Annons:
Etikettallmänt
Läst 1341 ggr
[Quellii]
3/2/07, 10:15 PM

HJÄLP!

Har en uppgift i skolan om Omvårdnadens historia.. Men jag hittar knappt något om det.. :P Nån som vill dela med sig av sina Kunskaper? Har alltså om Omvårdnaden under Medeltiden, tex. hur man offrade djur för att hålla sig frisk etc.

Någon som kan nått? :P

/Photoniq - www.alexandra.foo.se

Annons:
Ahnna
3/3/07, 4:43 PM
#1

Hmm… *tänker* Menar du offerriter och dylikt som folk gjorde för att vädergudarna skulle vara på deras sida? Eller menar du mer konkreta medicinska saker, som åderlåtning och liknande? Eller menar du nåt annat? Berätta!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/3/07, 5:21 PM
#2

Jag vet att man förr kokade en sörja på räv. som sades bota det emsta…. mer än så minns jag tyvärr itne…..

sedan drog man ju sjuka barn genom cirkelväxta grenar….. 3 gånger motsols så skulle dom bli friska.

man knöt väl även klutar om träd, om man hade magont så knöt man ett band om magen, som man hade i tre nätter och tre dagar, på tredje dagen i skydd av natten smög man ut och knöt detta band runt ett träd, då ansågs trädet ta över sjukdomen.

men detta är ju baserat på gammal "folkmedicin" och där har ju ändå bruket vart väldigt mycket detsamma genom tiderna på landsbygden…..

Dett aär vad jag kommer p såhär på rak arm…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hallonsaft
3/4/07, 5:13 PM
#3

Det här kanske inte HELT passar in här.. Men det finns en väldigt rolig bok som jag köpte för några år sedan som kan ge lite perspektiv på sjukdomar. Den heter "Åderförkalkning och portvinstår - välfärdssjukdomar i medeltidens Åhus." Den är skrivien av Caroline Arcini, utgiven av Riksantikvarieämbetets förlag.

Kommer inte ihåg om det står så mycket om hur man försökte bota olika sjukdomar, men det stod hur hon kommit fram till olika sjukdomar som folk dött av i Åhus, genoma tt studera skelett.

[Quellii]
3/4/07, 6:38 PM
#4

Några bra tips har jag ju fått ^^ Ska skriva lite om det, imorrn ska uppgiften lämnas in ;)

Tack! :)

Upp till toppen
Annons: