Annons:
Etikettlitteratur
Läst 3969 ggr
catgirl
6/2/07, 11:40 AM

Boktips!

Är det någon som har boktips om medeltiden? Jag är intresserad av medeltiten och gillar att läsa så böcker om medeltiden vore ju isåfall bra. Men jag känner inte till någon bok så därför ni som vet om någon bra bok kunde tipsa här.

Annons:
Ahnna
6/2/07, 12:24 PM
#1

Ja, du… Det finns massor, såklart, men vilket ämne intresserar dig? Skönlitteratur? Fakta? Religion? Krig och vapen? Dräkter och sömnad? Som sagt, det finns massor.

Gå till biblioteket och sök efter böcker med medeltidsanknytning, så kommer du garanterat att hitta alla sorter.

Någon som har mer konkreta boktips?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

KastKatt
4/19/09, 11:09 PM
#2

Ivanho?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Anthka
4/20/09, 10:27 AM
#3

Är du intresserad av faktalitteratur eller av skönlitteratur? Vuxenromaner eller ungdomsomaner?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
4/20/09, 10:29 AM
#4

Ahnna, det verkar som om det kommer upp "ge mig boktips" trådar lite då och då. Om det finns intresse knåpar jag gärna ihop en artikel på det temat (filmversionen finns ju redan).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/20/09, 10:42 AM
#5

#4 Varför inte? Glad Den borde bli mer överskådlig än filmtråden!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
4/20/09, 1:43 PM
#6

#5 *gnuggar händerna och skrider genast till verket*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
4/21/09, 10:40 AM
#7

#6 Najs! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
4/21/09, 10:47 AM
#8

perfekt! Det skulle inte vara fel!!

Anthka
4/21/09, 11:20 AM
#9

#7 jag haber mailat dig, hoppas du sett det?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
4/21/09, 11:23 AM
#10

Btw, det bidde en skönlitteratur lista. Jag knåpar på en facklitteratur men den tar betydligt längre tid…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Hallonsaft
4/21/09, 6:35 PM
#11

Man kanske ska göra en skillnad på böcker som är skrivna på medeltiden, och böcker som handlar om medeltiden. För en bok som Ivanhoe är ju skriven på 1800-talet, men handlar om medeltiden.

Vill man verkligen ha en bra medeltidsroman som har _allt_ så rekomenderar jag en av mina favoritböcker, dvs Tristan och Isolde.

LinaN
4/21/09, 8:04 PM
#12

Jag kan rekommendera en bok som utspelar sig sen medeltid/renässans som heter "En vision av ljus" jättefin bok. ska titta över vad jag har för sådana böcker härhemma :D

Man får ju inte glömma sagan om isfolket serien av margit sandemo ^^

"Barnbruden" är en bra bok och likaså uppföljaren "Lord guyons dotter" av elizabeth chadwick

David eddings serie "sagan om elenien" (innehållande diamanttronen, safirrisen och rubinriddaren) utspelar sig i en medeltida fantasyvärld, likaså "Sagan om tamuli" 3 böcker (kupoler av eld, den dolda staden och de skinande)

Arn-böckerna av gilliou

är väl de böckerna som jag vet såhär på rak arm ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
4/21/09, 11:04 PM
#13

#9 Japp.

#11 Håller helt med. Det finns en del litteratur att läsa för den som orkar plöja igenom äkta medeltida böcker, men de flesta som handlar om medeltiden är ju skrivna i modern tid. (Och har ett enklare språk!)

#12 Jag håller på med Sagan Om Elenien för tillfället, är väl måttligt road kan jag säga. Världen är både fantasy och någon form av medeltida ställe där kyrkan har nästan lika mycket makt som kungarna. Skrivsättet passar mig inte riktigt, det går för långsamt framåt och pratas för mycket strunt, men gillar man övriga böcker av David Eddings så gillar man kanske "Elenien" också.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
4/22/09, 12:37 AM
#14

#13 kan inte mer än hålla med, det är alldeles förmycket politik för min smak. så jag brukade skumma igenom de passagerna. ^^ sen är den första boken rätt så träig jämfört med de följande två, de rullar på litet mer av sig självt…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
4/22/09, 10:53 AM
#15

För den som vill ha nåt att bita i vad gäller medeltida litteratur så är kanske Hypnerotomachia Poliphilii en trevlig utmaning? Det är en kärlekshistoria publicerad 1499, skriven troligen ett större antal år tidigare, där Poliphilo försöker vinna sin kärlek Polias hjärta i ett drömlandskap. (Titeln blir översatt till engelska "The Strife of Love in a Dream", eller "Poliphilos Strävan Efter Kärlek i en Dröm" på svenska.) Boken innehåller ett antal träsnitt och andra bilder med minst sagt intressant innehåll; flera av dem är ekivoka och morbida med halshuggningar, nakna kroppar, stympade kroppar och dylikt.

Det finns många olika teorier kring vad boken egentligen handlar om, eftersom texten ibland inte är så sammanhängande och det har gjorts flera officiella tolkningar och filmatiseringar där boken omnämns som nåt som är helt omöjligt att förstå. I t.ex. The Ninth Gate (Johnny Depp, mfl.) används boken som underlag för en satanistisk ritual där målet är att ge liv åt Djävulen. I boken Den Sista Hemligheten (skriven av Ian Caldwell och Dustin Thomason, originaltitel: The Rule of Four) försöker några collegestudenter tolka boken på nytt, för att förstå varför texten är så konstig i vissa stycken. De hittar en kod och flera gåtor och chiffer som i slutändan förhoppningsvis ger svar på var en av renässansens största konstsamlingar finns gömd. Den påminner en del om Da Vinci-koden, faktiskt. Självklart vill alla åt boken och vissa är beredda att döda för att få svaret på gåtorna. Rekommenderas! Tydligen har Warner Bros köpt rättigheterna till boken, så den kanske blir film snart.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

h00jff
4/23/09, 12:31 AM
#16

Om man vill läsa lite mer faktabok kan jag rekomendera "Jarlens sekel" av Dick Harrison. Han skriver med humor, trots att det är en faktabok. Detta handlar om tidig medeltid och om hur man levde då!

Annars gillar jag ju Arn-böckerna.

Hallonsaft
4/24/09, 4:09 AM
#17

Om man vill läsa mer vikingatid så skulle jag vilja säga Röde orm av Frans G Bengtsson. Men även Jan Fridegårds tre böcker kan vara lite intressanta: Trägudarnas land, Gryningsfolket och Offerrök.

Gillar man mer renässans så skulle jag säga Dvärgen av Pär Lagerkvist. Det är som sagt lite mer renässant, men känns ibland lite som slutet av medeltiden också.

Två böcker som utspelar sig på 14-1500-talet (har jag för mig) och som är vädligt bra är Mikael Ludenfot och Mikael Hakim av Mika Waltari.

Dock kan man inte nämna början på Renässansen utan att nämna Dantes Inferno. Den är väldigt intressant och mycket roande på sina delar.

För lite yngre så är Kim M.Kimselius böcker kanske intressanta. Hon har gjort tämligen bra reserch inför sina ungdomsböcker.

Vill man sedan läsa verklig medeltidslitteratur så prova Geoffrey Chaucer och hans Canterbury Tales. Jag vet inte om de finns översatta till svenska, men jag har i alla fall bara läst delar av dem på engelska.

Fler "riktiga" böcker som jag inte tror är nämnda ännu är Eddan och de isländska sagorna. Det är inte medeltid utan vikingatid, men fortfarande kanske något av intresse.

LinaN
4/24/09, 11:22 AM
#18

Kalevala är en intressant bok.

Sen har vi ju johanna hildebrandts böcker Freja, Idun och Saga som är trevlig underhållning.

Njals saga

Asken yggdrasil

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
4/27/09, 8:48 PM
#19

ken foletts svärdet och spiran läste jag iaf de första delarna av kommer inte ihåg så mycket av dem men jag gillade dem. Det lilla jag minns är att det handlar om en man som bygger katedraler och att den utspelar sig på 1100-talet. Det har tydligen kommit ut en del till i serien rätt nyligen

Upp till toppen
Annons: