Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1618 ggr
Hallonsaft
2007-04-05 01:42

Hattpanik

Jag ska iväg på lajv om mindre än en vecka, och har förutom massor att sy även ett visst huvudbry.. Jag måste nämligen ha en hatt till mina kläder också, så att jag ser riktigt pretto ut. Jag ska spela adel, och har på mig en röd mellanklänning i sammet med knappar fram och i armarna, över den har jag en grön överklänning i ylle, med röd sammet vid krage och armar som dekoration. Men som sagt. Jag behöver verkligen en hatt. Ju fjolligare och fulare desto bättre, men den ska gå att göra SNABBT och gärna utan alltför mycket svårigheter.

Annons:
Ahnna
2007-04-05 11:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En muffin-cap låter som ett projekt för dig! Klipp ut en stoooor cirkel (ju större du gör den, desto mer "muffin" ser du ut!) och sedan en remsa som är någon cm längre än måttet runt ditt huvud. (Sömsmån.) Sen veckar du bara in cirkeln runt remsan (eller blir det remsan runt cirkeln?) och syr fast med raksöm. Sen syr du ihop remsan kortsida-kortsida. Klart!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2007-04-05 11:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En bild på hur man kan variera remsan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
2007-04-05 13:36
#3

Hmm.. De ser onekligen lätta ut.. Men de ser ju nästan ut som en barett, förutom att de sitter längre bak. Vilken tidsperiod kom de här ifrån?

LinaN
2007-04-05 14:10
#4

1400 tror jag de är ifrån…… men ta mig itne på fullaste allvaret nu……

men en muffinmössa är en förvuxen barett.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2007-04-06 11:05
#5

En barett är en annan sorts mössa, styvare och alltid samma form. (Ska va.) Men en muffin är sladdrigare, om ni hajar? Det ska se ut som om man har en muffin på skallen, typ. Skrattande

Dock kan jag inte med mina dräktböcker styrka att muffin caps har funnits "på riktigt", det vill säga under renässansen där de enligt amerikanska entusiaster hör hemma. (1500-tal alltså.) Men det finns huvudbonader som påminner om muffin caps, så jag tror inte att modellen är fel. Däremot kanske det inte var något som högadeln hade på huvudet. (Det har jag svårt att tänka mig.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
2007-04-06 13:47
#6

Jag har letat lite på nätet och kollat upp en del om muffin caparna. Om man kollar på bilder och sådant så fanns de som sagt på 1500-talet. Jag tycker mig även hitta att de var tämligen vanliga hos enklare klasser och då såg de mer ut som en stor muffin, men när de användes hos de högre klasserna var de tajtare.

Dock sydde jag en muffin cap igår i rött sammet och den blev fin:) Egentligen är den senare än mina övriga kläder, men jag hoppas inte att någon ska klaga.

Annons:
Ahnna
2007-04-06 21:27
#7

#6 Det är ju ett lajv du ska på, inte nån dräktutställning, eller? Så det borde inte spela så våldsamt stor roll, så länge dräkten ser enhetlig ut. Kul att du hittade en huvudbonad som passade i alla fall!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
2007-04-07 00:26
#8

#7 Bara för att det är ett lajv betyder det väl inte att mina kläder inte behöver vara från en speciell tidsperiod. Eller? Sitter man ändå och handsyr massa bara för att få det snyggt och korrekt så..  Det här kommer förmodligen att bli smått skrytkläder som folk kan dreggla åt när de ser mig bära dem i Visby och på lite andra ställen i år…

Ahnna
2007-04-07 10:58
#9

#8 Jag menade inte att ett lajv inte behöver vara seriöst på dräktfronten, men det är ju inte direkt så att du ska visa upp kläderna inför ett gäng forskare som ska dokumentera äktheten ur historiskt perspektiv, eller hur? Så det behöver ju inte vara 100% rätt tidsperiod på alla plagg. Men du väljer själv hur du vill göra, jag gav bara muffin cap som förslag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: