Annons:
Etikettallmänt
Läst 2338 ggr
Ahnna
2007-07-29 01:26

Hur går du klädd?

Hur går du helst klädd på medeltidsevenemang?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2007-07-31 11:46
#1

Jag går som präst/munk/nunna fast vikingastyle som en völva eller sejdkvinna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinneaChristina
2007-07-31 14:43
#2

Än så länge har jag bara kläder till borgare och högadel… Men hoppas att jag snart ska ha så att jag kan ha olika varenda dag!

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Ahnna
2007-08-01 00:14
#3

Mina kläder är ju som bekant i småbitar, men när jag får råd att köpa lite ulltyger så ska jag fixa lite kläder för arbetarklassen. Det är praktiskt att ha när man är ute och jobbar fysiskt, då kläder i finare material blir lite överflödiga. Röstade i alla fall för "lite av varje" för jag har nästan alltid olika kläder på mig. Brukar ha minst 2-4 ombyten med mig under en helg, alla från olika samhällsklasser.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ingasdotter
2007-08-01 15:06
#4

Jag har lite olika kläder beroende på vad jag ska göra. Ska jag sitta i gräset och springa i skogen så är det enkelt och lätt tvättat som gäller. För första gången ska jag i år vara lite adlig. Det är det som är roligt, att kunna vara lite av varje.

Mandrakonian
2007-08-09 01:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så här kan det se ut :-)

Ahnna
2007-08-09 20:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Liknar hur jag gick klädd första gången jag var på medeltidsveckan i Visby. I år kommer jag bland annat att ha på mig klänningen på bilden…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2007-08-09 20:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Eller den här förstås, som jag fortfarande inte har haft på mig själv, eftersom jag lånade ut den på förra evenemanget.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hennum
2007-08-13 01:23
#8

guuuuud vilka fina klänningar! jättetjusiga.

Jag vet inte riktigt vad min klädsel skulle kallas som ja hade på foteviken. gul tunika o bruna byxor… det var allt ja hade o ha på mej :( men mamma o ja ska sy klänningar o sådär nu. har haft mönster till det i ett år typ.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ahnna
2007-08-14 21:08
#9

#8 Tack för snälla ord.

Jag köpte mig två nya mönster ifrån Handelsgillet i Visby nyss, för en 1500-talsdräkt och en 1700-talsdräkt. Så jag lär ha att göra framöver…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2007-08-14 23:14
#10

Jag har alltid kört med arbetarkläder, möjligen så pass att jag är i nivå med bondmora men inte mer. När jag började med det här hade jag bekanta som hela gänget sprang omkring i guld och sammet (sen att det mest var krossad plysch, polyestersiden osv är en annan sak) vilket jag tyckte var lite jönsigt. Alla kan väl inte vara högadel. Så jag "trotsade" genom att köra grova arbetarkläder själv, och med två små barn som jämt lortade ner sig osv. var det väldigt praktiskt att ha enkla kläder inklusive ett stort (och snart rätt lortigt) förkläde.

Numera när jag planerar nya kläder brukar jag fantisera om lite tjusigare saker, åtminstone sånt som en finare borgarfru kunde ha. Men när det väl kommer till kritan (symaskinen/saxen) så blir det ändå enklare plagg av "vardagsmaterial" (alltså ylle i såna färger som går att växtfärga, grovlek som är mänskligt möjlig att hemväva osv).

Ett tag höll jag på att konvertera hela min garderob till vikingakläder, tills jag upptäckte att det i vikingakretsar är mycket petigare vad man har på sig (det började likna den sortens diskussioner som folkdräkter drar upp - hur mycket måste absolut vara handsytt osv) så nu har jag dragit mig tillbaka till en kompromiss: tidig medeltid. Och eftersom jag som sagt har på mig rätt enkla kläder utan överdådiga och tidsspecifika modedetaljer så funkar det rätt bra i båda lägren…

Jag har också skaffat ett gäng inspirerande mönsterböcker över Tudor-tiden m.m., men det är helt enkelt bara FÖR tidskrävande att sy, med tillprovning till exakt passform, massor av flikar, inprovningar och detaljer osv.

Ahnna
2007-08-15 22:18
#11

#10 Just angående handsömnadsdiskussionerna… Jag har tillhört båda sidor, och sitter idag fastkilad mitt emellan. Det är ju helt klart respekt att folk orkar sy hela sina dräkter för hand, enligt tidsenliga tekniker, men jag vägrar buga för dem bara för det. En maskinsydd dräkt kan se minst lika äkta ut, det beror helt och hållet på var man lägger sömmarna och hur noggrann man är med vad som syns. I slutändan tycker jag högst personligen inte att det handlar om HUR dräkten är sydd, utan hur RESULTATET blir, med helhetsintrycket, osv. Men det är synd att just debatter om hur man "ska" sy ska förstöra upplevelsen för en del av entusiasterna. Stå på dig!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Carina.S
2007-09-01 18:00
#12

Jag äger inga medeltidskläder, men jag skulle gärna vilja. Vet bara inte var jag ska börja, för jag ingen större sömmerska heller. lagar bara kläder,,,Men jag skulle inte ha något emot att klä mig  i 1200 talets " vardagskläder" för en kvinna…Hur nu de kan se ut?? Nån som har något gott råd?? Finns det att få tag i att köpa nån typ av medeltidskläder?

Jag har haft i åtanke länge, att det skulle va kul att ordna en fest i det temat. men annars så älskar jag tournespel och medeltidsmarknader överhuvudtaget. Jag är helsåld på 1200 talet kan jag upplysa om….

Ahnna
2007-09-03 01:40
#13

#12 Jag syr kläder på beställning, skicka ett PM om du vill få en närmare presentation. Bilder finns!

Det finns en uppsjö av dräktmönster som är allt ifrån superenkla till riktigt krångliga, men de kräver förstås att man kan hantera en symaskin, eller åtminstone nål och tråd om man nu vill handsy hela dräkten. Titta under kategorin "Böcker" här på sajten så hittar du ett par dräktböcker som brukar finnas att låna på biblioteket. De finns också att köpa över internet för en inte alltför stor summa.

En dräkt för en medelklasskvinna från 1200-talet borde bestå av två till tre klänningar som man har på sig samtidigt. Den understa klänningen brukar inte synas så mycket utan är den medeltida varianten av underkläder. (Alla medeltidare bär inte såna, vilket ibland beror på okunskap och ibland på att det känns onödigt när det finns moderna underkläder.) På den bär man en s.k. underklänning, som också kan kallas mellanklänning eftersom den faktiskt inte är allra underst. Ovanpå den klänningen bär man överklänningen, som brukar vara den mest uppseendeväckande och mest dekorerade av samtliga plagg. För en medelklasskvinna bör den däremot inte vara för dekorerad, speciellt inte om den ska bäras under arbete. Praktiska kläder går före pråliga kläder!
En underklänning kan egentligen ha vilken färg som helst, men det medeltida samhället baserades ju mycket på pengar och status och därför bör kanske inte en medelklassmänniska bära färger som var alltför svåra och dyra att färga. Jordbundna färger brukar vara mer "korrekt". Överklänningen bör vara i en kontrasterande färg, men det behöver inte betyda att den ska vara färggrann. Det räcker att den är t.ex. brun om underklänningen är beige eller grå. Självfallet kan man ha båda klänningarna i samma färg, men det är inte riktigt enligt det medeltida modet. Titta gärna i artikeln "Dräktspecial - kvinnokläder".

Jag vill också anordna en fest helt i medeltidens tecken, även om jag redan har gått på några såna, men det är rätt mycket som måste fixas om festen ska få rätt stämning. Det fungerar liksom inte att sitta i ett modernt kök och äta "medeltida" mat! Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Carina.S
2007-09-06 13:29
#14

#13 Åhh tackar så hjärtligt för svar!! Nej jag håller fullständigt med dig om att man måste nog fixa en hel del runtomkring, både miljö och mat-mässigt, för att få in rätt stämning om man ska anordna en medeltidsfest. Så då lär man nog vara ett helt gäng som sysslar med sånt här kanske..vad vet jag. men drömma kan man ju alltid förstås Kyss

Ahnna
2007-09-09 01:55
#15

#14 Ge inte upp, det går att ordna en medeltida fest även för icke-medeltidare. Men det blir lite mer speciellt om alla går i tidsenliga kläder, förstås…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Dolomit60
2007-09-14 07:32
#16

Jag är hantverkare, och vill försöka forma en identitet som är så nära mn nuvarande som möjligt. Jag föreställer mig att ju närmre min nuvarande situation jag är, ju bättre kan jag förstå hur verkligheten kan ha sett ut för en figur av det tillsnitt jag ska föreställa. Det borde lixom ge mer autencitet, och trovärdighet åt mitt utseende, och upträdande. Det är inte helt problemfritt, eftersom en keramiker i dag inte alls är detsamma som en keramiker under medeltiden…..

Men jag satsar på att likna en keramiker från 1300-talet

Ahnna
2007-09-17 22:54
#17

#16 Inte fel tänkt! Men hur ser en keramiker ut, mer specifikt? (Hur går du klädd?)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Dolomit60
2007-09-18 01:56
#18

Ja men det är ju just det som är frågan lixom……

Syr just nu en grön vadmalsklädnand, och hade tänkt mig nån slags mantel till, och nåt slags bälte. vanliga hosor, och någon naturfärgad linne på överkroppen antar jag. Om man har en skinnhuva (modellkallott, fast större) på huvudet, så håller man tillbaka håret, så det inte är i vägen när man drejar.

I dag har man ju ofta förkläde. vadmal är ju inte något man tvättar till vardags helst. En keramiker som arbetar iklädd vadmal måste bli otroligt lerig med tiden. Hade dom skinnförkläden ? eller drejade dom iklädda linekläder, och bytte när dom gick ut ?

I dag är ju drejandet ofta en uppvisning, som man använder för nöjes skull, och för att dra kunder. gjorde man det under trettonhundratalet, eller satt man för sig själv ochdrejade ? Hade man verkstadinen innomhus eller utomhus ? satt man innomhus, så kunde man ju lika gärna sitta utan särskiljt mycket kläder om sommaren, var det pvisning, så skulle man antagligen vara mer anständigt klädd.

Ett annat problem jag sliter med är den ekonomiska situatioenen. Jag är i dag så välnärd man med sorsta önskvärda tydlighet kan SE på mig att jag inte lider av undernäring i alla fall. Emellertid hör jag till den del av befolkningen som tjänar minst.

Jag tror inte att en keramiker under medeltiden hade varit så välnärd som jag är. I alla fall inte om det var en fattig keramiker ! Därmed skapas ett problem rörande vilka kläder jag egentligen kunde tänkas HA RÅD MED om jag trots min ekonomi var allt utom mager.

Annars tror jag väl att keramiker såg ut som hantverkare, mest, eller kort och gott som medelklass folk , så långt jag har förstått det själv. Men jag är ingen medeltidsexpert lixom. Jag håller bara på att lära mig…….Själva formandet av nämnda identitet är i sig ett sätt att försöka lära sig, och försöka få öga på olika vardagssituationer som en keramiker kan tänkas ha mött.

Usch vad idiotseriöst det låter…. Jag gör det också för att det är roligt. Annars hade jag låst in mig med en stack böcker i stället….*S* (Vilket iofs. inte heller är att förakta….)

Ahnna
2007-09-22 22:33
#19

#18 Eftersom vi inte längre har samma samhällsstruktur som på medeltiden så tror jag inte att någon skulle rynka på näsan om du klädde dig varken rikt eller fattigt. Det är nog snarare ett val du får göra, hur du vill ha det, och sedan försöka "leva därefter" när du är ute på medeltidsevenemang. Jag har valt att bära lite dyrare kläder för det mesta, men jag har också haft lite mer medelklasskläder som ombyte. Mest för att de inte är lika ömtåliga när man sysslar med hantverk och djur som jag gör.

Vad är det som säger att din keramiker-karaktär inte hade råd med t.ex. lite rikare kläder? Det är ju som sagt upp till dig att bestämma. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Dolomit60
2007-09-24 00:28
#20

Jo, precis !

Jag tror heller inte att någon skulle "rynka på näsan".

Tvärtom har dom mäniskor jag träffat som haft samma intresse varit väldigt trevliga på alla sätt. Oftast möts man ju under väldigt avslappnade former,också…..

det är mer problemställningar, som jag upställer för mig själv, därför att jag har ett eget projekt, som går ut på att komma så nära nån slags "sanning", eller snarare förståelse, som möjligt.

Altså jag tror på intet sätt att jag kan "leva medeltiden" genom att delta i events, eller gå åka till Visby med jämna mellanrum. Det är ungefär som att åka till Indien och bo där i ett halvår, och inbilla sig att man inte är "turist" för att man inte bodde på hotell.  (Det är ju mycket för skoj skull man gör det också)

 Men jag tror bara det att jag ställer mig själv frågorna, sätter fart på cellerna bakom pannbenet, och skapar en synaps här, och en förbindelse där. Sammanlagt försöker jag på ett underhållande maner skapa mig en bild av en förgången tid, och en förståelse för hur saker kan ha sett ut, som inte uteslutande är hämtat ur böcker, men också ur min egen föreställningsförmåga, inlevelse, och konklussioner.

Det betyder inte så mycket för mig om jag "gör fel" heller. (Jag ska ju inte tenta på  det  ;))) Det som betyder något är aatt jag STÄLLER mig själv frågorna - Det är ett nöje i sig. Och så finnerjag ett visst nöje i själva "DIKTANDET" ochså. När jag ställt upp ett problem, ska jag lösa det, och blir det en bra lösning så tittar jag nöjd på resultatet. (Det är nog hantverkaren i mig….;)) )

Kan ju givetvis verka lite "särpräglat", Men det är LÅNGT IFRÅN den mest särpräglade sidan hos mig *S*

Annons:
Dolomit60
2007-09-24 00:32
#21

Vad är det föresten för hantverk du sysslara med ?

Ahnna
2007-09-29 20:50
#22

#20 Onekligen lär du ju stöta på patrull om du vill vara så tidsenlig som möjligt om du t.ex. inte har rätt kroppshydda, rätt kläder, rätt verktyg etc. som en person i den och den ställningen skulle ha. Jag vill t.ex. gärna ha lite dyrare kläder när jag inte jobbar eller hantverkar, men under den tiden då jag vägde 48 kilo och hade ett BMI på 17 så skulle jag troligen ha passat bäst som tiggare eller dylikt, enbart på grund av min låga vikt. Nu ser jag inte ut som ett vandrande benrangel längre, men det var bara ett exempel. Flört

Det jag menar är att även om jag troligen var rätt lik någon som inte hade råd att äta, så såg jag ingen vits med att enbart klä mig och uppföra mig så. Självklart får alla göra precis som de vill, men jag är inte riktigt så extrem i mitt tidsenliga tänk. Oskyldig

Hur du än gör så blir det säkert bra, du verkar ju inte direkt höra till skaran som klär sig i tennisskor, svarta jeans och en tunika gjord av säckväv och som säljer saker i plast och lamé… Jag välkomnar alla entusiaster till medeltidssvängen, men dessvärre är det inte alla som är så intresserade av historia, utan snarare av att slå mynt på alla köpglada medeltidare. Men det är en annan diskussion!

Vad jag hantverkar? Tja, du. Smycken, kläder, läder, vävda band m.m. Har provat på lite svartsmide också men har precis flyttat 15 mil ifrån min bekants smedja så nu blir det väl inget mer sånt. Fundersam

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SoQte
2007-10-23 00:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Kläder kan man finna på tex. tradera… under maskerad eller medeltidskläder i sökregistret.

 Själv har jag sytt till hela familjen..  vi är 6 medlemmar. Maskinsytt det som inte syns och handsytt det synliga.

fiorano
2007-11-11 22:29
#24

Jag har inga medeltida kläder.

Upp till toppen
Annons: