Annons:
Etikettevenemang
Läst 2149 ggr
Ahnna
2007-02-23 11:30

SM i tornerspel 2007

SM i tornerspel kommer i år att vara på High Chaparral 19-20 maj. "Chappen" ligger i Hillerstorp utanför Värnamo i Småland. Det utlovas medeltida marknad, gyckel och show, samt gille.

För mer info, se www.highchaparral.se.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2007-02-23 12:30
#1

hade vart skoj o gå på! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Vilden
2007-02-24 00:29
#2

Någon kändis som ska vara med

Hallonsaft
2007-02-24 00:46
#3

Meeeh.. det är ju samma helg som "Makt i sikte" (lajv) är.. Och jag som just bestämt mig för att jag vill lajva den helgen. *SUUUUUCK*

Ahnna
2007-02-24 10:32
#4

#2 Tjena! Ja, jag ska med, jag är ju kändis! (I dina kretsar i alla fall!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Elden
2007-02-24 18:30
#5

Vi hoppas iaf att Simon Wendle tänker åka dit. Jag, sambon och magen har i a f planerat att åka dit och heja fram den galningen ;)

Chessan
2007-02-25 00:39
#6

Ja, vad kul. Min mormor och morfar bor en halvmil därifrån så jag kan bjuda in migsjälv till dem så och komma :d

Annons:
Ahnna
2007-02-25 10:11
#7

#6 Du kan få bli min hejarklack, eftersom min dräng har emigrerat till nordligare breddgrader och skaffat hona. Så jag behöver någon som skanderar "Heja, riddare Dumle" från läktaren, kan du fixa det?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Elden
2007-02-26 13:12
#8

Ahnna - tänker du rida SM i år? Wheeee det vore bra! Då får jag en anledning till att åka - har hört ryktas om att nordic inte skall delta i år nämligen *suck och snyft*

LinaN
2007-02-26 13:21
#9

Hmm….. ngn riddare som behöver en stallknekt? o bor lagom nära mig? ^^

Jag har i mitt CV:

17 årig hästvana och hantering

1 tillfälle då jag servade Riddare Oddvar ur skånska Björnen med hans hjälm och lans inför en show i Lund.

Kvalificerar jag till uppgiften? :P

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2007-02-26 14:04
#10

#8 Jag vill rida, men har ingen lust att åka till söderhavet helt solokvist. Ska nån med så blir jag tacksam! (Pratade med I häromdagen och det verkar som att inget är bestämt med laget, alltså varken ja eller nej.)

#9 Du duger! På SM är det ju inte så mycket som väpnaren behöver göra, mest räcka riddaren rätt vapen och sedan ta emot det när riddaren återvänder till depån. Men min ädla springare kan ibland behöva lite stöd från någon på marken, eftersom hon blir uppspelt och lite inåtvänd - det händer att hon "slår klackarna i taket" och nästan bockar sin riddare ur sadeln… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

carolz_84
2007-02-27 15:52
#11

Någon som vet om något liknande i Skåne??

Ahnna
2007-02-28 09:53
#12

#11 Liknande SM? Nej, det går bara en gång om året på olika platser, men det förekommer ett flertal tornerspel i Skåne med omnejd under sommarhalvåret. Dessvärre vet jag inte tillräckligt mycket om det, eftersom det ligger för nära ekvatorn för mig.

Någon annan som är haj på skånska tornerspel?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2007-02-28 15:52
#13

skånska tornerspel.

Du har på lunds medeltidsdag (tyvärr har jag ignen datum) skånska björnen rider.

samt på citadellet i landskrona på sensommaren, då rider skånska björnen där också.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
carolz_84
2007-02-28 16:20
#14

O, så roligt =0)

Om ni får reda på något datum eller så på någon plats i Skåne eller närheten, kontakta mig gärna!!! Jag ska genast kolla upp om jag kan få fram något datum till dessa

LinaN
2007-02-28 17:31
#15

du kan nog få reda på det via landskronas och lunds kommun hemsida….

www.lund.se och www.landskrona.se är det tror jag.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Dumle
2007-03-02 12:27
#16

Om ni går in och kollar på kuppjirks hemsidan så har dom en kalender över dom flesta medeltidseventmangen under hela året.

www.kuppjirk.se

Elden
2007-03-03 17:21
#17

Ahhna: Vi planerar att åka ochpatric ska väl ner och vara dum.. nää domare menade jag. Sussi brukar ju vara sugen på att åka så nån från NK blir vi nog!

Ahnna
2007-03-03 17:44
#18

#17 Frågade P i veckan som gick, han verkade inte ett dugg sugen på att åka och sa nåt i stil med "det har jag inte alls bestämt ännu", så vi får väl se. Fundersam Men jag frågade Vilden alldeles nyss och han var positiv till att åka. Glad Det verkar ju finnas hagar och så också, så jag tycker att det låter bättre och bättre, faktiskt. Det enda som jag skulle önska att arrangörerna kunde göra nåt åt är sträckan dit! Att det ska vara så onödigt långt! Skrikandes

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Elden
2007-03-03 18:13
#19

Skit i P *hehe* Vi kan åka dit och ha kul utan honom! Vore skitkul och se fler NKriddare på SM - jag kan ju tyvärr inte pga magen…

Ahnna
2007-03-03 18:20
#20

#19 Jepp, jag skiter! Skrattande Jag har ju missat två SM på grund av att min stolta springare skulle få bli mamma, men hon grundlurade oss allihop två år i rad, så i vår tänker jag inte betäcka om. Så då är det fritt fram med SM igen! Men det känns liiiite motigt att börja säsongen med SM, jag hade velat ha åtminstone ett tornerspel innan och "känna in" mig på det igen. Jag red ju inget spel alls förra året.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Vilden
2007-03-03 20:58
#21

Jag åker ner så då blir vi tre ivf.

Elden
2007-03-03 22:00
#22

Härligt Vilden!!

Ahnna - Det är bara att ta det för vad det är - en kul grej! Du har ju ridit spel förr så….

 Skit i att det kallas för "tävling" - jag ser SM som en utmärkt ursäkt för att få åka iväg och träffa en massa roliga människor!

Ahnna
2007-03-04 10:29
#23

#22 Jag är för tävlingsinriktad för att bara har roligt på SM. Samt att jag har svårt att bara "lajja" när vissa andra där anser att man måste vinna för att bevisa att man är en bra riddare. Då blir jag ännu mer målinriktad. (Adrenaline tastes gooooood!!!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Elden
2007-03-09 15:34
#24

Få ingen blackout bara… Att vara en bra riddare har INGET med SM att göra anser jag då - gammal i gemet som jag är *dra fram stooooora "jojaghöllpåmeddethärredanpå80taletskylten"…*

Visst blir jag tävlingsinriktad jag med men jag låter inte det förstöra helgen. Se bara till att ha kul så kommer resten också gå bra!

Ahnna
2007-03-10 10:06
#25

#24 Har hittills aldrig fått blackout på en tävling, så jag planerar inte att få det på SM heller, men man vet ju aldrig. Jag menar, den där rännarbanan är krånglig, tänk om jag glömmer åt vilket håll man ska rida! Förvånad *ironiiiiij!* Skrattande

Jag tycker inte heller att medalj på SM är något bevis på hur bra man är som riddare, men hela stället dräller ju av hormonstinna grabbar som tycker annorlunda. Förra gången jag var med så fick jag ju höra att nubörjare brukar inte komma så högt i listan som jag gjorde, så "det måste vara nåt fel här"… Men hallå! Tänk om jag bara var så bra då? Nej, så kan det inte vara… *suck*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ameli
2007-03-10 13:32
#26

Jag gillar inte t-spels SM. Alla får ju inte vara med, även om de har hållt på t-spel länge. (Inte jag altså, jag är än sålänge bara banpersonal)

Ahnna
2007-03-10 15:13
#27

#26 Vad menar du med att alla inte får vara med? Menar du de passiva lagen? De har gjort ett val att inte vara med och arrangera sig i SM.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ameli
2007-03-10 22:47
#28

Nä, jag menar en person. Han tar mindre betalt än de andra på olika arrangemang och är därför inte med i Tournamentum mfl överränskommelse (I korthet: Man får inte ta ut ett lägre pris än XXX och får inte konkurrera med varandra om priset på arrangemang.) De hittar på allt möjligt för att han inte ska få åka på SM. Tex är hans häst är för liten, fast den är precis på minimum-gränsen. Kommer inte på fler ursäkter just nu.. men mycket har han fått höra. Men han är inte ledsen för det, han har fullt upp hela sommar-sänongen ändå =)

Ahnna
2007-03-11 10:31
#29

#28 Då vet jag nog vem det är, och då rör det sig inte om ursäkter alls. SRS har ett flertal regler som en förening måste uppfylla för att få vara med i SRS och därmed SM, och så vitt jag förstår så uppfyller inte den personen de kraven. Det är inte mobbing eller ursäkter, reglerna är mycket tydliga. Jag reserverar mig för att jag kan ha fel - hela SRS kanske består av mobbare, vad vet jag - men enligt vad jag själv kan läsa mig till på SRS hemsida så ska det handla om att den personen inte uppfyller kraven för medlemskap i SRS. Det är ju ett val man får göra.

Det som står i SM-reglerna angående hästens storlek är: "För att delta i rikstornering skall hästens mankhöjd vara över 148 cm." Det vill säga, den ska vara 149 cm eller högre, enligt min tolkning. Hur hög är hans häst?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ameli
2007-03-11 10:59
#30

Jag har som sagt bara hans verision av det hela. Men jag vet några vänner han har i några lag som håller med honom att han ibland blir orättvist behandlad av de som styr SRS.

Men som sagt. Han vill inte vara med i SRS eftersom han vill sätta sina egna priser, vilka är mycket lägre än de andra lagens, och han vill kunna ta vilka spel som helst, inte de som är paxade till honom.

För att slippa tråkigheter för inblandade så avslutar jag härmed diskussionen…

Ahnna
2007-03-11 11:29
#31

#30 Tycker inte att diskussionen innebär några tråkigheter för någon, ingen är ju nämnd vid namn. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ameli
2007-03-12 18:51
#32

#31 Ja, det har du ju faktiskt rätt i =)

Ahnna
2007-03-13 11:15
#33

#32 Det jag tycker är tråkigt är att du säger att du inte tycker om SM, bara för att den nämnda personen har valt att inte följa SRS regler för samarbete. Det är ju ett aktivt val som han har gjort. SM är inte en tillställning för inbördes beundran, utan en skoj sammankomst med riddare, tornerspel och en massa andra medeltidare från de deltagande tornerlagen, gycklargrupper och liknande. För att inte nämna publiken, som ju faktiskt skapar hela stämningen för de tävlande. Utan dem skulle SM te sig ganska platt och grått, tror jag…

Så får du chansen att åka på ett SM så gör det! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Elden
2007-03-14 18:17
#34

Personen i fråga har gjort ett aktiv val liksom andra föreningar som inte är med i SRS. I detta fallet handlar det mest om att han inte är en förening utan en fri lans - inget fel med det.
Bara för att man inte är medlem i SRS behöver det ju inte innebära att man är sämre eller så. RIKSTORNERINGEN (som är den korrekta benänmningen) är en tävling inom SRS. Inget officiellt SM egentligen. Det kan vara svårt att ha ett regelrätt SM eftersom vi inte är med i någon större organisation som t ex idrottsförbundet.

Personligen gillar jag honom och avgudar hans bruna häst. Testade även skäcken på skoklosterspelen för några år sedan när den var helt ny.

Annons:
Ahnna
2007-03-14 18:45
#35

#34 Då var det den personen som jag trodde. Precis som du skriver så är det inget fel med att vara "utanför" SRS, men det är som sagt synd att någon känner sig orättvist behandlad när reglerna finns för allmän beskådan på hemsidan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

vilse
2007-03-14 19:46
#36

Har jag bara pengar kommer jag åka upp där och fota! :D

Ingen som vill ha med egen fotograf? *vissla* Resa, mat och boende i utbyte mot bilder :D

Ahnna
2007-03-15 10:00
#37

#36 Där är ju en väldigt krånglig fråga. Jag vill ju ha skitbra bilder på mig själv om jag vinner, men eftersom sannolikheten inte är så värst stor så… Samtidigt som tornerspel är en "dagsformsgrej" och vad som helst kan hända. En häst kan ha en dålig eller extremt bra dag, en riddare kan vara mer eller mindre kry, etc. You never know…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Elden
2007-03-15 14:27
#38

Tyvärr kommer jag ha egen kamera med mig ;)

vilse
2007-03-16 10:03
#39

#37 ää, kameran kan luras *vissel*

 Du har väl sätt mina bilder på buke? Räcker ju att man har små bra studer under dagen så kan man få väldigt bra bilder ;)

Ahnna
2007-03-16 10:26
#40

#37 Jag tror inte att jag har sett dina bilder. (Sitter ju på ett toklångsamt modem numera.) Men bilder överhuvudtaget är kul att ha, jag kan ju inte ta bilder på mig själv när jag rider… (Eller, jo, det kan jag, men det skulle bli ganska mycket närbilder!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

vilse
2007-03-17 16:36
#41

Åh, då skall jag lägga ut dem *vissla*

* Älskar dem * 

*skrattar*

Annons:
-Gna-
2007-03-22 11:09
#42

Mitt första inlägg på denna sajten..

Jag har planer på att åka till SM:et med några kompisar och kolla. Det verkar jättespännande! Kanske stannar vi över natten så vi kan vara med om hela helgen!

Nu är det så att jag är helt nybörjare på dessa områden (medeltid och tornerspel och sånt) så jag vet inte riktigt hur man ska bete sig på liknade tillställningar. Tex så läste jag att det skulle vara ett gille på kvällen, är det någon typ av kalas/fest/middag eller? Måste man ha speciella kläder och sånt? Vad ska man tänka på? Sen själva tornerspelen då, var kan man lära sig mer om det? Det skulle vara jättekul att prova att  träna med min egen häst, men hur gör man? Var vänder man sig osv osv…. Kort och gott, jag vill veta allt! Den som orkar får gärna berätta lite för mig som har stort intresse och fantasi, men ingen kunskap… Glad 

Mvh // Gna

Ahnna
2007-03-22 11:24
#43

Jag puttar upp artikeln om svenska tornerlag här till vänster. Där står det var i landet alla lag finns och vissa har hemsidor man kan kolla på. Enklast är om man tar kontakt med det lag som ligger närmast och frågar hur de gör med nya medlemmar.

Angående gillet så vet jag inte mer än du, faktiskt. Nån annan?

Det riddarna vill ha under själva tävlingen är en stöttande publik som inte är rädd för att tala om vad som är bra (och dåligt). Vissa riddare har egna "fanclubs" som gör lite extra väsen för deras räkning.

Jag tror att det enda du behöver göra är att klä dig som vanligt (om du inte har medeltida kläder) och spana in läget och stämningen när du kommer dit.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

-Gna-
2007-03-22 13:15
#44

Det låter bra! Tack för svaret! Ska genast kolla in deras hemsidor..

Några riddare som behöver några extra medlemmar till sin "fanclub" kanske? Här finnes tre väna jungfrur (harkel host) som gärna hejar på!

Väl mött på SM:et !!

// Gna

Ahnna
2007-03-22 20:30
#45

#44 Jag säger inte nej till en egen fanclub, om jag nu kommer ner till SM. Jag vill verkligen slippa åka helt själv, men jag har inte hört om nån annan ska åka från mitt lag…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: