Annons:
Etikettallmänt
Läst 6253 ggr
Kaj
4/17/07, 1:56 PM

Gånge-Rolf och Normandie

Hoppas jag inte skrivit om detta tidigare - kommer inte riktigt ihåg 

Gånge-Rolf (eller Rollo) var en Dansk Viking (kan ha varit Norsk också det är inte helt klarlagt) levde mellan 855 - 932.
Han fick sitt namn Gånge-Rolf pga av att han sades vara så stor att ingen häst kunde bära honom.
Han plundrade Paris vid ett flertal tillfällen och år 911 belägrade han Paris med en stor Vikingaflotta som fick ganska stor inverkan. Den franske Kungen Karl den Enfaldige gjorde då slutligen upp med Gånge-Rolf så att dessa belägringar och plundringar skulle upphöra.
Uppgörelsen gick ut på att Gånge-Rolf fick ett stort område vid franska nord-väst kusten, Rouen. I detta område skulle Vikingarna få bedriva handel utan att behöva betala skatt till Paris samt att Karl den Enfaldige gav upp sin domsrätt över landet. Karl behöll dock området inom ramen för det franska riket men i övrigt hade Vikingarna ganska fritt att styra och ställa i området.
Motprestationen var bl a att Gånge-Rolf med sina Vikingar skulle skydda den franska kusten från andra Vikingar som annars skulle kunna komma och belägra Paris.

Namnet på detta område, Rouen som Gånge-Rolf tog var Normandie som betyder Nordmännens rike.
I dag är området så klart helt förfranskat men efterforskningar har visat att det i Normandie idag finns fler blonda och blåögda invånare än i någon annan del av Frankrike. Alltså ett arv från de nordiska Vikingarna som bosatte sig där.

Annons:
MegN
4/17/07, 3:54 PM
#1

Jag brukar också tänka på Gånge-Rolf när jag ser Ivanhoe på nyår, där är ju de invaderande normanderna så mörkögda och "franska" man kan önska. Frågan var om de inte var lite mer nordiska till utseendet - och alltså inte alls så olika saxarna.

Sen tycker jag själva påståendet om att saxarna är den "rättmätiga urbefolkningen" känns rätt fånig i Ivanhoe, eftersom saxarna också hade invaderat England - fast en liten stund tidigare. Den rättmätiga urbefolkningen skulle ju ha varit kelterna…! Men de syns inte alls i Ivanhoe.

Tja, jag vet att Ivanhoe bara är en påhittat romantiserad historia, men eftersom den är mångas första kontakt med "medeltid" reagerar man ju ändå. Fast numera retar jag mig ännu mer på de stickade "ringbrynjorna". Det syns ju lång väg! Suck.

Ahnna
4/18/07, 11:32 AM
#2

#1 Det finns mycket i Ivanhoe som är fånigt, tycker jag! Oskyldig Mycket jag stör mig på.

Men nåt som jag stör mig ännu mer på är att En Riddares Historia är som en re-make av Ivanhoe, fast utan korrekta kostymer och dylikt, samt med en extremt töntig Hollywood-stajl. Eftersom dessa två filmer är, precis som MegN skriver, folks första kontakt med medeltiden så finns det mycket som jag önskar var annorlunda med dem.

Men vad gäller vissa uttalanden i filmerna, som t.ex. det om att Saxarna skulle vara de enda riktiga engelsmännen, det får man nog ta som en åsikt som karaktärerna som säger det har. Man får inte glömma att det är film, gjord från en bok, och att en fiktiv persons åsikter inte behöver spegla verkligheten.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Mark
4/23/07, 5:21 PM
#3

#1 Eftersom jag är släkt med Gånge-Rolf så är det mycket kul att du tar upp en tråd om honom! Eller i ärlighetens namn är det min svärdotter och därmed mina barnbarn som är släkt med honom - i rakt nedstigande led. Så långt tillbaka är det förstås svårt att lägga fram ett vetenskapligt hållbart bevis, men alla led finns kartlagda iaf. Det är 36 generationer bakåt, han är mina barnbarns mm fm mf ff fm ff mf ff ff ff mf ff ff mm mf ff ff ff!

Mark
4/23/07, 5:25 PM
#4

#0 skulle det va'

Kaj
4/24/07, 1:49 PM
#5

#¤, OJ det var spännande. Har ni verkligen ett famlijeträd så långt tllbaka? Det är något att vara stolt över.

Mark
4/24/07, 3:15 PM
#6

Visst är det! Men som sagt, man får ta det med åtminstone en liten nypa salt.
Rollo var dessutom ff ff far till Vilhelm Erövraren, du vet han från Hastings år 1066.

Annons:
gigja
5/15/07, 7:04 PM
#7

Gånge-Rolf; Är det han som står upptecknad i islänningaboken som Göngu-Hrólfur Rögnvaldsson (846-932)?

Jag tänkte att #3 kanske vet, eftersom jag antar att familjeträdet du syftar på i så fall är islänningaboken.

Kaj
5/21/07, 3:50 PM
#8

#7, ja det låter troligt. Årtalen du angav stämmer väl med de jag angav och även namnet bör ha hetat så på fornnordiska

Mark
5/21/07, 9:29 PM
#9

#7 Det stämmer med stor sannolikhet!
Gånge-Rolfs far hette Ragnvald Öjsteinson Mörejarl, och han dog 892 enl de uppgifter jag har. Rolf själv levde 866-931, men flera uppgifter finns, så dina årtal kan vara lika rätt som mina ;). Farfar har jag också uppgift om, han hette Eystein Ivarson Glumra, har dock inga årtal.
Mark

Upp till toppen
Annons: