Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2441 ggr
vilse
2007-08-24 20:53

Bälten

Hur ser era bälten ut? Visa bilder!

Är igång och letar efter ett bälte som skall passa till mina klänningar nu, trött på det jag brukar låna Räcka ut tungan 

Jag skulle vilja ha ett läderband med lite gravering på, inte mycket, men något lite. Och till det en fin snidad ring. Men jag tycker det verkar omöjligt! Gråter  Kan verkligen inte hitta något bra… Letar jag på fel ställen, eller det finns inte? Bältena kanske inte var så dekorerade under medeltiden?

Skulle det vara nödvändigt kan jag sy ihop läderremmen med ringen själva, men jag behöver fortfarande rem och ring gjorda åt mig. Någon som vet var man kan hitta det?

Sen funderar jag även på hur pass vanligt det var med kedjor som bälten? Eller bälte i någon slags metall öht. Fanns det, eller det är påhittat under senare tid?

Annons:
Ahnna
2007-08-29 01:16
#1

Så vitt jag kan förstå kunde man använda i princip vad som helst som bälte, allt från repstump till fina kreationer med ädelstenar och guld. (Beroende på samhällsklass givetvis.) Men vanligast torde ha varit läder eller tyg.

Att hitta snygga tidsenliga bälten på marknader kan vara ett helsike, så jag har sett till att lära mig göra egna. Däremot har jag inte lagt ner så mycket tid på att lära mig att göra mönster i lädret, men det är mest för att jag: a) inte tycker att det är så snyggt, och b) inte har hittat rätt tidsenliga teknik för att få till det. (De flesta verktyg m.m. för läderkonstverk är ju väldigt moderna.) Ett bälte som jag har fått av min far är väldigt enkelt utsmyckat; ett brett läderbälte med små falsade streck i V-formationer gjorda med falsben. (Ett verktyg.) Svårare än så behöver det inte vara.

Bälten i metall, med inslag av pärlor och ädelstenar, blev framförallt vanliga under renässansens första århundrade. Dessförinnan var det vanligare bland rikt folk att fläta fina rep och snören, eller använda en bas av läder eller tjockt tyg och smycka med band, stenar och knappar m.m.

Vill man ha en snygg ring till sitt bälte gör man nog bäst i att uppsöka en smed, kanske på nån marknad. Har man möjlighet att besöka en smedja och tillverka en ring själv så är det varken svårt eller dyrt. (Materialet alltså.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

preusvarg
2007-08-30 13:03
#2

mitt fina inlägg försvann i går. men att fixa läder är förhållandevis enkelt det kräver endast tålamod.

en av hämligheterna ligger i att få till rätt fuktighet i lädret. jag doppar det i vatten och lägger det på en fuktig wettextrasa sedan är det "bara" att trycka ut mönster i lädret. övning ger färdighet. för mig så tar det ungefär 8 timmar att göra ett armskydd med min vapensköld på liknade mitt Avatar. ett skapligt brätt bälte kan nog ta mellan 10-30 timmar beroende på hur avanserat du vill göra det. och när det gäller mönstert så anser jag att det är fantasin som sätter gränsen. dom hade väl fantasi på medeltiden också. 

för att få till ett profsigt avslut på ditt bälte så slipar du kanterna och smörjer det med bivax då får du ett riktigt fint bälte som håller en evighet. ringe kan du böja hemma och löda på spisen med lite pyssel

abbis
2007-10-23 01:59
#3

Jag köpte ett bälte i pragborgen där dom sålde medeltida saker.Den har ett spänne i form av en ihopslingrad orm i smide..tidenligt vet jag inte men läcker…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: