Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2828 ggr
Netski
5/30/07, 4:34 PM

kläder för barn

Hej!

Jag vet att jag har läst nånstans att barnkläder under medeltiden helt enkelt var småa kopior av vuxenkläder. Var alltså flickornas klänningar också hellånga?

Har sytt kläder åt mig och min man, nu måste vi ju fixa utstyrsel åt vår dotter också.

Annons:
Ahnna
5/31/07, 12:00 PM
#1

På alla bilder, målningar, trästick m.m. från "den tiden" som jag har sett så har barnen haft kläder liknande vuxnas. Alltså hellånga klänningar på flickorna, ja. (Men lite mindre "prål".) Men det är ju sällan man ser målningar på bönder och "vanligt" folk, som faktiskt var utomhus oftare än inomhus, och som troligen inte hade råd med fina kläder. Men det jag har sett av såna kläder (på vuxna) var kortare kjolar på kvinnorna och överlag mindre tyg i ärmarna för att de inte skulle vara i vägen.

Sen får man väl se lite till det praktiska också - har man ett mindre barn som springer runt och leker ute hela dagarna på medeltidsevenemang så kanske inte en hellång klänning med applikationer och pärlor är så himla praktiskt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
5/31/07, 4:03 PM
#2

Kör på en kolt på de allra minsta, och när de blir äldre får de de kläder de förtjänar, dvs håller de sig lugna, snygga kläder, annars "bonniga" enkla och tåliga.

Kilmössor ska enligt syster min vara en vanlig barnmössa.

Nu länkar jag till en fotosida, där bilderna givetvis bara fåt tittas på. Tror det kan finnas lite barn med här och där…

http://www.slas.se/Extra/Leksand1/

http://www.slas.se/Extra/Leksand2/

Mest dop och kyrka på den sista tror jag…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MegN
6/1/07, 4:26 PM
#3

Jag tror knappast de körde hellånga klänningar åt småflickor. Bara opraktiskt, blir lortigt och slits sönder. Däremot var skärningen densamma som för vuxenkläder, ingen barnspecial.

Håller med Vattnadal, de "får de kläder de förtjänar", dvs barn i busåldern får kortare, mer kortärmat och i tåligare kvalitet (åtminstone ytterplagg). Så sent som i min mormors ungdom fick småpojkarna inte hellånga byxor förrän de konfirmerades! (ditintills var det knälånga byxor med grova strumpor nedanför) Ungefär samma sak gällde flickorna, efter konfirmationen räknades de som giftasvuxna och skulle inte längre gå och visa benen som småungar längre…

Min 10-åring hade hyfsat lång klänning (ärvd av storasyster) i Leksand - den var det bara att hiva in i tvättmaskingen vid hemkomsten (fast det var också en grov bomullsvariant som tål sånt). Medan 15-åringen uppför sig som vuxen och alltså inte lortar ner sig / sliter kläder värre än en själv.  

#2: Dan är ju riktigt händig på att fota! Fast jag lyckades tydligen hålla mig undan…

LinaN
6/6/07, 4:25 PM
#4

*drömmer*

Jag vill tillverka koltar och småbarnskläder….

*sucka* tror ajg vet vad jag kommer sysselsätta mig emd under graviditeten…. När den dagen väl kommer o sambon är med på noterna om att bli pappa….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
6/8/07, 10:52 AM
#5

#4 För ett ögonblick trodde jag att du var gravid nu! Skrämma mig sådär mitt på morgonen, skäms flicka! Räcka ut tungan

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
6/11/07, 1:04 AM
#6

*flina*

Njah, gravid är man ju inte ´ännu, men om inte annat så övar man på hur man gör barn :P Men frågan är om man inte vågar börja sy litet kläder redan nu?

Jag borde verkligen sätta mig ner och sy färdigt allt jag ska ha med mig till foteviken i första hand….. *sucka*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
6/11/07, 10:45 AM
#7

#6 Visst är det kul att ta tag i gamla projekt som har legat ett tag…? All energi är liksom poff - borta!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: