Annons:
Etiketthantverk
Läst 7195 ggr
Ahnna
2007-04-02 16:29

Askar, skrin och kistor

Är det någon här som vet var man kan få tag på askar, skrin och kistor med välvt lock? Medeltidsliknande, i trä eller ben/horn, gärna med lås. Finns det på internet någonstans?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
MegN
2007-04-10 22:56
#1

Auktioner med gamla grejer, är det enda jag kommer på. Och i så fall även auktioner på internet…

Ahnna
2007-04-11 11:03
#2

Jaaaa, där sa du nåt… *nickar instämmande* Jag måste ge mig ut på auktioner när den säsongen kommer igång. Det finns ju rätt mycket gårdsauktioner här i krokarna, har jag förstått.

På loppis kanske det finns om man har tur?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2007-04-11 11:32
#3

Medeltida kistor och skrin är mycket ovanliga i handeln, de hör hemma på museer. Jag har sett någon enstaka under 30 år men de är verkligen sällsynta och oftast i så dåligt skick att de knappast kan användas. Det är nog lättare att få någon ny gjord i gammal medeltida stil. Jag har sett någon som var gjord av hel stock i medeltida stil.  Kistor med välvda lock finns ju däremot gott om i Skåne.

Ahnna
2007-04-11 12:36
#4

#3 Om du läser #0 igen så ser du att det står medeltidsliknande, inte medeltida. Viss skillnad. Flört Jag skulle inte vilja ha en kista/skrin som är 500-1000 år gammalt, hellre en nyproduktion i gammal stil.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2007-04-16 13:47
#5

Kistor med välvda lock är ju charmiga, men inte lika praktiska som de med plant lock - de går ju att använda som sittmöbel och/eller bord när man är "på turné".

Jag skulle också prioritera något nygjort före något som är t.o.m. bara 100 år gammalt - då skulle man vara lite för rädd om prylen för att våga använda den…!

Ahnna
2007-04-17 11:19
#6

#5 Det är sant, det är mer praktiskt med plant lock. Men inte hälften så snyggt. Och i min inredningsplan (till gästrummet och paviljongen) skulle någonting med välvt lock se bra ut… Oavsett storlek.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Vattnadal
2007-04-17 14:40
#7

Jag har 2 gamla sjömanskistor som jag brukar använda. De har halvrunda lock, går att sitta på, om man har en fäll på dem, och de är snygga ändå!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MegN
2007-04-17 15:48
#8

#7 Avis! Jag har en jättekista med välvt lock, som har stått i stallet förut (möjligen med någon sorts hästfoder, jag vet inte). Men tyvärr är den så gigantisk att man knappast släpar med sig den. Jag skulle gärna ha den inomhus, men den är så skrymmande att jag inte riktigt har plats åt den (när ungarna flyttar hemifrån kanske… - då får man ju lite större "revir").

Vattnadal
2007-04-18 01:13
#9

Jag packar alltid för lajv och marknader i min ena kista, och i en liten kista (en sån där de sålde billigt på plantagen od förr).

Alla kläder och sovsaker knökas ihop i den stora, och den är så tung att alla som måste hjälpa mig att bära den muttrar… Den lilla har jag småpryttlar, ätsaker, hundskålar od i. Hundmaten försöker jag få ner i en av kistorna. Lättast så, och allt kan åka på släpkärran!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2007-04-20 00:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Kom på en sak. Det har sina fördelar att djuraffären man jobbar i delar hus och ägare med en auktionsfirma. Kommer över saker ibland, och har ibland saker jag behöver mindre än pengar.. Finns det någon som är intresserad av denna kista?

Den har nån liten småskavank på framsidan, och en lite större (litet hål) på baksidan (syns på foto 2).

Kistan står i Norrsundet, 4 mil norr om Gävle. Ge mig ett bud, och är det värt mer än kistan för mig, så kan den bli din. Skambud kan oxå funka, fast inte FÖR skämmiga! Räcka ut tungan 

Måste dra in 4000 kr så fort det går, så att jag kan köpa mina leopardgeckos innan de säljs på mässa i tyskland när jag är i leksand… 

Första fotot är på kisdtan framifrån, med en vanlig stol icke bortredigerad för att påvisa ungefärlig storlek.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2007-04-20 00:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här är ett foto med den öppnad, där man ser hålet på baksidan.

Inte den mest stabila av kistor. Man ska nog inte bara lättviktare utan flugviktare innan man sitter på den, men man KAN ju ha saker i den, och den är inte tung heller!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2007-04-23 11:29
#12

#10-11 Det är en söt liten kista, men den ser lite bräckligt ut. Och ont om pengar har jag gott om just nu! Synd, den står inte långt hemifrån mig… *morr*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2007-04-23 14:55
#13

Bräcklig var ordet! Skulle inte sitta på den, eller ställa den på släpkärran och sedan latsa bord, bänkar od ovanpå. fast i skuffen på bilen, där kan den nog fraktas, och så kan man förvara saker i den som kanske inte är så tunga, om den ska lyftas med dem i…

Söt är den i alla fall, och billig kan den minsann oxå vara!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Ahnna
2007-04-24 12:21
#14

#13 Har inte jag sagt åt dig förut att inte inleda mig i frestelse på det där viset? Räcka ut tungan

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2007-04-24 13:30
#15

Jo, och det struntar jag i!

Jag måste skrapa ihop 2000 kr till handpenning på mina leopargecko-bebbar innan Leksand, annars riskerar jag att de blir sålda på mässa i Tyskland…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

whisper
2007-05-25 22:36
#16

Hmm… måste åka över till en bekant och kolla hur kistan jag har mina böcker i ser ut… om jag minns rätt så påminner den om en brudkista med välvt lock och trälister, men det är metall på den också. Vet att jag har haft tankarna att den ser lite medeltida ut, får lägga ut lite foton så får ni hjälpa mig att avgöra hur medeltida den ser ut :)

Ahnna
2007-05-26 11:46
#17

#16 Ja, gör det, ut med bilder bara! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

whisper
2007-05-26 23:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Bilder efterfrågades och bilderna kommer här på beställning :) Fast bilderna är inte så jättebra förstås, men man ser vad de föreställer.

Den har lite skavanker, har fått följa med i flytten ett antal gånger. Men den är ändå charmig.

Börjar med en bild framifrån

whisper
2007-05-26 23:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Och en bild från sidan….

whisper
2007-05-26 23:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Och slutligen en bild på låset, tyvärr så har jag ingen nyckel och har aldrig haft någon heller. Så jag vet inte om låset funkar som det ska eller inte.

Vet som sagt var inte om den är så medeltidliknande, men jag brukar i alla fall tänka lite medeltid när jag ser den. Från början hade jag tänkt ha tyger, sybehör, hantverkstillbehör och dylikt i den. Men efter den senaste flytten så hamnade den hos en bekant med diverse böcker i.

Annons:
Bjornen
2007-05-27 09:12
#21

Det är en typisk amerikakoffert från tiden ca 1870-1930 och var en vanlig packkoffert för emigranter.

whisper
2007-05-27 12:42
#22

Tack Bjornen, alltid bra att veta vad det är för typ av kista man har :) Har funderat på det vid flera tillfällen men aldrig tagit mig i kragen att ta reda på det tidigare.

Upp till toppen
Annons: