Annons:
Etiketttv-film
Läst 3000 ggr
Ahnna
6/15/07, 10:47 AM

En Riddares Historia

Originaltitel: "A Knight's Tale".
På bio år: 2001.
Regissör: Brian Helgeland.

I rollerna:
Sir Ulrich / William - Heath Ledger
Adhemar - Rufus Sewell
Jocelyn - Shannyn Sossamon
Geoffrey Chaucer - Paul Bettany
Roland - Mark Addy
Wat - Alan Tudyk
Prinsen av Wales - James Purefoy

**Handling:
**Väpnaren William kan tack vare en flyktig bekantskap med Geoffrey Chaucer förfalska dokument som gör honom adlig. Därmed kan han börja rida torneringar som en riktig riddare och leva ut sin barndomsdröm. Hans riktiga identitet måste till varje pris hållas hemlig, särskilt när både prinsar och prinsessor blir del av hans umgängeskrets.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
6/15/07, 10:50 AM
#1

Personligen ser jag ingen charm med den här filmen, eftersom det inte är särskilt många saker som är historiskt korrekta. (Medan vissa saker är väldigt korrekta istället!) Sånt irriterar mig. Men söker man en Hollywood-komedi att fördriva tiden med så antar jag att den är rätt okej, handlingsmässigt. Underhållande är kanske ordet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
6/15/07, 6:48 PM
#2

Jag gillar referenserna till Chaucer…

I övrigt är den lättsmält underhållning. Redan från början, med den där "We will rock you" som torneringspubliken stampar med i, har man ju fastslagit att det bara är fars - historiskt sett.

Hallonsaft
6/15/07, 10:18 PM
#3

Jag måste säga att jag trots allt ohistoriskt i den filmen, faktiskt är riktigt förtjust i den. Den biter sig fast, är rolig och underhållande och faktiskt dessutom bättre än mycket skräp från Hollywood. Den är ju dessutom mer välgenomtänkt än vad många andra filmer i samma genre är.

Dessutom måste jag säga att jag gillar de där passagerna där totalt fel musik spelas.. som i början med ""We will rock you" och när de dansar på balen. I början tyckte jag bara att det var idiotiskt gjort, men efter att ha sett lite om när filmen gjordes och fick reda på att de gjort så för att nutidens folk skulle inse stämmningen genom att göra så. Tornerspelsplatser var som stora shower och fick verkligen igång hela publiken på det där sättet.. och när ungdomarna dansade, så var det den tidens vilda discodans som de äldre inte förstod sig på, och som de dessutom kunde vara lite väl vågade. Vi får alltså en desto större inblick i hur det skulle vara, än om de skulle spela någon medeltida ballad, som ingen förstår ska vara sexig och utmanande.

Varghund
6/16/07, 1:10 AM
#4

och är man varghundsägare måste man ju tycka om filmen.  dom har ju lyckats klämt in en varghund också. En ganska bra och lättsam film enligt mig trots sitt saknande av de korrekta historiska detaljerna.

Ahnna
6/16/07, 12:06 PM
#5

Just introt med "We Will Rock You" använde mitt tornerlag som publikuppvärmning flera år innan den här filmen kom ut… Hmm…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ingasdotter
6/17/07, 2:46 PM
#6

Jag måste säga att när jag först såg filmen så var det en massa jag störde mig på. Detaljer i klädsel, dansen, musiken. Dock inte We will rock you. Den passade perfekt för tornerspelskänslan för mig. Och när jag väl kommit över det jag tyckte var "fel" så får jag väl erkänna att jag faktiskt tyckte om filmen…

Annons:
Hennum
6/29/07, 1:54 AM
#7

ahnna… jag slår vad om att dom tog den idén från er!!! :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ahnna
7/2/07, 12:55 PM
#8

#7 You never know. Det är inte det första mitt tornerlag gör som blir stulet i så fall. (Saker som jag råkar veta att vi inte har stulit ifrån andra!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: