Annons:
Etiketttv-film
Läst 1787 ggr
Ahnna
2007-06-26 13:57

Merlin

Regissör: Steve Barron.
På bio år: 1998.
Genre: Drama/Äventyr/Fantasy.

Handling: En filmatisering om kung Arthur och svärdet i stenen, sedd ur trollkarlen Merlins ögon. Världen är inte som den var, kristendomen tar över där magin slutar och Merlin svär sitt liv åt att hålla Arthur borta ifrån sitt grymma öde. Morgan Le Fay, Arthurs halv-syster, gör däremot det motsatta. Särskilt när hon föder Arthurs son, som med sin ondska kan förstöra Camelot. Men även en trollkarl som Merlin kan fela, och det i sin tur kan leda till ännu värre öden.

I rollerna:
Merlin - Sam Neill
Morgan Le Fey - Helena Bonham Carter
Arhtur - Paul Curran
Frik - Martin Short
Lancelot - Jeremy Sheffield
Mab - Miranda Richardson
Kung Vortigern - Rutger Hauer
Mordred - Jason Done
Nimue - Isabella Rossellini

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2007-06-28 21:28
#1

Det har kommit en uppföljare till denna filmen, Merlins elev/lärling nånting heter den.

Den första filmen är väldigt vacker, gjordes som miniserie för ngn amerikans nyhetskanal från början. Tycker att dne är helt ok både tidsmässigt och materialmässigt. De har lagt ner litet energi på specialeffekter och utrustning. Så för att vara en B-film så är den toppen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hennum
2007-06-29 01:45
#2

kanske man borde se någon gång

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

MegN
2007-07-01 21:23
#3

Jag har filmen, den är väldigt vacker kan jag hålla med om, absolut underhållningsvärde. Men när man har präglats på Marion Zimmers "Avalons dimmor" suckar man ju lite åt de vanliga Arthur-myternas klichéer.

Min favorit är Mebs dräng som förälskar sig i Morgan le Fay.

Eilonwy33
2007-11-19 22:57
#4

Helena Bonham Carter är ju grymt bäst! :D Har aldrig sett jsut denhär filmen, men den verkar bra.. får se den någon gång..:P

Upp till toppen
Annons: