Annons:
Etikettevenemang
Läst 2195 ggr
Ahnna
3/27/07, 11:59 AM

Halör Marknad (Foteviken)

Följande är kopierat från Fotevikens hemsida:

Marknader och aktiviteter 2007  I Foteviken blir det som vanligt vikingavecka med vikingamarknad. Det nya för i år är att vi återger marknaden sitt vikingatida namn, Halör marknad. Enligt Färingasagan var denna marknad på just denna plats Skandinaviens största. Marknadsveckan hålls 25 juni - 1 juli. Veckan slutar fredagen 30 juni - söndagen 1 juli med Halör marknad.

Vilka ska dit?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
3/27/07, 4:35 PM
#1

*ler*

behöver jag säga ngt?

Det blir jag, Nadrension, Dark-Jester, Danyx, troligtvis Hallon och Laange från lajv.ifokus som ska dit. Jag o Nadrendion åker som ett "ekipage" Danyx ohc company lär jag träffa därnere varesig jag vill eller ej :D

Ska bli skoj o träffa grabbarna o deras respektive.

Min respektive jobbar troligtvis o får stanna hemma. :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/27/07, 5:17 PM
#2

Lyllos er!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/27/07, 7:20 PM
#3

jepp :D vi är sånna kultingar :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
3/27/07, 11:33 PM
#4

Jag skulle bra gärna vilja dit, men det känns bra långt att åka… (Bor i N Västmanland)

LinaN
3/28/07, 3:20 PM
#5

Jag åker från vänersborg i västra götaland….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
3/28/07, 4:54 PM
#6

Jo, fast redan hem till dig har jag 37 mil…!

Från mig till Foteviken är det 67 mil. Alltså har jag redan avverkat mer än halva när jag passerar dig…! (Fast det blir nog längre för mig att ta vägen förbi Vänersborg)

Å andra sidan brukar vi hälsa på släktingar i Boden då och då. Dit har vi 89 mil.

Annons:
LinaN
3/28/07, 8:16 PM
#7

jisses. sverige är stort ….. o.O

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hallonsaft
3/29/07, 4:16 AM
#8

Klart att man dyker upp där. Det är ju där man gör alla årets bästa inköp :D. Dessutom.. Vem vill missa den (inofficiella) mjödprovningen, fiskkastningen eller för den delen eh.. vad heter det nu.. vattenloppet.. (Där finns för övrigt även pris för de som stannar längst tid i vattnet. Förra året var jag, Långe och 5-6 personer till ute i nära två timmar..men det var VAAARMT då.)

Ahnna
3/29/07, 11:44 AM
#9

#8 Men sluta fresta mig! Elaka människa… Räcka ut tungan

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
3/29/07, 2:16 PM
#10

#9 …. och vem har någonsin påstått att jag skulle vara snäll? :D

Men som sagt. Det är bara att inse. Marknaden på foteviken är den bästa jag varit på om man tittar utbudsmässigt (och till viss del prismässigt också). Man kan få tag i otroligt mycket fint hantverk där och inte bara massproducerade saker som görs för att tjäna pengar. De har hårda krav på vad som får säljas och alltså slipper man de medeltidsmånglare som bara säljer skit.

LinaN
3/29/07, 9:12 PM
#11

Sen så blir det bara bättre av att dom flesta medletidare med alvöron åker till den där hålan mellan lund och malmö… jakriborg! och medeltidar sig där istället.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hallonsaft
3/29/07, 9:38 PM
#12

Jag förstår inte varför folk åker till Jakriborg *skakar på huvudet* Det koster ju skitmycket pengar överallt. Såg du programmet för förra året och vad olika saker skulle kosta?!?!? *skakar på huvudet.* Visserligen hade jag fått gå in där gratis… men varför skulle jag åka dit? Jag var ju i Foteviken? Hade två lajvvänner som åkte dit först, och sedan vidare till Foteviken bara för att jag tjatat på dem. De förstod inte vad de hade gjort i Jakriborg.

Sen undrar jag även vad det är för eh… sak.. som lagt något samtidigt som Foteviken. Det är bara hål i huvudet. Ett år låg Glimmingehus också samtidigt som Foteviken. Lika korkat.

LinaN
3/29/07, 11:15 PM
#13

litet korkat? Det är genomkorkat.

foteviken håller svinigt bra kvalité både på folk, underhållning och allt anant! varorna är suveräna och sällan så dyra att det svider i plånboken.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Hallonsaft
3/30/07, 12:30 AM
#14

#13 "…sällan så dyra att det svider i plånboken"

Hmm.. har du någonsin varit där egentligen? Man gör så många "billiga" fynd, att när man efteråt räknar efter så har man bränt flera tusen.. och så mycket hade man från början inte råd med..

Man gör fynd.. men nog svider det i plånboken ändå..

Ahnna
3/30/07, 11:21 AM
#15

Jag opponerar mig emot att ni kallar de med alvöron för "medeltidare" för det är två helt skilda saker. Jag är medeltidare, det vill säga, jag åker på medeltidsevenemang och tornerspel m.m. De med alvöron kommer ifrån lajvvärlden (och ibland inte ens det!) och åker titt som tätt på både medeltida och vikingatida evenemang med sina alvöron - det gör dem inte till varken medeltidare eller vikingatidare!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/30/07, 2:16 PM
#16

#14 du VET att jag vart där…..

jag brände 500kr på vintermarknaden. Det var 200 mer än jag hade budget för så nog vet jag….. Men det svider itne i plånboken innan man börjat räkna ihopa allt :D 

Det är först i efterhadn den svidande känslan kommer :)

Förra sommaren var min budget 200kr, mer had eja ginte… em ndet blev ett dryckeshorn, nya silverörhängen och en skedaffel i smide. hur jag fick ihopa det på 200kr undrar jag fortfarande….

När man ska på evenemang ska ma naldrig ta med mer pengar än sin budgeterade summa och ma nska VERKLIGEN INTE ha med sig sitt betal/kontokort och sedan i panik ta sig till närmsta bankomat bara för att ma nSKA köpa just den där tjusiga pilbågen elelr vad det nu kan vara.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hallonsaft
3/30/07, 2:59 PM
#17

#16 *flinar* jo… Jag vet väl det.

Nog för att man har en budget.. Men den kan alltid "omfördelas" när man hittar fynd och istället köper vackra saker. Ta bara det här med min tilltänkta nya mobiltelefon jag tänkt köpa i fyra års tid nu. Men varje sommar blir det inköpet nerprioriterat på grund av tälttygsinköp.. spännbucklor i silver… Tyg till kläder… ett extra lajv jag åkte på… jättefint damaskussmitt skarpslipat svärd osv. Alltså saker man inte kan vara utan :D Dock betyder detta att jag _fortfarande_ har kvar min gamle trostjänare Nokia 3310, som köptes in mindre än en månad efter att modellen släppts.

Och som sagt.. På sätt och vis kvaddades min budget.. men å andra sidan så blev det ju "bara" en omfördelning i resurser..

Ahnna
3/31/07, 8:09 PM
#18

#17 Nyfiken fråga… Det damaskussmidda svärdet, vem köpte du det av? Vem har gjort det?

På tal om budget, som kvaddas av att man köper tyger och grejer, så har jag haft en plan på att köpa en ny vagn till hästarna de senaste 10 åren. En sån vagn som jag vill ha kostar runt 30.000:- och den skulle mycket väl ha kunnat stå här nu, om jag inte hade investerat i över 100 meter tyg som bara ligger och blir dammiga… Oskyldig Man är så smart!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
4/1/07, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18 Tyvärr är det damaskussmidda svärdet "bara" ett Paul Chen svärd, så det är ju lite ekonomi… Dock har jag inte råd att betala 15 000 kr för ett "riktigt" (vilket är det billigaste damaskussmidda svärdet jag sett förutom detta).

Jag bifogar en bild på Ratatosk. Dock måste jag säga att han är vackrare i verkligheten ;) Det går ju inte riktigt att se hur stålet ser ut.

Ahnna
4/1/07, 12:41 PM
#20

#19 Aj si. Men 15.000:- låter billigt för ett riktigt. Beror i och för sig på vem som har gjort det och hur bra det är etc., men ändå. Jag har sett exempel på svärd som inte är damaskus som kostat över 15.000:-.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
4/1/07, 7:20 PM
#21

bara 30 000kr för en ny vagn?

har hiyttat en site som har superba rockarder o giggar. bara 10 000 för en rockard och bara 15 000 för en gigg…..

däremot så ska ajg har tag på en gigg i trä sen när lillkillen är inkörd. av den gamla modellen så man kan ha den på marknader också :D ser lagom coolt ut, komma inkörandes med häst o vagn på halör marknad med allas ina varor o sitt tält med i kärran :D

verkligen att köra på in-game hela tiden :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hallonsaft
4/1/07, 9:43 PM
#22

#20 Jag har sett svärd för över 15 000 jag också. Jag sa bara att det billigaste damaskussmidda, skarpslipade svärdet jag sett förutom detta kostade så mycket. Dock måste jag säga att balansen är helt okej i det jag köpt. Det är bra noder och det känns skönt att hålla i. Mitt Paul Binn fightingsvärd är dock aningen bättre tror jag. Fast.. Jag har ju inte kontrollerat det riktiga svärdet SÅ mycket. Man kan inte leka hur mycket som helst, då kanske man skadar sig..

Ahnna
4/2/07, 10:54 AM
#23

#21 Det är en maratonvagn för A-ponnyer, vilket får ner priset lite jämfört med liknande vagn för stor häst. Enda kruxet är att ska man tävla maraton så ska man ju helst ha en finvagn också, åtminstone till dressyrmomentet och gärna till precisionen också. Och just finvagnar till A-ponnyer kan ju landa på över 20.000:- beroende på hur de är utformade. Så egentligen behöver jag lite drygt 50.000:- för att kunna börja med maraton… *morr*

#22 Skadar sig? Okej, ett avhugget huvud är nog jobbigt att dras med i längden, men jag såg en film häromdagen, en Monty Python-rulle, där en gubbe får båda benen och båda armarna avhuggna och han påstod sig fortfarande kunna bita ihjäl sin motståndare. Så det kanske inte är farligt att leka med svärd…? *hmm…*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
4/2/07, 3:56 PM
#24

#23 Så du har sett The holy grail :D Den är riktigt bra. Fast.. Jag hade ju inte tänkt döda någon… således har jag gärna kvar armar och ben så att jag kan gå på marknder och fingra på vackra prylar jag vill ha.

Ahnna
4/2/07, 4:35 PM
#25

#24 Ja, visst, armar och ben är bra att ha, men det går att leva utan. Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
4/3/07, 2:37 PM
#26

Sålänge man har sina lajv/vikinga/medeltidsintresse kvar så klarar man sig utan onödiga kroppsdelar som armar o ben ^^

kanske inte ó.Ò

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
4/4/07, 10:49 AM
#27

#26 Bara sådär i förbifarten, finns det fler kroppsdelar som anses onödiga om man har ett intresse för vikinga- och medeltid? Fundersam

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
4/5/07, 2:09 PM
#28

Näsor och öron är tämligne onödiga attiraljer som ofta får stryk på ett elelr anant sätt i blankvapenssammanhang…… HEADSHOT! ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
4/6/07, 10:58 AM
#29

Jag har hittills inte gjort mig illa i blankvapensammanhang, så det kommer väl som ett brev på posten vilken dag som helst… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
4/10/07, 10:09 PM
#30

#21 Du hade en rätt stor pålle, va? Då hade det kunnat passa med de dyngkärror jag hivade på brasan för några år sen (sparade bara hjulen). Alltså en grov, tvåhjulig kärra. Sen att de råkar kallas "dyngkärror" behövde man inte hänga upp sig på…

Problemet med att ta gamla saker är att… de är gamla - och alltså rätt dåliga. Vad som helst som har fått stå oanvänt i över 50~70 år år faller antagligen sönder när man börjar försöka använda det…

Jag såg att en granne en bit bort fortfarande har gamla kärror av samma sort stående i uthuset. Tänkte tigga till mig dem som "dekor-rekvisita" till medeltidsevenemangen. Även om skaklarna har ruttnat osv kan de stå och se trevliga ut…!

Ahnna
4/11/07, 11:01 AM
#31

#30 Nya skaklar i trä är inte svåra att få tag på. Precis som kärrorna brukar det finnas skakelpar som "glömts bort" på logar och loft. Och precis som kärrorna så kan de gå sönder direkt eller hålla i 10 år till, det vet man aldrig.

Att bygga sig en tvåhjulig kärra som passar i medeltidssammanhang är egentligen inte svårt. Gör man hjulen av sammanfogade plankor (alltså solida istället för med ekrar) så är man av med det svåraste. (Om man nu inte har snyggare hjul som ligger och väntar på sin nya kärra.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
4/11/07, 6:24 PM
#32

meh, dumt o elda up psådana grejor ju!

Jag har en ganska så stor pålle…. eller inte riktigt, bara 150 nu men ha nska växa 15-30 cm till…..

Men en mysig vagn o komma inlullandes på markander o dylikt, helt o hållet sätta upp sitt tånd o boende in-lajv typ ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
4/12/07, 11:39 AM
#33

#32 Tror du att han kommer bli 180 cm hög?! Hej, jesus…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
4/12/07, 2:44 PM
#34

Ahnna, hans lilla papps är 183 i mankhöjd, o mamzen 160-165…

själv hoppas jag att han bara blit 165-170, högre än så så behövs lyftkran….. kommer aldrig komma upp barbacka isf….

men är vi itne litet off-topic nu?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
4/13/07, 11:53 AM
#35

#34 Lite. Bara lite. Men om han är 150 cm hög nu, 2 år gammal (var det va?) så borde han inte växa särskilt mycket till. Det beror på hur sen han är.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: