Annons:
Etikettallmänt
Läst 946 ggr
Ahnna
2007-02-18 21:51

Hur tungt är ditt bälte?

Satt och inventerade alla saker till sommarens evenemang, och slogs av hur mycket jag har hängandes i bältet. (Eller bältena!) Hur mycket saker har du?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2007-02-18 21:55
#1

Jag har ett bälte till "vardags", fullt med påsar, knivar, väskor, rävsvansar m.m. Sedan ett bälte till mina lite finare kläder, där hänger det oftast bara en liten väska eller påse, och möjligen en kniv. Samt två bälten som håller ihop rustningen; dessa bälten är ibland tomma och ibland har jag hängt allt från svärd och dolk till pälsbitar och piska i dem… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hennum
2007-02-19 00:21
#2

ja har inget bälte :( hehe

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ahnna
2007-02-19 12:14
#3

#2 Men… Hur går det ihop? Bälte måste man ju ha! Cool Hur bär du med dig alla grejer då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2007-02-19 12:36
#4

Jag har hopplöst mycket saker i bältet, så att när man tar av det på kvällen har man fullt sjå att inte trassla ihop allting. Det är påsar och väskor av olika slag (en för pengar, en för handarbete osv), knivar (en för mat, en för arbete), sax, nycklar, kåsa… Och så självklart alltid ett rejält förkläde instoppat under bältet så man kan snyta förbipasserande barn, torka av matkniven osv. (brukar rätt snart bli pittoreskt skitigt).

Å andra sidan brukar det kännas som om man blir både lättare och längre när man väl tar av bältet på kvällen…!

En gång på ett tjusigt gästabud bar jag en klänning helt utan bälte. Snacka om att man ångrade sig sju gånger den kvällen för att man saknade sin vanliga kniv osv.

LinaN
2007-02-19 14:57
#5

Jag har rätt så mycekt grejor, o inte ens hälften är färdigställt ännu :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hallonsaft
2007-02-20 01:56
#6

Jag har alltid ett riktigt stort besvär att välja vilka saker jag ska ha i bältet just vid rätt tillfälle.. allt kan man ju inte ha med. Jag har en stor bältesväska som är fin och smart.. ytterligare två bältesväskor om jag inte ska bära med så mycket.. Kniv, kvinnokniv a la vikingatid, hornkam, rävsvans, sked, bärnsten, rävsvans, extra läderremmar.. horn, yxa (ryggen på bältet), extra pungar, både i läder och tyg… Sen kan man ju bära med sig vattenskin, lite smycken, mungigor (Alltid minst 2-3 olika modeller), flöjt, bjällror (för att irritera folk)…

och ska man sedan bära svärd och scram också så tillkommer det plus handskar och.. gaaaah.. det är ju skitmycket saker.. och då har jag säkert glömt något ockås.

Annons:
LinaN
2007-02-20 12:41
#7

Hmm, till foteviken i sommar har jag tänkt ha emd:

Gröna nya bältesväskan som jag syr om. Däri kan jag ha astmamediciner, linser o linsvätska.

En hållare för mitt dryckeshorn, en hållare för kniv,  min lilla bältesväska att ha något överflödigt i.

det är ett jäkla göre att veta vad man ska stoppa på sig egentlgien….

sen om jag ska sälja litet stuff på marknaden också så behöver jag ju en pung med växelpengar i.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2007-02-20 18:53
#8

Tur att jag inte är ensam om att bära runt på tunga bälten… Den där "dunsen" när man släpper bältet på golvet vid läggdags blir bara högre och högre för varje evenemang, tror jag… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
2007-02-22 03:13
#9

#8 Så länge det bara är en duns är det ok.. det är värre om man glömt att man har något ömtåligt i bältet som går sönder när det dunsar i marken.. (har hänt en kompis, inte mig).

MegN
2007-02-22 11:07
#10

Jo, själv hade jag en liten "supkopp" i keramik dinglande i bältet. Den strök med när jag hävde av mig bältet vid läggdags. Å andra sidan hade den redan blivit rätt kantstött under dagen… (det var en rätt skör sorts keramik, svartbränd)

Ahnna
2007-02-22 11:32
#11

#9 Hihi, ja, det är dumt!

#10 Asch, då! Men shit happens…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2007-03-06 10:57
#12

Sen kom jag på två saker till jag brukar ha i bältet: Nålhus (av lökfärgat ben) och handtaget till sylen (själva sylen förvarar jag i en burk i hantverksväskan, annars tar man död på sig själv varje gång man sätter sig ner…!).

Häromdagen hittade jag en sida på internet som handlade om en bältesbok - dvs någon hade tillverkat en bok med tygomslag där tyget liksom fortsatte nedanför bokens kortsida och efter 30-40 cm slutade i en stor knut. Då kunde man hänga boken i bältet med knuten som "stopp" (japanerna hade såna "netsuke" som bältesstopp, de är nu avancerade konstföremål och samlarobjekt). Tydligen hade såna använts för böneböcker och liknande, men den här kvinnan använde den istället tom, som anteckningsbok för namn/adresser på folk hon mötte, eller briljanta idéer som föll henne in och behövde skrivas ner.
Lät som en rätt bra idé, för den som är skrivkunnig. Det är nog inte jag… Passar åtminstone inte in i min övriga "image", grova kläder och skomakarverktyg. Berätta skrönor och sjunga mångversade visor kanske, men skriva… njaej.

Ahnna
2007-03-06 11:26
#13

#12 Idén är inte helt dum. Men jag föredrar att ha en stor bältesväska som sytts enkom för böcker i så fall. Jag sålde en sån i sälskinn i Visby för några år sedan, till en tjej som tydligen skulle ha den till just anteckningsblock och liknande. Funderar på att sy en ny till mig själv. Säl är ju vattenavstötande, vilket är bra för ömtåliga saker som papper.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
MegN
2007-03-07 14:03
#14

Syr du i sälskinn? Häftigt. Var får du tag på det, och vad kostar det?

En gång i Saltoluokta (fjällstation) kom en tjej som hade en hel kolt i sälskinn, det var otroligt läckert (fast min man fnyste föraktfullt eftersom hon var tvungen att hänga den på tork medan hon åt lunch - han tyckte man skulle använda "moderna material"…).

Nibbe på Stallarholmen hade en vikingamössa i sälskinn… Själv hade jag helst velat ha höga stövlar… Suck. Det är så mycket man "skulle vilja ha"…

Ahnna
2007-03-08 10:46
#15

#14 Sälskinn kostar mellan 400 och 1000 kronor, beroende på hur fint skinnet är, vem man köper av och så vidare. Jag har hittat flera som säljer på marknader, till exempel Visby. Att sy i säl är faktiskt väldigt tacksamt, eftersom det är väldigt mjukt trots att det är tjockt. Och pälsen gör att kanter och så vidare smälter in snyggt i varandra för det mesta, samt att det står emot väta på ett helt annat sätt än bara skinn. Dock kan man behöva smörja in pälsen lite med någonting fett emellanåt, ungefär som det blir naturligt när pälsen sitter kvar på sälen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2007-03-08 11:54
#16

jag blev rent föräälskad i en hög emd sälskinn på foteviekn i somras….. blev ståendes och klappade skinnen nästan en timme tills mitt sällksap började undra om dom skulle ringa psyk ^^ har för mig att dom skinnne inte var så giftigt dyra…. typ 5-600 kr.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2007-03-08 13:53
#17

#16 Och hur många köpte du…? Säger du "inga alls" så gör det ont. Mycket ont. Så jag frågar igen, hur många köpte du?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ameli
2007-03-10 13:36
#18

Jag har inget i bältet. Eller, ibland händer det väl att jag hänger min skinn-pung där, men ska försöka sluta med det. (Pungen är dåligt sydd och ser inte medeltida ut.) I allmänhet så hade man inte så mycket grejer i bältet, iaf inte i det yttre bältet som man hade om ytterplaggen. I bältet man hade om "mellanlagret" hänge de penga-pungen, där ingen annan kommer åt den…

Ahnna
2007-03-10 15:22
#19

#18 Det beror ju på vilket yrke och samhällsstånd man var av/hade. (OBS! Enligt vad jag har läst mig till!) Men adeln hade sällan mer än en pung och/eller en dolk eller pomander i bältet, beroende på vilket kön och hur hög adel man var. Men t.ex. en sömmerska av lägre stånd hade givetvis mycket mer saker i bältet, som sax, kniv, nålgömma, väska för tråd och sybehör, etc. Samma gäller antalet bälten, eftersom alla inte hade ett mellanlager. De saker man använde behövde också vara lättillgängliga, och alltså satt de i bältet ytterst om man hade två att välja mellan. Igen, det är vad jag har lyckats läsa mig till. Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: