Annons:
Etikettevenemang
Läst 2641 ggr
Tomteslakt
7/4/07, 9:59 PM

Hertig karls marknad

Under Hertig karls marknad som är den 18e augusti kommer vi i Bockens Kämpar att rida tornerspel för allmänheten. Tornerspelet drar igång vid 14-15 tiden, och är en timme.

Den info som finns att finna om denna marknad kan ses på sörmlands muséums hemsida.

Annons:
LinaN
7/5/07, 1:22 AM
#1

Länk! länk! länk! ;P

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
7/5/07, 12:48 PM
#2

Hertig Karls marknad

Låter kul, faktiskt. Men lite långt för mig…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

CarolineO
7/18/07, 11:29 AM
#3

Å, jag skulle vilja vara statist på lite såna här tillställningar… Tänk om man kunde ha det som sitt jobb!!!

FireSoul
7/3/08, 3:14 PM
#4

Förr i tiden så kom man in på marknanden gratis om man hade medeltida el. samtida klädsel, men det tog de bort för något år sedan… trist tycker jag. Den blev sig liksom inte lik efter det.

Sedan tycker jag de är knepigt att man skall behöva betela för att få handla… Fundersam

Anthka
7/7/08, 11:18 AM
#5

Bara en liiiten informations detalj. Hertig Karls marknad är en Rennässans marknad, inte en medeltidsmarknad. Att de har ett tornerspel beror på att det under Hertig Karls tid (1580-tal) förekom tornerspel som underhållning.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
7/7/08, 11:47 AM
#6

precis, för det är renässansmarknad… inte medeltidsmarknad. Dock verkar folk tro det väldigt mycket. De är väldigt noga med hur saker får vara där, så det t ex inte ballar ur som medeltidsveckan i visby.

Annons:
FireSoul
7/7/08, 1:03 PM
#7

Aj aj, ber så mycket om ursäkt, men jag sa även samtida klädsel. Visst, det kanske var för att det kom väldigt många i medeltida klädsel som de tog bort det. Men då kan man väl specificera det i reklam som man skickar ut. 

Är det inte roligare när de uppmuntrar folk att komma uppklädda?

Ahnna
7/7/08, 11:20 PM
#8

Om man nu vill ha en renässansmarknad som ska återspegla hur det var på Hertig Karls tid så tycker jag att det är underligt att man anlitar ett tornerlag som har 1200-talsinspirerad utrustning. Förvisso finns inget tornerlag i Sverige idag som har strikt 1500-talsutrustning, men inom t.ex. SKA/SCA finns det mängder med kämpar som har sen-medeltida och renässans-riktiga rustningar. Varför inte anlita dem istället, för en fäktshow t.ex., istället för ett medeltida tornerspel, om man nu vill ha det så korrekt som möjligt med klädsel etc.?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
7/8/08, 7:27 PM
#9

Såg att du skrev samtida, det var det medeltida jag pekade på. Självklart är det roligare när folk kommer uppklädda, men hur många har en rennässansdräkt i garderoben?

Det är specificerat, "Hertig Karls marknad, en marknad som på 1580-talet" står det i reklamen.Glad

Annah, ang tornerspelslaget. Visst det finns inte många (om ens några) som rider rennässanstornerspel men att just den specifika 1200-tals gruppen rider på marknaden har sina anledningar (inte några jag vill nämna i ett öppet forum, är du nyfiken får du gärna maila mig ist).
Fäktgrupper har de också, som fäktas i härliga 1500-tals dräkter. Så egentligen är det bara tornerspelsgruppen som är "fel" tidsmässigt…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
7/14/08, 12:04 PM
#10

#9 Jag vet vilka som rider på marknaden, det är ju ingen hemlighet. Men min fråga är egentligen bara ett påpekande; marknaden ska vara 1580-tal, men ändå har man valt att anordna ett 1200-tals-tornerspel. Då hade det kanske passat bättre att anlita ryttare som visar upp 1600-tals-stridskonst till häst, vilket det finns rätt många av numera.

Inte kritik, bara ett påpekande.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
7/14/08, 1:32 PM
#11

Nej det är ingen hemlighet vilka som rider på marknaden. Men vad jag inte vill ta i ett öppet forum var varför just den gruppen rider..

Finns det grupper med 1600-tals "riddare", oj vad kul! Är rätt ny i de här sammahangen och har ingen strörre koll på vad som finns. Glad

Ingen fara, tog det inte som kritik, jag har ingen anknytning till varesig gruppen eller marknaden (annat än att jag kommer vara ambulerande försäljare av ljus det här året).
Dessutom har du ju rätt i ditt påpekande.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
7/14/08, 7:58 PM
#12

Jag vet inte om det finns någon grupp i Sverige som rider "1600-talsshow", men det finns såna grupper i bl.a. Danmark. Och i Sverige finns ju ett antal entusiaster som rider akademisk dressyr med "bas" i 1600-talets Europa, vilket brukar vara rätt vackert att titta på när de rider i tidsenliga kläder etc. Underhållande, men kanske inte som ett tornerspel…

Jag är inte ute efter att alltid ha rätt, jag bara undrade. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
7/15/08, 3:09 AM
#13

Detta år ska det faktiskt vara just uppvisning i akademisk ridkonst, utöver tornerspelet. Det ska bli spännande att se.

Ja, varför rider vi egentligen, det vet ju inte ens jag (jag är med i den gruppen)? Eller jag vet inte riktigt vad exakt du syftar på. Men det är ju bättre att vi är före den tiden än efter, det skulle ju vara ännu konstigare.

Annons:
Ahnna
7/15/08, 1:12 PM
#14

#13 Kul att det blir AR-uppvisning också, det hade jag velat se! (Det kan man inte se för många gånger.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
7/15/08, 3:00 PM
#15

Salo, ang. tidsåldern så ser det nog lite konstigt ut hur man än gör det, oavsett om det är 300 år före 1580-talet eller 300 år efter. 1800-tals kläder ser minst lika "fel" ut som 1200-tals kläder.
(Det andra vägrar jag att disskutera i ett öppet forum, både du och jag vet hur mycket skit jag fått för det tidigare)

Ahnna, barockridningen ska bli riktigt kul att se i år. Jag är "ny" i medltidsvärlden och även ny i hästvärlden så jag har ingen aning om vad som väntar ;)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Salo
7/16/08, 3:28 PM
#16

Jo, det är klart det är fel men du måste ju ändå hålla med om att det är ännu konstigare och klä sig i kläder som aldrig funnits. På 1500-talet så hade ju 1200-talet existerat men inte 1800-talet. Så det är ju som att vi leker medeltid fast det är 2000-tal. Inte konstigare än så. Det hände säkert att de på 1500-talet klädde ut sig till 1200-tal.

Anthka
7/16/08, 7:31 PM
#17

Mja… Om jag inte missminner mig, så förekom maskerader inte utanför Venedig fören på 1700-talet.
Men men, det är ju sak samma egentligen…

Och det är inte alla av oss som "leker medeltid". ;)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Salo
7/16/08, 9:35 PM
#18

Jo, jo. Maskerader kanske inte förekom på det sättet men allt vet man ju inte.

Om man inte "leker medeltid", lever man medeltid då menar du? Se inte "leka" så bokstavligt, jag använde det som ett samlingsnamn.

Anthka
7/16/08, 9:58 PM
#19

Inte allt men mycket… men som sagt, det är sak samma egentligen. 1200-tals kläder är hur som hellst "fel" i sammanhanget. Egentligen skulle det ju vara läckra 1500-tals rustningar.

Nej men man kan välja att återskapa medeltid, delar eller helheten allt efter behag (vilket är vad jag gör). Sedan var jag lite retsam, därav smileyn. Ta inte allt jag skriver så bokstavligt och på så blodigt allvar ;)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: