Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4285 ggr
lillalollo
3/3/07, 11:37 AM

personlig provdocka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur kul är det att sprätta?

Efter att ha gjort en liten research,kollat upp tygval, trådval,typiska sömnadstekniner. Och dessutom eventuellt skapat ett mönster, eller försöka få tag på ett färdigt mönster som tros fungera och man tror att det skall passa. Är det bara att  få tag på rätt tyg!! I en medeltida eller renässans inspirerad dräkt åtgår det många meter tyg. Helst skall det vara ren ull,linne eller sammet.  Detta kan då bli en dyr hjistoria innan det är klart. Ett tips är att sy av gammla draperier eller gardiner, större tygbitar eller annat tyg som man kan hitta av en slump på ex loppisaffärer.

Sedan kommer vi till det stora problemet om man nu inte är van att sy och kan se på mönstret att det här kommer att passa eller inte så kan/ska man göra sig en billig personlig provdocka. Varför då? Det går att hänga den i taket eller ställa den på en ställning, man kan prova ut direkt på provdockan, så att det det skall passa på ens egen kropp. Man gör korrigeringarna innan man syr så slipper man allt detta med att sy och sprätta, göra om och använda för mycket tyg som bara klipps bort.Man blir inte så less helt enkelt. Man spar mycket tid och vånda.

Här kommmer en länkt till hur man gör en provdocka

Jag syr mycket medeltidskläder och jag ställde mig själv frågan efter att  med tiden ha gjort mig en provdocka. Varför? Har jag inte gjort en provdocka tidigare?

 Mvh Fru Lovisa af Tallkotten

Annons:
LinaN
3/3/07, 1:25 PM
#1

Samma länk som jag lade in för några veckor sedan under tråden "Gör din egen provdocka" :D

Kul att det är flera som tycker att den sidan är bra. :P

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
3/3/07, 1:29 PM
#2

ttitade in på din sida okcså! tyckte den där löparen vart en jättebra idé till en hemp-corded corset :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/3/07, 4:51 PM
#3

Jag insträmmer, att ha en provdocka är nog det mest praktiska om man syr mycket! Jag tyckte inte det innan jag skaffade en docka, men efter att ha börjat drapera alltmer ofta och verkligen använda dockan till det den är till för, så har jag ändrat uppfattning. Man ser på en gång exakt hur plagget blir och det är mycket enklare att planera fall, vidd, axelbredd m.m. när man slipper göra det bak-och-fram-och-upp-och-ner i spegeln med plagget på sig…

Så oavsett om man gör sig en docka eller köper en så är det värt besväret/kostnaden! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/3/07, 5:18 PM
#4

jo det är det verkligen! :P jag ahde ju tur som fick min docka i födelsedagspresent, enda kruxet är att hon står 35 mil ifrån där jag bor. hon är tillfälligt inackorderad hos min mamma.

har planer på att bygga mig en egen också, alltid bra att ha två stycken…. då kan man testa olik plagg samtidigt och ha flera projekt på gång samtidigt :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

lillalollo
3/4/07, 1:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Den dockan jag byggde med mina mått har en kudde rullad rumt en galge , de fyller ut axlarna. Sedan är provdockan stoppad som vanligt, men detta gör att jag kan hänga upp dockan, Nu har jag även mätt ut höjden på min axel så att jag kan hänga dockan på lämplig plats i samma höjd som jag själv så att jag kan ex fålla en klänning.

Lollo

Upp till toppen
Annons: