, vilket ingen av eldvakterna märkte, och tände på en smällare..
Så han blev skrämd och satte i halsen, och fick ner lite av oljan i lungorna.. så det blev en ambulansfärd till akuten. Och efter det har vi höjt säkerheten ännu mer.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Ahnna
6/1/09, 1:51 PM
#55

#54 Sånt är ju förstås väldigt svårt att förbereda sig på. Hoppas att det gick bra ändå!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Zadeira
6/2/09, 12:56 AM
#56

Vad är egentligen kemisk lugninflammation?

Jag har haft vanlig, och fy *** för det. Vad är det för skillnad? Fattar att det har med att få ner vätska i lungorna att göra, men hur skilljer sig sjukdomen från vanlig lunginflammation?

Anthka
6/2/09, 11:52 AM
#57

#56 en kemisk lunginflammation är när du fått ner någonting i lungorna som inte hör hemma där. En vanlig beror ju på infektion medan en kemisk är frätskador på lungorna orsakade av lösningsmedel, lampoljor eller magsyra (vilket är anledningen till att avsvimmade personer ska ligga i framåtstupasidoläga, annars riskerar eventuella kräkningar att åka ner i lungorna).

Efter vad jag förstått på våra gycklare så är det inte en fråga om du får en kemisk lunginflammation när du blåser eld utan när du får en.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/2/09, 12:00 PM
#58

#57 Jag känner flera eldkunniga personer som har blåst eld i tiotals år och som aldrig har fått det. Har man en gång åkt på det så får man ju i princip "eldleksförbud" eftersom en andra kemisk lunginflammation kan betyda slutet för lungornas funktion om det vill sig illa. (Vi har några i tornerlaget som har haft det och som aldrig mer får blåsa eld av den anledningen.) Men håller man sig inte till säkerhetsreglerna så är det klart att det inträffar, troligen "sooner rather than later". Eller om nåt oförberett händer, som det som fridaas berättade om.

Det äckliga med kemisk lunginflammation är att det verkligen fräter sönder lungorna, medan en vanlig bakteriell lunginflammation går att behandla med antibiotika och massor med vila. När jag hade det, passande nog under min militärtjänstgöring, så gick hela jag "sönder" eftersom jag ju inte kunde vila och göra Lumpen samtidigt, så för mig tog det ett år innan jag kände mig hyfsat levande igen efteråt. Att gå ut med hunden var en riktig plåga första halvåret, kroppen orkade bara inte. En kemisk lunginflammation kan ge mycket värre bestående skador än en bakteriell dito, så jag kan livligt tänka mig att återhämtningstiden är ännu längre än den var för mig. *huga!*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
6/2/09, 12:11 PM
#59

#58 Då har de haft tur, även om man följer säkerhetsreglerna och är jättenoga så kan det ju hända någonting oförutsett (som det ovan i tråden) och man får ner lite i lungorna.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
6/2/09, 1:41 PM
#60

#58

Så som jag uppfattat det så blir cellerna i lungorna förlamade och till sist slutar organet att fungera…. läskigt..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
6/2/09, 1:51 PM
#61

#60 Det är skitläskigt! Helt klart farligt, vilket TYVÄRR många missar när de "lär" sig om eldblåsning.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[incendium]
6/2/09, 2:23 PM
#62

Det borde absolut informeras mer om riskerna ja, men speciellt vad man kan göra för att förebygga de mindre allvarliga problemen som livshotande brännskador och liknande roligheter, frågan är bara hur. De gånger jag har beställt artiklar för eldkonster har det varit från home of poi vilka skickar med en riktigt bra skiva med tips om hur man ska göra vid en olycka, vad man alltid bör ha med sig och vad man bör tänka på i form av väder och publik. En av tjejerna på home of poi berättar även om hennes kemiska lunginflammation på ett riktigt bra sätt. Vet ni om det finns någon svensk affär eller något mer ställe som gör något liknande?

Annons:
fridaas
6/2/09, 3:01 PM
#63

#57 Har man kemisk lunginflamation kan det även om man har otur slå ut resten av kroppens organ, en kompis till mig fick som hjärtproblem pga den kemiska lunginflamationen.

#62 Salza fire gear kan säkert berätta om eldblåsning och dess risker, eller om de hänvisar till föreningen Eldsjäl kanske.. Salza's hemsida och kontaktuppgifter finns här

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Anthka
6/2/09, 3:05 PM
#64

#63 det är ganska förståligt med tanke på att det är lungorna som förseer övriga kroppens celler och organ med det syre som behövs.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[incendium]
6/2/09, 3:17 PM
#65

#63 Ja, skulle de inte kunna berätta om det skulle jag bli orolig, vad jag mer undrade då det inte framgick i förra meddelandet är om några mer platser delar ut informationen mer aktivt. Säkerhet verkar inte vara det första som tänks på när det kommer till eldhantering.

Ahnna
6/2/09, 4:39 PM
#66

#63 Eldsjäl har jag sett framträda och jag skulle inte lita på ett ord av deras "säkerhetsregler", tyvärr. De började brinna 3 gånger på en kvart och spottade brinnande olja över publiken… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

fridaas
6/2/09, 4:51 PM
#67

#66 Allt beror ju på vilka från föreningen det är som uppträder, troligtvis va det någon av nybörjarna som inte vet om att de inte "får" uppträda i eldsjäls namn, det är det ingen som får som är med i föreningen.. utan alla ska ha sina egna "gruppnamn", eldsjäl är bara samlingsnamnet för oss alla..

Och ja även där finns det folk som fullkomligt skiter i de regler och liknande som finns.. tyvärr..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[incendium]
6/2/09, 5:02 PM
#68

Gick in hos home of poi och de har en preview på filmen (15 min) med det mesta i förberedande säkerhet. Kolla gärna igenom den ni som vill hålla på med eld eller redan gör det.

Ahnna
6/3/09, 12:14 PM
#69

#67 Intressant! Det var på ett stort arrangemang för några år sen och det var 4-5 stycken som kallade sig Eldsjäl från Stockholm. Deras show var livsfarlig, både för dem själva och publiken. Väldigt tråkigt, men tur att bara de själva började brinna… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
fridaas
6/3/09, 12:16 PM
#70

#69 kan ha  varit efter det som grupperna inte fick kalla sig för Eldsjäl längre.. eller vi i Jönköping får inte det iaf, utan bara hänvisa till hemsidan och föreningen men heta någonting annat när man uppträder :s

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Ahnna
6/3/09, 12:32 PM
#71

#70 Det var ju också intressant. Varför ha en grupp om man inte får kalla sig för det när man uppträder, liksom? Men shit the same, det hör inte hit. Flört Jag hoppas i alla fall att Eldsjäl är bättre på att utbilda sina medlemmar nu, så att ni slipper tillbud i framtiden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Dragula
6/9/09, 10:51 PM
#72

Nej och jag vill inte lära mig.

Upp till toppen
Annons: