Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 5343 ggr
lillalollo
3/11/07, 12:47 AM

Huvudbonad mitt huvudbry.

Jag har det problemet med att jag ser omåttligt löjlig ut i alla former av huvudbonader! Jag är född i norrland, och där var det kallt. Hur kallt det än var så inte hade jag mössa för det!

Sedan började jag med det här med medeltiden och fick ganska snart lära mig att under medeltiden täckte man sitt huvud med någon form av huvudbonad. En vuxen kvinna som dessutom är gift har något på huvudet.Jag sydde den ena huvudbonaden efter den andra, den ena mer fasansfull än den andra, åtminstone på mitt huvud.

Sedan hittade jag Heather´s sida på internet, och inte bara en utan två huvudbonader som är snygga på huvudet och sköna samt lättburna.

Den första är en kerchief Och den andra är en bundleine Jag har sytt dessa två olika huvudbonader och du hittar kerchiefen på svenska här Kika ganska långt ner på sidan.

Slutligen vill jag bara tillägga att en kerchief faller så snyggt ner i veck längs halsen av sin egen tyngd att jag aldrig numera skulle åka på ett event utan min kerchief.     Lollo

Annons:
Ahnna
3/11/07, 10:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det "tråkiga" med båda nämnda huvudbonader är att de är från 1400- och 1500-talen. (I alla fall enligt mina dräktböcker.) Så för min del går de bort, eftersom de flesta plaggen ur min garderob är tänka som 1100-1300-tal. Men TACK för tipsen, ska lägga dessa sidor i länksamlingen! Skrattande

Och jag vet precis vad du menar, jag har en skum huvudform som gör att de enda hjälmar som passar är vissa ridhjälmar, och de enda andra huvudbonader jag kan ha, utan att se totalt muppig ut, är slöjor.

Har en dröm om att lyckas göra en huvudbonad (1400-tal) som den på bilden uppe till höger. Men frågan är hur jag skulle se ut i den…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

lillalollo
3/11/07, 12:31 PM
#2

Hej Ahnna!

På den här länken kan du nog hitta  lite tips och idéer.""Henins" of the Cone and Truncated-cone variety:"

Precis som du nämner är ju det "tråkiga" att nu befinner vi oss på mitten av 1400 talet om man vill göra en sådan variant av huvudbonad.

Men så länge man inte syr i krinklat sammetsplysh eller turkos frotté så tycker jag att man kan låta det slinka igenom. Jag personligen är ju inte en slav under årtal utan fantiserar friskt och kombinerar, men det finns vissa regler. En av dem inget uppenbart helkonstigt tygval, som de exemplen ovan eller säckväv, jersey eller fleece, eller något annat märkligt tyg.

Ja på tal om konstigheter gympadojjor till klänning eller tvärblå ögonskugga.Brukar åka till Horsens i augusti på Jylland vilket är en jättestor marknad eller tillställning större än Gotland och där får man se allehanda mer eller mindre lustiga kreationer.

Lollo

lillalollo
3/11/07, 12:45 PM
#3

Hej igen på den länken jag angav för trunkated cone leta efter detta :  Making a truncated cone:

Det visar sig nu att en kul detalj när man skall försöka göra en liknande hatt som du visar bild på är att man ev ska besöka en handelsträdgård. För att prova ut en av strå liknande material gjord blomkruka.

Lycka tillCool

Lollo

Ahnna
3/11/07, 8:42 PM
#4

#2 Cynthia Virtue rockar för det mesta, men hennes variant av den här huvudbonaden är lite dålig, tycker jag. Hon fuskar rätt mycket och kommer aldrig fram till riktigt rätt modell. Det jag skulle vilja ha är en hattstock i formen av en sådan kreation som på min bild. Då skulle det vara plättlätt att forma en bit filt eller för all del en tovad mössa efter hattstocken och få till formen på huvudbonaden, stoppa den med någonting och sedan trä ett finare tyg över den. Men hur hittar man/gör man en sådan hattstock? Jag har riktiga i trä, men de är till för "vanliga" runda hattar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: