Annons:
Etiketthantverk
Läst 2805 ggr
isnornin
4/20/07, 9:19 PM

Glaspärlor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Häromdan fick jag lära mig att tillverka egna glaspärlor. Det var jätte roligt!! Lite läskigt att smälta glas över gaslåga, men kul….:))

MVH Isnornin

Annons:
MegN
4/22/07, 10:41 PM
#1

Häftigt! Kan du inte berätta hur du gjorde? Jätteläckra blev de också!

isnornin
4/23/07, 11:05 AM
#2

Tack:) Vi hade långa smala glasstavar i olika färger, som man höll i vänsterhand, i högerhand hade man en stålpinne som vi hade doppat i separator (lera) så att man kan få av pärlan när den var klar. Sen hade vi en liten ugn som det kommer ut en gaslåga ur, där håller man över glaset som smälter, snurrar runt pinnen föra att få den form man vill ha på pärlan. När man tycker att den är färdig ska den svalna långsamt, min lärare har gjort en låda med isoleringsmatrial (tror jag) som vi la dem i. För att få av pärlorna av pinnen kunde man lösa upp separatorn i vatten. Sen var de klara!

MVH Isnornin

Ahnna
4/23/07, 11:22 AM
#3

Jättekul! Skrattande

Precis det har jag alltid velat göra! Såg en artikel i nån hobbytidning om det, men mnina föräldrar ville inte sponsra mig med de 2000:- det kostade att skaffa en brännugn och annat material. Så det blidde inget. Men jag hittade handgjorda glaspärlor för en spottstyver när Panduro hade rea senast, så jag fick hem x antal kilo pärlor nyligen. Inte för att jag kan komma på vad jag ska göra med dem, men…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
4/24/07, 2:31 PM
#4

#3: Sälja dem på marknad…? T.ex. till mig? Visserligen är jag oftast klädd som en fattig stackare, men LITE ståt kan man väl få ha kring nacken?

Ahnna
4/24/07, 9:10 PM
#5

#4 Tanken har slagit mig. Att sälja, alltså, inte att du klär dig som en fattig stackare. Flört Men jag älskar mina glaspärlor, inte kan jag sälja dem heller…? Eller… *hmm*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

isnornin
5/15/07, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En bild från pärltillvärkningen!!

MVH Isnornin

Annons:
Ahnna
5/15/07, 12:51 PM
#7

#6 Vad skoj! Jag blir jätteavis! Har du någon bild på de färdiga pärlorna?

Nån som vet hur de tillverkade glaspärlor på medeltiden, förresten? Hur fick de rätt temperatur och så?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

isnornin
5/15/07, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är en bild.

Jag vet inte hur de gjorde "förr i tide" men jag skulle bra gärna vilja veta!!

MVH Isnornin

Ahnna
5/16/07, 10:54 AM
#9

#8 Vilka fina pärlor! Vill ha!!! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

isnornin
5/16/07, 12:11 PM
#10

Tack!!

MVH Isnornin

whisper
5/25/07, 9:25 PM
#11

Snygga pärlor! Vad är det för utbildning du går? Verkar vara en rolig utbildning i alla fall… och spännande, vad ska ni mer lära er? *nyfiken*

isnornin
6/10/07, 6:58 PM
#12

Tack:) Det är en kvällskurs i keramik som jag har gått, den fotrsetter i höst, men vi har fått prova på en rad hantverk bla glaspärlår, smide och pärlvirkning mm utöver keramiken, det är värkligen jätte kul!

MVH Isnornin

isnornin
3/20/08, 9:28 PM
#13

Vad har ni för medeltida  smycken som ni brukar?

MVH Isnornin

Annons:
Ahnna
3/22/08, 7:31 PM
#14

#13 Massor! Mest egentillverkade, men en del ifrån Thailand och Indien också, som påminner mycket om de smycken som faktiskt tillverkades för 500-600 år sen i Europa. Jag är lite av en smyckes-fetischist, jag har ett väldigt stort habehär för smycken! Räcka ut tungan

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Niniae
4/2/08, 1:46 PM
#15

Jag gjorde en egen pärla på vikingavis i somras. Det var i vikingabyn Storholmen utanför Norrtälje. De har en autentisk pärlugn de tillverkat själva. Värmen i ugnen måste hållas konstant för att få glaset att smälta rätt. Det är en konst att hantera blåsbälgarna som håller liv i elden!
Vi krossade glas i olika färger och smälte bit för bit på en puntel och formade sedan till en pärla på en annan puntel, som doppats i en speciell lera för att pärlan skall släppa. Sedan fort ned med pärlan i en liten burk som låg i glödande kol som sedan fick svalna över natten. Detta för att inte glaset får kallna för fort, då spricker pärlan. Det blev en lång väntan…. Men gissa om det är kul att ha en egen glaspärla att pryda sin dräkt med!! Jag använde lila glas, som sedan blev ofärgat med en mörkgrön rand i….Spännande!

Ahnna
4/3/08, 10:11 PM
#16

#15 Där har jag jobbat, ju! Men då hade de minsann ingen pärlugn… Låter kul i alla fall!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zickan
5/3/08, 2:09 AM
#17

det finns ett ställe i visby innerstad som man kan få prova på glasblåseri. det är jätte kul. klar värt att testa om man är på ön!

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

isnornin
5/4/08, 10:24 PM
#18

#17 tack för tipset!!

MVH Isnornin

Upp till toppen
Annons: