Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3585 ggr
LinneaChristina
2007-07-08 14:54

Klantig med manteln...

Stor suck! En halvcirkelmantel ska väl vara bland det lättaste att sy? Jag har sällan haft mer problem med ett plagg…

Först vill den inte nå runt ordentligt över axlarna. Då tänker jag att om jag klipper halshålet större måste det funka. Så jag klipper bort någon cm. Ingen skillnad. Gör om samma sak, ingen skillnad. Då tar jag till ordentligt och klipper bort 7 cm! Visst blir det skillnad, men nu är ju halshålet alldeles för stort! Jag vet inte vad jag tänkte på!!!

Är manteln förstörd nu!? Inte mycket arbete som går till spillo i så fall, men tyget vad inte direkt billigt och det dröjer tills jag kan ta mig till tygaffären igen… Är så besviken, hur klantig får man bli?

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Annons:
Ahnna
2007-07-09 01:44
#1

Just halvcirkelmantlar har ju ingen direkt bra passform, tyvärr. De ligger mest över axlarna och hålls fast av antingen spännen eller snören korslagda över bröstet. (Förklarar bara för de som inte vet hur en sån mantel sitter.)

Hur stort är hålet, om du skulle räkna ut en diameter? (Jag antar att hålet du har bara är halvcirkelformat?) På de halvcirkelmantlar som jag har sett så har halsöppningen bara varit ungefär så stor som halsens omkrets, för att manteln ska ligga så stilla som möjligt - antar jag. Kan du kanske ta ett annat tyg, eller samma, och sy på en remsa som gör hålet mindre? Dölj sedan sömmen med ett kantband eller dylikt, så ser det inte så "ihoplappat" ut. Bara en tanke.

Lycka till! Har du bilder på den?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2007-07-10 00:14
#2

Ett av de få mönster som sophias ataljé givit ut som är riktigt bra emd iddeer på hur man grejjar med sin halvcirkelmantel är jsut möänsterhäftet; mantlar.

Där viker man och/eller rullar mantelns kragdel så den blir bullig o sedan fäster ihop med ett mantelspänne. som ni akn se på bilden häre med mig, bästa vännen o sambon så har bästa vännen en bockstensmantel på sig (längst till vänster) jag o sambon har varsin halvcirkelmantel. På sambon har manteln vridit sig o likaså spännet, min mantel ligger litet bättre.

this is us. me to the right, my girlfriend in the middle and a friend of ours to the left

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

preusvarg
2007-07-19 14:07
#3

Kan du inte sätta ett fint broderat kantband runt halshålet?

preusvarg
2007-07-20 00:57
#4

Så som jag ser det så var manteln ett plagg där man gärna visade sin status så ett broderat kantband är ju inte fel om det är en rikemansmantel i alla fall. *L*

Ahnna
2007-07-20 11:16
#5

Det är svårt att få ett kantband att hålla samma styrsel som plagget, så om halsringningen blev för stor så tvivlar jag på att ett kantband hjälper av problemet. Men vi har ju inte hört nåt av LinneaChristina på ett tag, det kanske har löst sig…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinneaChristina
2007-07-21 23:07
#6

Hej!

Tack för alla tips!

Jag löste det dock genom att klippa bort några våder längst fram så att halsringningen blev "kortare". Hela manteln är nu kortare och problemet jag hade innan jag klippte bort för mycket är inte löst, men det får gå ändå.

Tack igen!

Linnea

PS. Om någon har tips på hur man gör en fin men enkel snöranordning till manteln är det varmt välkommet. DS.

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Annons:
Ameli
2007-07-22 23:10
#7

#6 Jag tvinnade vanligt ull-garn och fäste ett snöre på varje sida om halsöppningen. (Så där som man gjorde när man var liten, tvinnade ett par eller fler långa trådar och sedan "vek" dem dubbla så att de tvinnade ihop sig…)

Min mantel är mörkt, mörkt grå och jag valde att göra snörena i samma färg, men annars kan man ta en avvikande färg, eller varför inte guld/silver. Har man dekorerat manteln kan det kanske vara snyggt att göra snörena i en färg som matchar dekoren…

Upp till toppen
Annons: