Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1479 ggr
reverse
2007-04-06 16:16

Kunna sy

Är det någon av er här, som verkar vara väl insatta och duktiga på att sy era dräkter, som håller kurser i det? För små grupper eller så. Jag har sett annonser av privatpersoner ibland som gör det. Det kunde vara kul. Jag har hittills "anlitat" folk, men det är främst för att jag inte haft någon symaskin. Nu när jag har det skulle det vara kul att lära sig att faktiskt kunna sy sitt eget, (om man nu skulle vilja det). ;)

 //Lina

Annons:
Ameli
2007-04-06 20:32
#1

Gå med eller prata med närmsta medeltids/vikingatids-förening, annars. Det brukar alltid vara någon som är bra på att sy som gärna lär ut. =) (Även många lajv-föreningar…) Går man någon kurs brukar man kunna få betala många hundringar…

Hallonsaft
2007-04-06 20:55
#2

Om du vill ha riktigt fina och tidsenliga kläder kanske du till och med ska kontakta SCA. De finns lite överallt och syr ganska mycket för hand.

Ahnna
2007-04-06 21:30
#3

Du har fått bra tips, tycker jag. Annars, om du är modig och intresserad av att lära dig sy, så kan du ju köpa ett mönster på ett klädesplagg och lite tyg och ge det ett försök. Det var så jag började, men jag kunde ingenting om sömnad, i princip. Men det blev bra ändå och min första klänning håller än, nästan 10 år senare! Att sy är inte svårt, det är bara lite pilligt ibland och kräver att man använder de små grå cellerna. Men det är genom att prova som man lär sig! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

reverse
2007-04-08 23:24
#4

#3 Jag hittade några mönster på internet som verkar vara enkla. Inte så många delar och så. Men det man inte får veta genom mönstrena är ju vilken storlek man ska göra allt i och så. Att följa ett enklare mönster som man gjorde i grundskolan klarar jag, där stod det ju vilken storlek det var (storlek 36 typ, färdigt) och så var det bara att börja sy mer eller mindre. Men att "göra egen storlek" ger mig lite huvudbry däremot… Skulle vara jättebra med någon "grundkurs" i att göra mönster och lite grundläggande kunskaper runt sömnad tycker jag!

 //Lina

Ahnna
2007-04-09 10:50
#5

När man gör egna mönster så mäter man hur stort allt ska vara. Till exempel är min arm runt 61 cm lång, så jag brukar göra mina mönster 65 cm från axel till handled, just för att kunna fålla utan att det blir för kort. Det är lite pyssligt ibland att få till passformen, men det går.

Sophias Ateljé har ett flertal medeltida dräktmönster med olika storlekar utmätta. De flesta av hennes mönster är inte särskilt tidsenligt korrekta, men med lite modifikationer här och där brukar det bli bra ändå.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2007-04-09 12:02
#6

Ett annat tillägg om Sophias Ataljé är att storlekarna är gigantiska!

Jag sydde vid tillfälle en klänning i L och den kunde vi sedan hyra ut till dne ryska cirkusen :S skämt åsido, men storlekarna är stora specieltl p åden klockärmade klänningen som ska vara figursydd.

Nu när ajg syr klänningar i den varianten så använder jag M mönstret utan sömsmån så blir det en lagom M till mig sen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Hallonsaft
2007-04-09 15:23
#7

Om man ska ha lite mönster så finns det väl möster på historiska världars hemsida, och annars kan man beställa på handelsgillet.se.

MegN
2007-04-10 21:58
#8

Handelsgillet har väldigt trevliga mönster. Själv syr jag det mesta på "känn", dvs jag tar ett plagg jag gillar och som passar bra - måttar efter det på tyget och klipper.

Nu senast sydde jag efter Maria Tausons mönster (www.markazits.com - klicka sen på Diverse/Misc->Medeltid) de var både lättförståeliga och ekonomiska (på tygåtgång).

Upp till toppen
Annons: