Annons:
Etikettmedeltidsveckan
Läst 1977 ggr
Ahnna
1/23/07, 8:11 PM

Ska du till Visby i år?

Annons:
StefanW
1/23/07, 11:30 PM
#1

Om jag åker (hemska priser med färjan) så blir det nog cykelsemester om de övriga vill, dock svårt att ha med sig sju hästar….Skrattande

Stefan - Modellbyggare

Ahnna
1/23/07, 11:46 PM
#2

Jag ska över till Gotland i ett annat ärende 10-12 augusti, men kommer troligen inte hinna besöka Visby. Trist…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rita-S
2/2/07, 11:50 AM
#3

har inte möilighet pga jobbet, och vi får valp som vi måste spara semestern till

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Vattnadal
2/2/07, 2:26 PM
#4

Vi har slutat åka dit. För dyrt, inte direkt värt pengarna.

Leksands medeltidsmarknad är bra mycket billigare, och mysigare. Bra mycket mindre men hur underbar som helst!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2/2/07, 6:24 PM
#5

#4 Har alltid velat åka till Leksand, men har bott för långt bort. Men inte nu längre! Vet du vilka datum det är, förresten?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/2/07, 9:19 PM
#6

Inget visby…. do mso mvart emd ett tag säger att visby tacklat av…. Då är foteviken mycket roligare att åka till :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Vattnadal
2/3/07, 9:45 AM
#7

#5 Det är alltid sista helgen i maj.

Kommer du dit måste du hälsa på oss. Vi bor i en stor röd/vit pavve med lite små sovisar, oftast en liyen grå och ett vikingatält, bredvid. Vi kör medletida modevisning och låter folk titta på oss när vi lagar mat, myser od. Ibland orkar vi ta med ett marknadsstånd och sälja hantverk.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2/3/07, 9:50 PM
#8

#6 Ja, Visby "var bättre förr", men det beror lite på vad man gör av det. Man måste inte umgås med alla fulla fjortisar hela veckan, faktiskt. Jag hade gärna deltagit i år (marknadsstånd) men jag ska som sagt göra annat på Gotland den veckan. (Eller ja, sista helgen.)

#7 Okej, i maj alltså! Jag kan tänka mig att åka dit, men inte helt solokvist. Får se om jag lyckas locka med nån…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
2/6/07, 3:03 AM
#9

Visby är ett måste. Måste dock säga som många andra, att det är sämre nu än det varit förr. Kanske är folk trötta på det helt enkelt? Men allting annars beror ju på vem man umgås med. För egen softar jag mest. Strosar runt, träffar nya och gamla vänner, Lyssnar på musik, ser på teatersporten och så vidare. En del om ens upplevelser handlar ju även om hur mycket mer eller mindre inofficiella aktiviteter man får reda på. Gråfötternas koncerter har ju varit helt underbara. Och detsamma gäller eldshowerna som Trix och Patrask håller i (första året den hölls fick jag reda på det genom SMS 15 min innan det började. Trevligt med vänner som hör saker och sprider det vidare).

Boendet kan helt klart avgöra hur man får det. Har bott på olika sätt genom åren. Dels genom lägenhetshyrning, dels tältplats på Nordestrand, och sedan (det bästa), incampingen. Blir ju mycket bättre känsla genom att sova inlajv. Dessutom är det fegt att klä sig i "vanliga" kläder under MTV ;)

Ahnna
2/6/07, 10:42 AM
#10

#9 Ja, jag håller med om att man måste uppleva alla "småsaker" också, inte bara marknaden och allt som sker där. Jag hängde med en polare och såg Loke för ett par år sedan - jag visste ingenting om honom, men när vi kom dit så satt alla "fans" (gamla och nya) och trängdes långt innan showen började. Sedan dess har jag stött på Loke i Stockholm också,(han signade sin autograf på ett speciellt ställe på min kropp, let's not go into details… Oskyldig) och det var samma visa då, folk var som tokiga i hans show! Det är en "såndär grej" som det inte räcker att läsa om i nåt program, utan man måste se den med egna ögon. Samma sak med Munkfotbollen, teatersporten, och så vidare.

Men om det är ett måste vet jag inte…? Räcka ut tungan

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

my_island
2/6/07, 10:53 PM
#11

Jag kommer att besöka Medeltidsmarknaden, det har jag gjort under flera år. Eftersom jag bor på ön, klarar jag mig undan färjebiljetten. Håller med om att färjan är kunde vara mycket billigare.

/Annmari

Ahnna
2/7/07, 10:55 AM
#12

#11 Det finns säkert en anledning till varför det blir så dyrt att åka bil över till ön (och ännu värre med släpkärra!) men för en oinvigd känns det himla snett att behöva betala över 2500:- ToR med bil och släp, när det bara hade kostat runt 400:- utan fordon. I och för sig, jag har inte fått nån faktura eller orderbekräftelse sen jag bokade om min biljett… Man kanske skulle ringa och kolla så att man fortfarande finns med i rullorna…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

my_island
2/7/07, 12:34 PM
#13

#12 Det kan nog vara bra att kolla upp. Jag brukar boka/betala via Internet och får då orderbekräftelse/faktura direkt till mailboxen. Hoppas det löser sig, vi kanske kan ta en brödtallrik på Kapitelhusgården under veckan?

/Annmari

Annons:
Hallonsaft
2/8/07, 12:53 AM
#14

Förra året när vi tog bilen med oss över tog vi en sån där alla+bilen biljett.. vi var bara tre personer, men tur och retur blev det billigare uppdelat på var och en, än vad det annars kostat var och en UTAN bil ;)

Sehvrin
2/8/07, 10:36 AM
#15

Jag ska inte åka, fast jag skulle vilja (var där första gången förra året) Jag har nämligen en sommarkurs i år.  Tyckte  det var roligt förra året, lite trist var dock den inställning större delen av  gruppen jag åkte med hade: De såg det som en uräskt att vara fulla hela veckan (som tur var var vi tre som knappt drack något alls, så jag hade trevligt sällskap ändå =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

MegN
2/8/07, 7:13 PM
#16

Nej, snyft.

Ahnna
2/9/07, 12:03 PM
#17

#13 Jag skulle gärna sitta på Kapitel och tugga brödtallrik, men jag kommer nog inte hinna in till Visby alls. Har en hästtävling på Fårö nämligen, och av någon anledning så har Gud lagt Fårö flera mil från Visby! *mutter*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

anmaba
2/9/07, 1:26 PM
#18

Jag åker dit på medeltids veckan och står på marknaden där.Det blir iså fall mitt tredje år i rad som marknadshandlare. Jag håller med om att det blivit lite stort och folk verkar lite trötta men jag längtar verkligen dit. Innan har jag varit där som besökare i flera år.

my_island
2/16/07, 1:14 PM
#19

#17 Fårö är närmare än fastlandet…hinner du så hinner du…man vet ju aldrig om det kan bli en stund över :-)

Kan du skicka ett PM om, vad är det för ridtävling och vilken dag, tid? Det hör ju inte hemma i den här tråden.

Ahnna
2/16/07, 6:52 PM
#20

#19 Jag kan skriva det här ändå, ifall flera som läser tråden är nyfikna och vill åka dit; det är Svenska Shetlandssällskapet som har sin RIKS-utställning där. (Tror att det var i Sandarne…?)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Twinlight
11/20/07, 5:36 PM
#21

#17 Fårö ligger bara 4/5 mil ifrån Visby :)

Ahnna
11/20/07, 7:51 PM
#22

#21 Äsch, det är tillräckligt långt för att innebära problem! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Twinlight
11/21/07, 10:10 PM
#23

#22 Det är inte den bästa vägen upp dit heller och på somrarna långa färjeköer.

Ahnna
11/22/07, 7:14 PM
#24

#23 Precis, men jag slapp allt det för jag åkte aldrig på tävlingen. Istället spenderade jag 3 dagar i Visby - whohoo!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Twinlight
11/24/07, 4:05 PM
#25

#24 Personligen tycker jag Visby är finare på vintern.. Har det varit en bra sommar blommar även rosorna då. Är det snö i Visby är det roligt att åka pulka vid Nodergravar och när de är snö på ringmuren.. :)

zickan
4/3/08, 3:29 AM
#26

jag ska nog dit som vanligt. Åker till gotland mest för att vara snäll mot mina kompisar så de kan få bo gratis i föräldrarnas hus

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ahnna
4/3/08, 10:09 PM
#27

#26 Haha, det var ju också en anledning! Hoppas att DU får kul också på kuppen!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
[daniel85]
4/14/08, 9:08 PM
#28

självklart man ska! året höjdpunkt! Cool

zickan
4/15/08, 6:52 PM
#29

#27 vet inte direkt. det är kul en dag kanske att strosa runt och återuppleva allt men jag har inte missat någon medeltidsvecka ännu. Lite halvtrisst.

roligare förr när man hade medeltidsbyt i nordergravar , snäck och sedan ute vid gråbo. Men det svinades så mycket så numer är det mest bort taget.
Jag jobbade på snäcks minigolf smo yngre när de hade tälten där på campingen. Då var det ju kul. Numer cyklar medeltidsklädda runt med mobilen i handen eller tjattas mitt på fältet vid marknaden på deras bärbara dator. Känns så fel.
De borde planera bättre och återigen testa med sånt som var förr om det skulle fungera. Både marknads stånden och folket har minskat. Fyllorna och skräpet har också minskat.
Saknar gamla goda tiden när man fick påhälsning i golf kuren av en dyng rak munk som tränat i månader med att kunna prata som de gjorde förr :-) det var tider

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ahnna
4/15/08, 10:09 PM
#30

Med tanke på vad som har hänt i och med att marknaden har blivit ett AB, så tror jag dessvärre att marknadens "goda rykte" är på väg att suddas ut - OM inget görs snabbt för att korrigera! De som är ansvariga för hela jippot verkar ha missat varför folk åker till Visby i augusti, vad det är folk vill ha, och istället har de siktat in sig på att tjäna så mycket pengar som möjligt. Tråkigt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zickan
5/3/08, 2:07 AM
#31

#30 ja precis. det roliga minskar i takten av makt och penga begär

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Arkan
10/27/08, 10:23 PM
#32

Jag slinker in lite här på efterkälken.
Jag bor ju i själva Visby, men endå orkade jag inte hasa mig ner till stan en endaste dag! Ush o fy på mig, här kan jag gå 1km och delta i festligheterna medans andra människor som verkligen vill vara där inte kunde!! Känner mig sjukt onödig! Synd också att vädret var så dålig hela veckan! De småregnade ju hela tiden i princip..
Men aja, hoppas att ni hade det trevligt iallafall, ni som var där vill säga ;)

Ahnna
10/27/08, 11:28 PM
#33

#32 Det där är på gränsen till spöstraff, faktiskt. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zickan
11/3/08, 4:50 PM
#34

Jag åkte ju själv hem till gotland. Var där ca 3 veckor.
Men fy och skam så var jag aldrig nere på stan. Jobbade ute på snäck på dagtid och umgicks med gamla kompisar resten av tiden.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Ahnna
11/3/08, 8:29 PM
#35

#34 Mäh! Sånt kan man ju göra närsomhelst, ju! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
11/3/08, 9:28 PM
#36

förutsatt att ekonomin går ihop sig, och att vi är lediga då. Så blir det några dagar under medeltidsveckan. Inte hela men väl halva. Så det är ett stort eventuellt över den delen av säsongen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

niare
11/19/08, 1:40 PM
#37

jagh ska över själv har man tur att bo nära båten, sen gratis sovplats mitt i visby hela medeltidsveckan :)

Ahnna
11/19/08, 2:51 PM
#38

#37 Åhå? Var någonstans?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
11/25/08, 11:45 AM
#39

Vi har köpt ett hus på Gotland, en mil från Visby, så är vi där då så kommer jag garanterat, men jag tror nog att jag har en tävling inplanerad då

LinaN
11/25/08, 12:33 PM
#40

kanske dags o döpa om titeln på den här tråden till "Ska du till Visby i år? 2008"

för snart är det ju ett nytt år så blir det lättare o hålla reda på :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
11/25/08, 11:00 PM
#41

Tråden är till och med från 2007, så jag tycker att det är dags att starta en ny tråd för 2009 när det börjar bli dags.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
gunnargegerfelt
1/19/09, 1:42 AM
#42

hela gotland är värt ett besök på medeltidsveckan,,arr. lite varstans..jätteroligt…det finns inget annat medeltida arr,som slår Gotland….2008 kunde vi inte vara där,,pga resa med ett medeltida skepp. till Tyskland med Malmö koggen Tvekamp af Ellbogen,tyvärr..man kan ju inte vara på 2 ställen samtidigt,,,men iår så…….

Upp till toppen
Annons: