Annons:
Etiketttv-film
Läst 3286 ggr
Ahnna
2007-04-10 11:40

Varför medeltid i fantasyfilmer?

Jag har sett en del fantasyfilmer på sistone och slås av att det alltid verka råda någon form av medeltid; med siden och sammet, ullmantlar och läderskor, kungar och drottningar, hästar istället för bilar, kullerstensgator och korsvirkeshus… Varför då?

Jag vill bara påpeka att jag skulle antagligen inte gilla fantasyfilmer om de var så mycket annorlunda, men jag undrar ändå varför det är någon oskriven lag på att det alltid ska vara "medeltidstema".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ameli
2007-04-10 15:27
#1

Är det inte så att fantasy ÄR medeltid, fast med drakar och magi. Annars är det Sci-Fi(?).

Ahnna
2007-04-11 10:46
#2

Fast det är ju mycket som inte är medeltid också, förutom drakar och magiker m.m. Alver, troll, balroger, fauner, centaurer och andra "väsen" som inte hör hemma i något annat än fiction finns ju ofta med i fantasyfilmer. Dessa har ju inget med medeltiden att göra, ändå utgör de en stor del av handlingen/karaktärerna.Och olika filmer har ju olika mycket medeltid, eller hur man ska säga. Vissa har ju i princip inget med medeltiden att göra, medan andra nästan genomgående skulle kunna ha utspelat sig på medeltiden.

Klurigt det där…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2007-04-11 11:58
#3

Alver, troll och fauner m.fl. väsen hör verkligen medeltiden till. De förekom visserligen inte bland adel och högborgerliga kretsar, men det fanns faktiskt allmogen även på medeltiden. Många av dessa väsen har sitt ursprung i hednatiden, som visserligen har fått modern tappning.

Ahnna
2007-04-11 12:41
#4

#3 Nu missförstår du mig - alver, troll mfl. är inte verkliga väsen utan sånt som existerar i sagor, sägner, legender, och sånt som föräldrar tutade i sina barn för att de inte skulle sno ur kakburkar och så vidare. ("Då kommer trollen och tar dig" typ.) Så om fantasy = medeltid så borde inte troll och dylikt finnas i annat än ordform. Men eftersom de brukar vara nog så verkliga i filmerna (av kött och ben-verkliga) så är det ju inte medeltid, utan något annat.

Det är det jag menar, varför är fantasy någon sorts halvt om halvt medeltid, vem har bestämt det?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2007-04-11 13:14
#5

I dag uppfattar vi det som sagoväsen. I modern tid har det fått en helt annan funktion och även utseende. Men förr var det olika namn på underjordens goda eller onda väsen som har sitt ursprung i mytologin. Trollen var bland annat ett väsen som hindrade folket att ta upp malm ur underjorden. Det finns många berättelser om trollens eller andra väsens förmåga att lura folk att prata fast de inte fick för att kunna få tag i malmförekomsten. Många av dessa har ett medeltida ursprung om än det kan vara svårt att härleda det till medeltiden. Tomten var t.ex ett gott väsende som skyddade gården mot onda makter om man inte retade honom. Namnet tomten har ursprung i den tomt som gården fanns på.

LinaN
2007-04-11 18:30
#6

*stampar hårt med sin lilla fot och hötter emd näven, håret står på ända*

Påstår ni att troll, tomtar och anant inte finns!? bara för att man itne ser dom så betyder tine det att de inte finns…. *muttrar o surar och lägger armarna i kors över bröstet*

Jag avskyr dagens upphöjda och upplysta samhälle, alla "sagovarelser" finns fortfarande, men ingen orkar se dem, elelr avfärdar dom som livlig fantasi…..

*muttrar ltiet till coh går ner och spelar litet yatsy med näcken*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
[SharpMissy]
2007-04-11 23:11
#7

Får en novis som jag försöka mig på en försiktig gissning?

Kan man drista sig till att säga att den som anses vara Fantasyn's grundare (eller inspiratör) är J R R Tolkien? Varifrån fick då Tolkien sin inspiration?

Det sägs att Tolkien fick den från Beowulf, den engelska medeltidslitteraturens mest kända verk, måhända?

Läs mer på: http://wadbring.com/historia/sidor/keng.htm

Därav min parallell till att just Fantasy-böcker och filmer har en snygg touch av medeltid… =)

Ahnna
2007-04-12 11:49
#8

#6 Jag har sett vad en del väsen kan åstadkomma och det är inget overkligt över det. Du kan vara lugn, jag både ser och hör dem.

Men de är inte mer synliga för det, de vandrar inte omkring som "vanligt folk" och slår oss i huvudet med sina spikklubbor som de gör i fantasyfilmerna. (Exempel, hege!) Det är det jag menar, de finns i vår tro och har så gjort sedan urminnes tider, så det är självklart att de dyker upp i böcker med fantasytema. Men jag opponerar mig fortfarande emot att fantasy = medeltid.

Som #7 skriver så började ju Tolkien i början av 1900-talet få in folk på sin bana, men inte ens hans böcker är ju helt och hållet medeltida. Det är en hel del som skiljer. Mycket möjligt att just Beowulf låg till grund för hans inspiration, men för mig som hobbyförfattare så handlar inte fantasy om Tolkiens värld. Tvärt om, jag försöker undvika att ens trampa på hans tröskel och jag har aldrig haft vare sig alver eller hober i mina berättelser. Men medeltidstemat vill jag inte vara utan, men det är inte på grund av Tolkien, utan snarare på grund av att "allas" fantasyböcker utspelar sig på en udda medeltid. (Sure, alla andra, som har format mitt intresse för fantasy, kan såklart ha inspirerats av Tolkien.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2007-04-12 14:49
#9

tycker om Eddings böcker en hel del….. däremot så kan sagan om elenien och tamuli bli litet väl tung med sin politik….. o där är det ju väldigt renodlat medeltidsvärld med magiska inslag á la druid-look-alikes….

Sagan om belgarion, belgarath och polgara är riktig fantasy för mig… där är det stor tonvikt på gudar och makter, fast de tär det iaf i de flesta av eddings serier…..

(har tine läst äldre gudar serien eller tjuven althalus ännu)

eragon är ju okcså väldigt high fantasy utan några fjolliga alver….

fast high fantasy det är väl tolkien då, hig fantasy element som alver och andra övermänniskor…

i vanlig fantasy så finns det ju troll och allt möjligt från vanlig folktradition och det tror jag man ska ta till vara på. Det är riktig fantasy för mig i en miljö i medeltida alternativa världar, och de flesta är vanliga allmänmänskliga karaktärer med extraordinära kunskaper….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kaj
2007-04-12 16:04
#10

Ahnna

samma sak har slagit mig. Det gäller även i många sci-fi filmer när de komer till andra planeter är det nästan alltid medeltida människor där men ändå med ett visst inslag av tekniskt kunnande som borde göra att de skulle leva mer avancerat än just medeltid.

En anledning jag kan tänka mig då är att det är billigare att göra scener med medeltida uppsättningar än att försöka bygga avancerade scener med framtidsinslag som flygande skepp, speciella hus med mera som kan tänkas höra framtiden till.

Flera sci-fi filmer har dock detta. Tänker bl a på Star Wars etc. Mne som sagt i många är just det medeltida inslaget det som gäller

Ahnna
2007-04-13 12:00
#11

#9 Ingen fantasy utan troll! Eller ja, "folklore"-figurer då. Men just alver och fauner, talande djur och dylikt har liksom både Tolkien och C.S. Lewis behandlat så det räcker. Allt som påminner om det tycker jag luktar lathet från författarens sida, typ "orkar inte komma på nåt eget, så jag lånar deras".

#10 Det är säkert sant, att sci-fi är dyrare. Men samtidigt måste man ju fundera på vad man vill framställa. Vill jag göra en sci-fi, innehållande en ny värld "far, far away" så kanske jag bör introducera nåt nytt, som inte känns alls bekant. Jag är ingen fan av Star Wars, men det lilla jag sett har ju haft nån form av nästan-medeltid över sig…? Prinsessor, mantlar, ramshorn-flätor och annat som påminner om ett medeltida samhälle.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
2007-04-16 12:30
#12

Men min teori om varför fantasy ser ut som den gör, går tillbaka redan på 1800-talet.

Om man då tittar på romantiken (alltså genremässigt), så finns det en hel del i den som är ett slags förstadie till fantasy. Det var under romantiken som sagan (både konstsaga och folksaga) kom i fokus och lyftes upp, och som alla vet finns det mycket gemensamt med sagor och fantasy. Om man sedan går vidare och tittar på romantiken så kan man även se hur skräckromantiken utvecklades och den gotiska och övernaturliga genren kom i fokus. I helt "vanliga" romaner från romantiken kan man även se övernaturliga inslag (t.ex. "Svinnlande höjder").

Vidare så var romantiken en tidsepok då många länder blev/var mycket nationalistiska. Man tittade tillbaka i sin historia efter något att vara stolt över. Sverige för sin del upphöjde vikingatiden till en stor epok och hyllade den något enormt. Men även andra länder upphöjde det forna för att kunna vara med och tävla och visa hur stolt och bra folket var. Om jag inte har helt fel för mig så blev därmed Arthursagan och en del andra medeltida sagor upphöjda och satt i fokus.

Med detta som bakgrund är det inte konstigt om alltfler började skriva om den här fina och upphöjda tid, samt lägga in mystiska och övernaturliga fenomen så att fantasygenren sakta men säkert skapades.

((Jag tror även att jag en gång läst att Tolkien sagt att han skapade sin värld för att engelskmän inte hade någon så rik och fin mytologi som till exempel nordens folk har i och med den nordiska mytologi.))

MegN
2007-04-16 13:51
#13

Precis, att låta miljön vara "medeltida" är ett sätt att försöka få folk att tro att "detta har faktiskt hänt en gång, fast för väldigt länge sen så det är … hrm … bara vi som minns och kan återberätta historien"…

#12: Tolkien snodde ju jättemycket från den fornnordiska mytologin. T.ex. namnen på dvärgarna kommer ju direkt därifrån.

Annons:
Hallonsaft
2007-04-16 21:00
#14

#13 Jag vet att Tolkien snodde mycket från den fornnordiska mytologin, och det var inte bara namn på dvärgar han stal. Det var väldigt mycket annat också. Dock så stal han också mycket influenser från en mängd andra mytologier och folkslag också, men visst blev det bra ändå.

Ahnna
2007-04-17 11:33
#15

#12 Lite intressant att Tolkien inte tyckte att England har någon mytologi/historia att skriva om - Robin Hood-legenden och allt som rör den är ju bland det stoltaste England har och går tillbaka ända till 1100-talet. Det finns så många ballader, dikter, berättelser och hyllningar till just Robin Hood och tiden han levde i. (Det vill säga, från 1100-talet fram till 1600-talet, typ. Se min artikel om Robin Hood.) Och utöver Robin Hood så har ju även England mycket historia vad gäller vikingar och romare, saxare och normander, etc. Jag (personligen) tycker att engelsk historia är vida mer intressant än skandinavisk. Men det är väl som alltid; det man är uppfödd med och känner till väl, är aldrig riktigt så intressant som något nytt från ett annat land. Jag dras till Englands historia för att jag är van vid Skandinavisk sådan, och för Tolkien var det kanske tvärt om…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
2007-04-17 21:24
#16

#15 Jag tror att det var mytologin snarare än historia han saknade, och det är bara att erkänna.. Nordisk mytologi är cool :D

Rima
2007-05-12 13:08
#17

Finns inga mallar men de flesta sagor brukar börja "de va en gång för länge sedan…"

Ahnna
2007-05-15 12:48
#18

#17 Ja, det är ju också en intressant grej, varför ska alla sagor vara "för länge sedan"? Är det mera mystiskt och enklare att leva sig in i nåt som man själv inte har någon möjlighet att uppleva, eller? I och med att det var "för länge sedan" så finns det inga bestämda ramar, allt som inte är "som idag" är ju på nåt vis rätt. Man kan fantisera mer kring nåt som man inte riktigt vet så mycket om… kanske?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2007-05-16 17:24
#19

Mer att ingen kan motbevisa att det aldrig hänt… "det var en gång för länge sen, i ett land långt härifrån…" = nu tänker jag ljuga för er en stund.

Ahnna
2007-05-17 12:25
#20

#19 Ja, men precis. Fot i munnnen

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: