Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 2524 ggr
Vattnadal
2007-03-16 13:02

Efterrätt

Vi ska bjuda grannarna på middag imorgon. Tänkte att de i de tre närmaste husen, som faktiskt ser en del av oss, ska få en aning till inblick i vår medeltida hobby. Vi ska alltså ha lite medeltidstema på maten.

Löksoppa till förrätt, myntaspäckad lammstek, äppelfläsk, persiljeinbakad fisk, honungsgriljerad örtkyckling och till det rotsaksfräs. Fast vad ska vi ha till efterrätt???

Funderar på äppelhalvor med hackade nötter/russin och lite honung, som bakas i ugn, men är inte säker. Fler förslag mottages tacksamt. Gärna något som är snabb och enkelt att fixa, men ser lite coolt ut, typ, och helst inte alltför dyrt heller….

Tips behöver komma fort, för kl 14 drar Krister till affären och handlar, imorgon är middagen!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Vattnadal
2007-03-16 14:36
#1

Nu har jag löst det. Det blir vinkokta päron, som serveras med kardemummagrädde.

Fast har ni recept på annat gott, så är det ju bra att ha till en anann gång!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2007-03-16 18:36
#2

Synd att jag inte såg detta tidigare, då hade jag sökt lite efter nåt "äkta".

Det jag kan komma på just nu:
I de skrifter jag har läst nämns ingen direkt efterrätt, bara en miljon varmrätter, småplock och bröd m.m. Men för all del, någon form av fruktpaj kanske, typ äppelpaj eller blåbärspaj…? Eller bara en massa bär och frukt och dylikt, beroende på säsong. (Jag försöker komma på vad som skulle kunna vara tidsenligt korrekt.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2007-04-11 09:52
#3

Tistron var ett populärt bär under medeltiden. För er som inte vet vad det är kanske jag måste översätta till svarta vinbär.

MegN
2007-04-16 13:58
#4

Men är tistron och svarta vinbär precis samma? Jag trodde tistron var vilda vinbär? Att smaken mellan de "tama" och vilda skilde sig ungefär som smaken skiljer sig mellan vilda hallon och odlade? (dvs vilda = mindre men sötare bär)

Bjornen
2007-04-16 15:08
#5

Visst har man förädlast svarta vinbären och sorter Öjebyn, Polar och Storklas skulle väl egentligen inte kallas tistron, som har förädlats för att vara resistenta mot mjöldagg och ska ge större bär. Växtsättet har också förändrats något till mera upprätta buskar. Den gamla finska sorten Brödtorp är nog mest lik våra medeltida tistron.

Upp till toppen
Annons: