Annons:
Etikettallmänt
Läst 2871 ggr
Ahnna
2007-07-12 14:02

Bästa återförsäljaren?

Jag tänkte göra en lista på butiker och återförsäljare som har medeltida saker i lager - t.ex. tyger, skor, rustning, vapen etc. Men jag har ju inte varit land och rike runt i jakt på liknande butiker, så jag skulle behöva er hjälp med att göra listan komplett.

Vilken återförsäljare/butik handlar du av? Känner du till fler liknande butiker? Har de websidor, kanske med e-handel?

Ge mig all info du har om butikerna, inklusive gatuadress/stad!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Frida
2007-07-12 22:13
#1

Sundbybergs textilcentrum
Järnvägsgatan 56
172 35 Sundbyberg

Aldrig varit där själv men oj vad jag vill dit! De har en speciell lajvavdelning som borde innehålla allt möjligt intressant. Till LotR filmerna beställde man bla material till mantlarna härifrån.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Ahnna
2007-07-13 12:17
#2

Det är en bra affär, relativt billiga tyger och bra utbud med kantband och knappar, mantelspännen etc. "Lajvavdelningen" är egentligen ett grossistlager och lajvare får något billigare priser. Dock har jag aldrig behövt säga att jag är lajvare, jag har alltid fått de billigaste priserna ändå. (Och jag ser inte ut som en typiskt lajvare.)

Helt klart en värdig kandidat till listan!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Varghund
2007-07-13 14:02
#3

http://www.korps.se/
butik i Söderköping.

i bra affär med mycket att välja, har själv handlat där fler talet gånger. En kandidat som jag tycker ska vara med på listan.

Sumpan tycker jag som er att den ska vara med, men det ska tilläggat att visa tidpunkter på året kan det vara lite klent med linne tyger bla.

lillalollo
2007-07-13 14:39
#4

Stoff och stil i malmö

http://www.stoffochstil.se/

Här finns allt i tygväg och material samt lite till, dessutom är det billigt.

De har en hel del specialverktyg eller material som kan vara svåra att få tag på.

LinaN
2007-07-14 14:04
#5

Stoff&Stil är bra när man hittar ngt. Jag har alltid haft svårt att hitta bra ylletyger där, och ylle är inget de direkt saluför i några större mängder, om man inte ska ha rosa skotskrutiga kläder…. men linne har dom ofta i större kvantiteér som är ca 75% linne o resten viscose vilket gör linnet otroligt lättskött så det tine skrynklar sig i tid o otid.

Jag vill slå ett slag för Gittes stuvkälla utanför kristianstad i skåne. Hon ahr en liten lajvavdelning med linne och ulltyger, även vadmal.  ibland finns där hur mycket som helst o ibland är det väldigt urplockat. Ska ma nfå ngt köpt så ska man göra det mellan lajv. för halva norra skånes lajvare köper troligtvis hennes tyger. http://www.gittes.se/

Sedan har vi Tygladan här i vänersborg, där man kan hitta linne och ylletyger till låga priser (lin kring 60kr/m på 150+ bredd) ma nhittar tält/paviljongstyg från 40kr/m om 240 bredd (ävne smalare bredder) ylletyger finns litet nu o då att fynda. Vadmalen får du för ca 200kr/m om 150 bredd.  En underbar liten butik där man också kan fynda modetyger, sammetsbrokader, brokader, möbeltyger. Dom lämpar sig egentligne nästan mer för de som lajvar 1400-tal o framåt med sina överdådiga klänningstyger. De har litet band och knappar, me nitne i närheten av vad gittes eller sumpan har. O jä*lar! dom finns på nätet! trodde jag itne! http://www.tygladan.se/

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hallonsaft
2007-07-14 14:40
#6

Rent spontant kommer jag på Harrys arbetskläder när man ska köpa ylle och vadmalstyger. Har köpt därifrån en gång, och det var bra tyger. Först mailade jag dock så att de skickade hem en karta med provbitar ;) http://www.harrysarbetsklader.se/

Förutom korps så finns det några lajvbutiker till såsom "Svarta Katten" http://svartakatten.com och  "Faraos cigarer" www.faraos.dk (finns i Köpenhamn). När det gäller sådana som livnär sig på hobbyn så förstår man ju att de måste sätta priser därefter, men det betyder också att man om man vill vara historisk korrekt så måste man rata väldigt mycket där. Ibland kan man ju dock hitta bra saker, i alla fall till lajv. Dock är det ju stundtals dyrare och av sämre kvallité än om man lyckas hitta "rätt" hantverkare. Men även det kan vara svårt.

Sedan kan jag inte förstå hur någon kan ha glömt att nämna handelsgillet. Det är ju alltid en hemsida där man fullkomligt dregglar men tyvärr inte har råd att köpa allt man vill. http://handelsgillet.se/

Fick förresten en adress till fin liten sida av en vän också, men har inte handlat där. Bara dregglat. Varsågod. Historiskt siden.. http://www.durantextiles.com/siden/siden2.html

Till sist får jag väl nämna Tjäderläder http://www.tjaderlader.se/ Jag har inte själv handlat där, men vet flera som gör det när de ska handla läder.

Förresten Ahnna.. Varför inte publicera den lista du har än så länge på butiker, så att folk inte nämner en massa butiker som du redan har listade? Dessutom så kan det alltid vara bra att veta vad du lyckats skrapa ihop.

Annons:
Frida
2007-07-15 19:08
#7

Slänger in en liten fråga angående Stoff&Stil. Ska till Malmö på onsdag och undrar hur man lättast tar sig ut till butiken från centrum? Går det buss och hur lång tid tar det att åka dit i sådana fall?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

LinaN
2007-07-16 14:01
#8

#7 lättast är att ta tåget faktiskt, stationen ligger 500 m från butiken. DEt går bussar också men det har ajg aldrig åkt med ut dit.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Vattnadal
2007-07-16 17:35
#9

Måste nämna www.saxylle.se. då, de har riktigt tunna ylletyger, som egentligen är kostymtyger, om jag förstått rätt. Billigt som attan, och ringer man och ber om prover, skickar de gärna prover, även på extrapriser som inte märks av utan telefonsamtal. Vad sägs om härlig grön tunn ylle för 50 kr/m?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2007-07-17 12:13
#10

#9 Aoooohhh! Me likey! Ska lägga till den omedelbums! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

lillalollo
2007-07-17 22:01
#11

Från motorvägen mot K-hamn:Kör av till Svågertorp ( sista avfarten innan bron)så ser du hela köpcentrat ink Stoff och stil  till vänster,från vägen

Ingasdotter
2007-07-19 13:26
#12

Jag har köpt en del tyger på Skroten i Kinna. Namnet är lite konstigt men de började som metallskrot. Numera är det mest tyger. Butiken ligger i Näs industriområde i Kinna.

www.skroten.se

preusvarg
2007-07-19 14:06
#13

coolt man undrar ju över kopplingen skrot till tyger *L*

Annons:
Frida
2007-07-20 00:34
#14

#8 & 11. Hittade dit utan större problem, tack så mycket. Blev helt salig när jag kom in i affären så jag visste inte vart jag skulle börja, än mindre vad jag skulle prioritera att köpa med mig hem. Varför har vi inget sånt i Göteborg?!

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Hallonsaft
2007-07-20 18:33
#15

Jag har i ett tidigare inlägg nämnt svarta katten, men jag måste få göra ett inlägg om dessa, så att det inte ser ut som om jag rekomenderar dem. Jag bara nämnde att de fanns.

Svarta Katten har i många forum visat sig vara inskränkta och otrevliga, de tål inte kritik och de har i en del fall gett ut fel information angående historia och historisk korrekthet. Detta gäller även saker som de säljer. Det finns även fall där man i något forum kan läsa hur de inte tycker att man ska ha en viss sak eftersom det inte är Historiskt korrekt, men samtidigt säljer samma sak i sin affär. Om man dessutom tittar på deras handelsstånd som de brukar ha med sig på Gotland, så är det inte något man hänger i granen precis. Jag vill således varna för dubbelmoral hos dessa försäljare samt be folk att kolla upp andra källor om korrekthet, när folket från svarta katten påstår något.

Ahnna
2007-07-23 11:25
#16

#15 Jag känner ett par av de som är nära affilierade med Svarta Katten och det är vettiga människor, oftast. Det är svårt med medeltida korrekthet eftersom ingen kan fråga någon som var med på den tiden hur det egentligen gick till, men givetvis är det dubbelmoral att säga att någonting inte är rätt och sedan sälja sådant i sin butik. Om man nu vill sälja någonting bör man väl i all ärlighet stå för det också, även om det inte är Historiskt korrekt, kan jag tycka. Jag skulle misstänka att Svarta Katten, precis som de flesta nischade butiker, väljer att sälja sånt som folk vill köpa, oavsett om det håller rätt standard eller inte. De är ju ett företag som måste överleva, och de överlever inte på att sälja sånt som ingen vill ha.

Jag skulle vilja redigera de sista raderna i ditt inlägg såhär; kolla alltid upp källor till påståenden av olika slag, och var kritiska mot alla försäljare. Till syvende och sist vill de sälja sin vara och tjäna pengar på andra människors okunnighet/köplust. Det gäller alla butiker, alltid.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

preusvarg
2007-07-24 01:03
#17

är det inte så också att man vill köpa sådant som tilltalar en. jag vet med säkerhet att det jag har på mig inte är 1005 korekt då min ringbrynja är av fjäderstål. ett riktigt terapiarbete för övrigt. jag har också sytt min kläder visserligen på en antik symaskin men ändå en symaskin. men det betyder ju inte att jag ser ned på sånna som vill sy för hand utan jag beundrar dom. men jag rankar mig ändå inte lägre än dom för det det är ju ändå upp till var och en att göra som man vill.. huvudsaken måste ju ändå vara att ga roligt tillsammans och se vad andra har på sig.. som notering jag tillägga att det coolaste plagget jag så på gotland förra året var ett par tjejer som hade säckväv på sig och spelade tiggare. det var coolt tycker jag inte för att jag skulle kunna tänka mig det utan för att det var ovanligt.

Upp till toppen
Annons: