Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2067 ggr
Harmoni
2007-08-12 12:35

Vad vet ni om dessa dräker?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta tror jag ska vara en trubadurdräkt. Under vilket år hundrade kan det tänkas att man gick klädd sådär? Jag hoppas ju på att det ska vara under medeltiden. Vad tror ni att det är för sorts tyg? Skriv allt ni kan komma på.

Annons:
Harmoni
2007-08-12 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När kan det tänkas att man bar en sådan här dräkt? Var det rika damer som bar den?

Ahnna
2007-08-14 21:31
#2

Var har du hittat dessa dräkter? Vem har sytt dem?

På den första bilden verkar det finnas en salig blandning av mönster. Byxornas modell har jag inte sett någon like till förrän runt 1700-talet, men jag har ingen bok som förklarar byxmodet särskilt ingående heller. Jackan verkar ha en basmodell från 1600-talet, men är sydd för att efterlikna både 1500-tal och sent 1400-tal. Ärmarna, med glipor för skjortan att hänga ut ur, blev vanliga under 1480-talet, cirka. Framförallt i Italien bar unga män såna ärmar, och de hade också ofta skurit skåror i tyget på sina jackor för att visa det fina fodertyget under, alternativt för att visa en dyr skjorta under. Men deras jackor slutade i midjan och var relativt tighta runt hela figuren. De hade heller ingen ståkrage som på bilden, utan var ofta öppna i fram för att blotta bröstet. Så jackan är verkligen en blandning, om jag nu inte har missat nåt! (Jag är ju ingen expert på kostym, jag är bara en glad amatör.) Materialet ser ut att vara ylle, och i skjortan troligen bomull eller möjligen lin. Att det skulle vara en trubadurdräkt finns det ingenting som säger, men om jag har förstått det hela rätt så bar trubadurerna moderiktiga kläder precis som "alla andra", alltså fanns ingen specifik dräkt enbart för trubadurer.

Klänningen liknar enbart en förfinad variant av 1500-talskvinnans underkläder, alltså det hon bar över sin krinolin och undersärk, och som sedan täcktes med överklänningen. Innan renässansen bestod det plagget oftast av en sammansatt klänning, men på 1500-talet började man sära på snörlivet och kjolen så att de blev två plagg. Dock brukade det inte vara några ärmar. De syddes för det mesta i tunn bomull eller lin, oftast i ljusa färger, men kjolen kunde ha en nederkant som matchade överklänningens färger, ifall nederkanten skulle råka synas när personen som bar klänningen rörde på sig. Dessa underkläder bars i första hand (enligt vad jag har läst) för att dölja veck och annat som uppstod på grund av krinolinen och korsetten. På utsidan skulle överklänningen vara så slät som möjligt, och därför behövdes underkjolen och dess snörliv för att "släta till" helhetsintrycket. Materialen i klänningen på bilden förefaller vara rätt icke-medeltida, alltså velour i kjolen och någon form av polyester i livet. Men det är väldigt svårt att avgöra ett tygs äkthet på bild, det finns äkta sidentyger som ger ungefär samma lyster.

Ska se om jag hittar några bilder som beskriver plaggen jag nämnt ovan…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2007-08-14 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En doublet, 1630-tal.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2007-08-14 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här ser man lite av underkläderna som kvinnor bar under renässansen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: