Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 1730 ggr
Christina
2007-04-06 12:57

Rosorna på medeltiden

Väldigt många av de rosor vi har ännu idag i våra trädgårdar kom till Europa genom att korsriddarna förde dem med sig från vad vi idag kallar Mellanöstern. T ex Rosa x richardii (även kallad Mumeirosen) som man hittat spår av inne i en av pyramiderna.

Mest populära är nog Officinalis (Apotekarrosen), Rosa Mundi (Polkagrisrosen) och York and Lancaster (Röda och Vita rosen från Rosornas krig i England).

Så tänk på det när ni böjer er över den av dessa rosor och inandas doften! Då känner ni samma doft som korsriddarna fastnade för, innan de gjorde sig möda gräva upp plantor och ta med dem hem! Vilket besvär det måste ha varit på den tiden att frakta med sig plantor och hålla dem vid liv tills man kom hem.

Annons:
Ahnna
2007-04-06 13:30
#1

Kul tråd! Jag är ju också en "rostok" och har funderat över att vissa rosor sägs komma ifrån 1500-talet. Men de måste ju ha funnits innan dess, de måste ju komma någonstans ifrån - tycker jag. Flört

Vi får väl se vilka "uråldriga rosor" som kan få bo i min trädgård när all planering är klar. Rosa Mundi är lite kul, tycker jag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Christina
2007-04-06 13:32
#2

York och Lancaster har vita och röda rosor på samma buske. Den har jag inte men rosornas krig var en del av min barndom i böcker och fantasier.

Ahnna
2007-04-06 21:25
#3

#2 Rosornas krig var en del av min uppväxt också, inte minst på grund av vissa svart-vita filmer, som jag dessvärre inte minns namnet på. Det är ju inte det "riktiga" rosornas krig, men termen har etsat sig fast i mitt minne på grund av det, i alla fall. Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Christina
2007-04-06 21:32
#4

Jag växte upp med Astrid Lingrens böcker om Kalle Blomkvist och barnen som lekte Röda och Vita rosen och slogs om en sten. Den leken upprepade jag och mina kompisar i all oändlighet när vi var 8-10 år.

Sedan var jag helt förälskad i Robin Hood i en TV-serie, som jag blandade ihop med rosornas krig.

Ahnna
2007-04-06 22:00
#5

#4 Ja, Kalle Blomkvist såg jag en film om! Med en mördare och en stor sten, och arsenik! (Jag minns nästan bara fragment.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2007-04-11 09:44
#6

Många av våra odlade rosor har sitt ursprung i Persien eller områdena däromkring. Visserligen odlades även rosor på Kreta redan 2000 år f. Kr. Flera av rosorna som fördes hem genom korsriddaren har troligen även tidigare funnits i odling även tidigare i västvärlden. Mumierosen anses att ha kommit till Egypten från Persien. Sumerna tog hem rosor som krigsbyten under tiden 2.200 år f. Kr. enligt olika lertavlor. Många rosor har sedan uppstått genom spontana mutationer, som sedan har förökats. Men även i Sverige finns odlade rosor med lokalt ursprung som t.ex. Tornedalsrosen som är en variant av kanelrosen med dubbla blommor. Det verkar som även rosodlingen har haft olika moden och har därför hemförts igen fast de har odlats tidigare i området men blivit bortglömda. Nya erövningar och nya kulturer ville gärna skaffa sig material från annat område och det dög inte med det som tidigare fanns på området. Därför har det nog införts samma växter under olika perioder och därför kan det finnas olika kloner som har utvecklats samtidigt. Detta har säkert bidragit till att dt finns så många olika sorter av rosor och det finns flera exempel på så gott som samma rosor med olika namn och ursprung.

Annons:
Upp till toppen
Annons: