Annons:
Etikettmedeltidsveckan
Läst 3475 ggr
Ahnna
2007-03-17 18:43

Hur bor du i Visby?

Ja, hur brukar du bo och sova när du är på Medeltidsveckan i Visby?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
MegN
2007-03-17 23:40
#1

Har bara varit på medeltidsveckan en gång, då bodde vi i stuga en god bit utanför stan (var ett stort gäng… 12?… som delade på en gammal prästgård med massa rum). Flera av de som åkte var mest runt på andra turistmål, kanske hälften av oss "körde medeltid" hela veckan.

Ahnna
2007-03-18 10:09
#2

Jag har bott på alla möjliga vis, förutom i stuga. Men i lägenhet, tält, paviljong, under bar himmel på cykelverkstans tak… Oskyldig Och faktiskt så har jag, veckan innan Medeltidsveckan, sovit under bar himmel i parken mittemot hamnen. Jag och ett par polare var på cykelsemester runt Gotland och sista natten hade vi ingen tältplats, så det blev parken. Men helsike vad det springer folk där, hela natten! Och Farbror Blå kommer förbi stup i kvarten och "kollar läget"… (Men de sa inte åt oss att ta vårt pick och pack och dra, underligt nog.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2007-03-19 23:45
#3

Farbror Blå, då fick jag först associationer till "Farbror Frej" (Hå och hej med farbror Frej", Robert Gustafsson har också en scoutfarbror av liknande stuk)… Fast efter en sekund hajade jag vad du menade…

De blå var säkert bara oroliga och ville se efter att ni fortfarande levde…

Ahnna
2007-03-20 10:25
#4

Har Robert Gustafsson en scout också? Jag kan bara komma på Johan Ulvesons äckliga pedofil-scout från Lorry… *brr*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
2007-03-20 13:30
#5

Jag har också bott på lite olika ställen. Jag vet vilka som är sämst, men jag är osäker på vilket som varit bäst…

Första året hyrde jag och några kompisar en lägenhet LÅÅÅÅÅNGT från ringmuren. Tog lång tid att ta sig in. Inte helt bra. Dock sov vi bra och kunde laga bra och billig mat.

Andra året bodde jag på det medeltida tältlägret på Snäcks camping. Det var helt klart riktigt bra. Då hade man medeltiden omkring sig hela tiden och fick massor av nya vänner.

Tredje året blev det också Snäcks medeltida tältläger. Inte lika bra som året innan, men tämligen bra ändå.

Fjärde året Nordestrands camping. USCH!!! Enda fördelen är att det är nära ringmuren och att man inte behöver mer än sova där.

Femte året: Hyrde lägenhet innanför ringmuren. Man gick bara nerför trappan och var inne i allt :D Riktigt bra, men jag saknade det medeltida tältlägret och allt som hände dygnet runt då.

Sjätte året. Nordestrands camping och lägenhet några nätter. Lägenheten riktigt skönt eftersom det var regnigt samt mycket trångt i tältet.

Sjunde året. Det medeltida tältlägret på galgbacken. Helkul men lite avslaget om man jämför med mina första två år där. Dock fanns ovanligt många vänner på plats i Visby och det är alltid ett plus.

…och det var allt för nu.. Fler år än så har jag inte varit där.

MegN
2007-03-21 19:08
#6

#4: Naturligtvis är det ju Johan Ulveson jag tänker på! Jo, snacka *brrr*…!

Annons:
Ahnna
2007-03-22 10:27
#7

#6 Han är bra äcklig, den karaktären! *huga!*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Varghund
2007-05-12 01:10
#8

Har hyrt rum, bott i tält och paviljong. Detta och förra året bodde vi dock i lägenhet innan för ringmuren.. Väldigt smidigt när man ska ha hunden med sig + att ja nog blivit lite bekväm haha. Ett mörkt tält på natten och fuktiga kläder är nog inte riktigt min grej om man har en val möjlighet.

Ahnna
2007-05-12 10:41
#9

#8 Det har sin charm det med, men jag föredrar också lägenhet/vandrarhem om jag kan välja fritt. Det är skönt att kunna duscha när man vill och laga sin mat stående, samt diska i rinnande vatten…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ingasdotter
2007-05-12 18:12
#10

Vi hyr en lägenhet. De senaste åren har vi bott så nära att vi kunnat se tältlägret från fönstret. Det är en underbar syn att se, de toppiga taken, människor som kommer och går, tvätt som torkar på en lina, eldarna på kvällen… Men jag känner mig själv. Badrum och kök vill jag gärna ha.

[Driva]
2007-05-12 19:09
#11

jag har vart på medelstidsveckan 1 gång (skäms på mig jag vet…) och den gången bodde jag på Götheborg :P

Ingasdotter
2007-05-14 16:24
#12

Ostindiefararen Götheborg?

[Driva]
2007-05-14 17:53
#13

yes

Annons:
isnornin
2007-05-15 12:19
#14

Jag har inte varit dit, jag hade nog inte sovit….

MVH Isnornin

NaginatakaWiik
2007-05-16 19:23
#15

Jag hyr ett hus i tre våningar med egen uteplats, granne med S:t Hans konditori och Kränku och bakom Rosas pannkakshus. Inte billigt men ruggigt bra! :D

Ahnna
2007-05-17 12:26
#16

#15 Ooooh, pannkakshuset! Nu blev jag hungrig…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Varghund
2007-05-22 15:05
#17

till NaginatakaWiik

då kommer vi bo grannar nästan då =)

Mark
2007-05-23 21:34
#18

Alla har ju inte en kusin som bor nära muren….

Men det har jag! o)

whisper
2007-05-25 21:17
#19

Bor på Gotland, visserligen en bit (några mil) utanför Visby… men har kompisar inne i Visby som man kan låna en soffa av om det skulle behövas, eller ett golv ;)

Twinlight
2007-11-20 17:35
#20

Har ju stuga på Fårö, och bodde utanför Visby förut ^^

Annons:
zickan
2008-04-03 03:30
#21

mina föräldrar bor i visby. men om man inte orkar gå upp för backarna till dom så brukar man slagga hos en kompis eller hitta nån som har en säng närmare stan

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ahnna
2008-04-03 22:05
#22

#21 Lyx!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-04-03 22:05
#23

#21 Lyx!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

WingsofDestiny
2008-04-12 02:25
#24

Har aldrig varit i Visby och bor för långt därifrån.

[daniel85]
2008-04-14 21:07
#25

har en lägenhet visby =)

zickan
2008-04-15 19:01
#26

jag hade en lght i fiskargränd. bodde på botten plan i det stora gula huset bredvid botaniska trädgården.. Det var nice förutom på medeltidsveckan när folk gick förbi och glodde in.

ja det är rejält skönt att ha hus på gotland. oftast har man turen att föräldrarma är lediga så de är på sommarstugan ute i helvi :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Turnado
2008-04-16 23:27
#27

såklart man sover hemma :P Ska väl ner en dag i alla fall o checka läget

Annons:
[daniel85]
2008-04-17 00:53
#28

# 26 shit fiskargränd den mest nertittade stället i hela visby på sommaren ha ha =D

zickan
2008-05-03 02:05
#29

#28 jodu jag vet det. kan ju tänka en stackars tanke om mig när du ser det stora gula huset på hörnet med en liten ute trädgård bakom en stor brun dörr.
Lackade ur när folk ställde sig mot fönstret och satte händerna runt bara för att stå och glo ett par minuter. själv låg man och läste läxor eller såg på film. gutar är inte alls ett eget släkte :-P

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MoonFairy
2008-06-16 15:36
#30

Hejsan!

Jag är sedan snart 2 år tillbaka Gotlänning å bor 1 mil utanför Visby *ler*

Vi har gäster hela medeltidsveckan - så boende kan jag ej stå till tjänst me´!!

Kram

Cnox
2008-06-17 12:32
#31

Jag KANSKE åker dit med "E.L.D.A" i år…vet inte hur dom sover. Men om Erik vill ha med mig så avgör nog han vart vi ska sova…haha

LiadeThornegge
2009-04-28 20:16
#32

När jag åker till Medeltidsveckan sover jag i Styringheims tältläger. Har nu egen pavve, innan dess i lånad dito.

SHV-Pysen
2009-04-28 21:35
#33

Ja, jag har ju aldrig ens satt min fot på Gotland, men annat kan man ju säga om päronen som varit där varje sommar i, ja, jag vet faktiskt inte hur många år. 12 kanske? och nu i okt 08 köpte dem torpet en mil från visby ^^ eller, det började med 8km från visby, sen en mil och nu tror jag dem är uppe i 1.5 mil så jag vet inte än, så vi får se… har man tur är det bara ett par km ^^

skulle vilja ha en paviljong, för då kunde man ju sova inne i visby om det var så (fast mamma tror ju att det är en våldtäktsman efter mig hela tiden så kanske inte) och så ska det ju komma en massa släktingar och hälsa på som måste sova i tält ev. (eller om dem slänger ut mig i ett) så det skulle ju inte sitta helt fel, fast än så länge har jag inga tankar på att göra eller köpa ett. älskar ju att campa så man kunde ju använda det vid andra tillfällen än medeltida..

LinaN
2009-04-28 22:25
#34

jag bor itne alls för jag åker inte till mtv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
hctk
2009-05-27 21:21
#35

Har varit på medeltidsveckan med min familj varje år i 8 år nu. Förra året hyrde vi en lägenhet i Visby för första gången, det var väldigt bekvämt och nära till allt så vi gör det i år igen.
Ett år bodde vi i en bekants hus, ett år i en annan bekants sambos hus, och ett år i ännu en bekants garage som var omgjort till lägenhet…de andra åren har vi för det mesta bott i jättemysiga stugor som hyrs ut intill Kneipbyn. Tvyvärr är det ju en bit från Visby, och stugorna är små och trånga och duschen är gemensam.

Nästa år bor vi förhoppningsvis i tältlägret!

Ahnna
2009-05-28 14:26
#36

#35 Hur tidigt ute måste man vara för att boka lägenhet i Visby? Vad har det kostat när ni har hyrt? Jag har sett vissa fantasipriser uppåt 5000:- per vecka som blivit uppbokade ett år innan marknaden, så jag har aldrig ens funderat över att hyra lägenhet. Men jag har haft turen att ha kompisar som har gjort det så att man har kunnat smyga in hos dem en natt eller två ibland! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-05-28 14:37
#37

#36

Jag har spanat en del på priser på lägenheter för 2-3 personer under medeltidsveckan och innanför ringmuren. De ligger från 3700 och uppåt, du kan drömma om att hitta billigare om du inte känner någon tyvärr.

Nästa gång jag och Tomas åker blir det i medeltidslägret med en egen fin pavve :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-05-28 14:42
#38

#37 Jotack, jag vet. Ett gäng kompisar till mig hyrde en lägenhet en gång, 10 personer, och då blev det ju bara några hundralappar per person. Men de bodde TRÅNGT! Någon sov på golvet i badrummet, t.ex. Andra sov i korridoren mellan vardagsrum och sovrum och så vidare. Men jag är beredd att bo så, faktiskt, för bara grejen att slippa ta med tält och inredning samt att ha varmt och torrt + toalett och dusch är ju helt klart värt att bo lite trångt! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
2009-12-06 13:57
#39

Jag brukar bo i min studentlägenhet som vanligt Oskyldig

Man måste ju ha nått ut av att vara sjukt isolerad större delen av året Skrattande

Rajka
2009-12-06 17:37
#40

De första åren bodde jag i hyrd lägenhet innanför muren.

Sedan jag träffade maken så bor vi hos hans morbror i hans villa ca 2km utanför muren (dvs rätt ok gångavstånd)

drutten2
2010-04-17 02:14
#41

Detta året som är min andra medeltidsvecka i Visby,

kommer vi att bo i en privatuthyrd lägenhet. Glad

Ser  verkligen fram imot det.

Annons:
MagganM
2010-04-17 15:59
#42

Bor i hus precis vid Kruttornet :-) Underbart!

drutten2
2010-04-17 17:24
#43

Låter toppen, perfekt läge. Flört

Anthka
2010-04-18 11:11
#44

Vi har äntligen bokat biljett Skrattande. Kommer att bo i Gantarnas läger precis vid muren.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-04-18 12:11
#45

Jag velar fortfarande på om jag ska åka i år, på grund av den ekonomiska aspekten. Men gör jag det så lär jag bo i SCA-lägret.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
2010-04-21 10:44
#46

Vi åker inte till gotland bara för medeltidsveckan, men vi kommer vara där i samma veva, så några nätter ska vi bo på camping, Norderstrand tror jag, resten blir på torpet :)

Hlif-Gudrunsdottir
2010-04-25 17:02
#47

Jeg har vært på Medletidsveckan 3 ganger, 2 ganger har jeg bodd i Västergarn, en gang i lägret til Styringheim. I år skal jeg og en venninne på på Johansgatan rett utenfor Visby…kjenner oss kjempeheldige som har funnet et rimelig sted å bo så nært byen! :)

drutten2
2010-04-25 17:20
#48

Va kul att ni hittat något så nära.Skrattande

Perfekt att bo på gångavstånd,

vi kommer att ha 1 km till österport. Skrattande

Annons:
Zadeira
2010-04-25 21:20
#49

Mina två första år bodde vi en bra bit utanför muren, och sen bestämde jag mig för att aldrig göra det igen eftersom jag vill kunna gå hem och äta under dagen, få en kopp kaffe och ta det lugnt en stund. Det funkade inte att gå fram och tillbaka så mycket när man bodde så långt utanför stan.

Förra året bodde jag på adelgatan, perfekt! Detta året vet jag inte ens om jag kommer dit. Det är dyrt att bo innanför murarna, men absolut värt det för min del. Däremot vet jag inte om jag har råd ännu.

Hlif-Gudrunsdottir
2010-04-27 09:59
#50

Men en kilometer er ju inte særskilt långt. :) Jag gledjer mig hemningsløst!

Zadeira
2010-04-27 15:52
#51

#50, om man har fibromyalgi kan det bli en hemskt lång bit även om det bara är nån kilometer när man lägger till allt man går inne i stan sen, på marknaden osv. ;)

Zadeira
2010-04-27 15:52
#52

#50, om man har fibromyalgi kan det bli en hemskt lång bit även om det bara är nån kilometer när man lägger till allt man går inne i stan sen, på marknaden osv. ;)

Hlif-Gudrunsdottir
2010-04-27 22:36
#53

Oi ja det kan jeg forstå. Det kunne nok bli slitsomt.

Vi skal bo på søder, i et gammalt villastrøk.

Upp till toppen
Annons: