Annons:
Etikettlitteratur
Läst 17223 ggr
Nicolina
2007-09-04 11:42

Kända medeltida författare?

Inför ett skolarbete så har vi fått i uppdrag att leta reda på olika kända medeltida författare, poeter, trubaturer och diktare. Även några exempel på hans eller henens mest kända verk.

Är detta något ni här inne kan hjälpa oss med? Eller kanske tipsa om bra informationssidor på internet, eller kanske rentav bra litteratur om detta ämne?

Nicolina & Emma

Annons:
EllinorF
2007-09-04 15:20
#1

den enda jag kan komma på är nog Dante. han levde väl på 1200-talet någong gång tror jag. han som skrev Den gudomliga komedin. förövrigt mycket bra och läsvärd bok. om än något seg då och då^^

Nicolina
2007-09-04 23:14
#2

#1 Tack så mycket! Honom ska vi kolla upp imorgon då!
Tack för din hjälp = )

Ameli
2007-09-05 14:26
#3

Kolla på Wikipedia

Hallonsaft
2007-09-05 18:56
#4

Om ni ska leta efter medeltida diktare och författare så föreslår jag att ni går till biblioteket och tittar i några litteraturhistoriska böcker och läser i avsnitten om medeltiden.

Tänk dock på att det inte är så många författare som egentligen är kända från medeltiden. Många verk är nedtecknade i efterhand, eller är kyrkliga så att författaren aldrig syns.

Med tanke på att medeltiden är så flytande i tidsepok, så räknas ibland även vikingatiden in i denna. Om din lärare är intresserad av detta, så finns Eddan och en del isländska sagor.

Sedan kan man komma in på historien om Beowulf. Det är en forngermansk dikt. Vem som skrivit den är okänt, men det finns en handskrift som kommit till i slutet av 900-talet. Själva historien utspelade sig dock tidigare. Kanske redan på 500-talet.

Det finns sagan om Tristan och Isolde, och alla historier om kung Arthur.

Man kan gå in på fabliauer. Det är en slags litteratur som är lite av en motsats till den vackra höviska kärleksdiktningen. Denna är istället tämligen vulgär.

Om man inte bara ska hålla sig inom europa så får man se till att komma ihåg Tusen och en natt.

Tre stora diktare är även Petrarca, Boccaccio och Chaucer. Dock är Chaucer den ende jag själv läst något av, och det är helt klart intressant. Han skrev bland annat "Canterbury Tales"

Hallonsaft
2007-09-05 18:57
#5

Kom på en sak.. Om man sett en riddares historia, så är häroldens namn Chaucer. Denna person bygger alltså på den "riktiga" Chaucer, men eftersom man inte vet sådär jättemycket om hans liv, så är det tämligen fritt i filmen och alltså knappast på något sätt Historiskt korrekt.

Nicolina
2007-09-06 01:02
#6

TACK Hallonsaft!
Mycket bra tips, tom jag kände igen en del när jag tänker efter, kan inte så mycket om medeltiden men historia är dock ett spännande ämne!

Som sagt stort tack för din hjälp!

Annons:
Eralle
2007-09-06 10:33
#7

Catharina Ingelman-Sundberg; författare, marinargeolog ochjournalist på Svenska Dagbladet. Har gjort argeologiska undersökningar i vattnen utanför Birka. afick då ideén att skriva böcker om vikingatiden.

Elisabeth Chadwick; författare, sriver romaner om medeltida England.

Kaari Utrio; finländs historie professor, författare, sriver mycket om medeltida Finland-Sverige

Ahnna
2007-09-08 01:17
#8

#7 Jag tolkade det som att trådskaparen ville ha förslag på författare från medeltiden. Men de du nämner är helt klart värda att kolla upp också, även om de kanske inte hjälper TS med sitt skolarbete.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaj
2007-09-12 16:02
#9

Snorre Surlason  (och här) är väl den som skrivit mest om det som vi idag känner till om Vikingarna

Nicolina
2007-09-27 13:20
#10

Tack alla för tips om författare från medeltiden! Många bra tips har vi fått och har nu kommit en bra bit på vägen i vårt skolarbete! Tack så jättemycket för er hjälp = )

Upp till toppen
Annons: