Annons:
Etikettallmänt
Läst 2862 ggr
LinaN
2007-09-03 21:36

Mens på evenmang!

Det är vedervärdigt o allmänt hopplöst att åka på lajv/medeltidsmarknader o ha mens!

Men det finns bot! Det finns ju tygbindor, kanske itne så fräscht när man är ute och inte har tillgång till en tvättmaskin. Fast och andra sidan så är det ju jäkligt hardcore att ha tygbindor med sig och koka dem i en separat gryta inlajv…

Fast, så hardcore är inte jag iaf…. itne ännu. Däremot så har jag verkligen tröttnat på kletandet o kladdandet med bindor och tamponger. Jag har hittat en produkt som inte läcker, som är lätt att tömma och hålla ren. som man återanvänder och som är tillvekrad i medicinsk silikon vilket Förhindrar att man kan få den infektionen som kallas för TCS som man kan få av tamponger.
 
Den här menskoppen i silikon är som sagt lätt att ha med sig, den tar minimalt med plats och ingen kan råka se den i din bältesväska eftersom du har dne på dig hela tiden, och till skillnad fårn tamponger så läcker den inte! När du ändå går på toa eller sätter dig o kissar i skogen kan du passa på att tömma koppen! skölja den ren i vatten elelr torka av med våtservetter (som tar MYCKET mindre plats i din bältesväska än vad bindor o tamponger gör!)

Du kan även använda menskoppen till vardags, den är suverän! inget äckligt snöre som fastnar mellan skinkorna, inga kladdiga bindor som det rinner utanför.  

Killar, ni som har flickvänner eller sambos eller KK's, tipsa dem om den här uppfinningen, det sparar mycket! Både på tjejernas ekonomi, er värdighet när ni tvingas til laffären för att köpa mensskydd och framförallt, INGA ÄCKLIGA SOPOR som luktar kadaver! 

Ni hittar en bra återförsäljare för menskoppen här

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Frida
2007-09-04 13:04
#1

Inte för att jag har problem med mens på evenemang (kommer ju aldrig iväg på något). Men vad otroligt skönt att slippa tänka på en massa sådana grejer mitt i vardagen! Jag har beställt… Skrattande Tack Lina!

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

LinaN
2007-09-04 13:59
#2

Hej Tramptass! :P

Det är ju som sagt en bra grej o ha även när man itne är på evenemang! :P 

Jag har haft min gamla i flera år (föregångaren till den här i nästan 10 år) och den var då i naturgummi, den här lunetten är så mycket fräschare! :P 

hoppas du blir lika nöjd med din Lunette som jag är med min! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hennum
2007-09-22 03:26
#3

får du betalt av dom för att göra reklam? :D hihi.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

LinaN
2007-09-22 13:29
#4

Hennum, inte det minsta…. Men däremot så kan jag tänka mig göra reklam för bra produkter ajg använder själv!  Det är där det oftast fallerar för mig i vanliga fall med säljjobb, det är att jag itne tror på produkten.

Och sedan så är lunetten en mer miljövänlig variant, som är så mycket enklare att hantera än både bindor o tamponger. Anledningen till att dne itne säljs i affärer är att ofta så komemr de stora företagen som Libresse o always o köper upp de små företagen med sina menskoppar, just eftersom kopparna rä så pass mycket billigare o bättre än bindor o dylikt, att de är ett reellt hot mot intim-industrin eftersom en tampong/binda håller en användning, medan koppen håller gång på gång i 10 år!

och om man lägger 100kr7månad på mensartiklar så blir det 1200kr/år, och det i tio år blir 12 000kr. o tänk då att minst 1000 kvinnor istälelt använder menskoppar. Då förlorar binbolagen 120 000kr/år på att kvinnor använder emsnkopparna! och 1200000 kr per tio år…… o det är ett hot mot företagens överlevnad.

om det då hade funnits 10 000 kvinnor i sverige som anvädner lunetten så hade de förlorat oerhörda mängder pegnar…. så därför köper de ofta upp de här små naturligare företagen….

Dessutom så tillverkas bindor o tamponger av råvaror so mfraktats hit o dit, med kemikalier och annat som har påverkan på miljön. Vi lever idag i ett konsumptionssamhälle där allt går ut på att köpa, använda och slänga….

Det är rätt vidrigt när man tänker efter…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Aelsklinn
2007-12-11 17:22
#5

Ropen skalla: Menskopp åt alla!

LinaN
2007-12-12 15:54
#6

#5

kunde itne sagt det bättre själv! :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Aelsklinn
2007-12-13 19:12
#7

Vad jag har förstått så säljs inte menskoppen i sverige i någon större utsträckning p.g.a att den inte blivit "godkänd". Har för mig jag läste det någonstans… Men vet inte vem eller vad som skulle godkänna den. Kan det vara de som godkänner olika läkemedel? (helt hjärnsläpp just nu Räcka ut tungan). Tycker det är konstigt att den inte blivit godkänd. Bara man sköter hygienen med att koka och/eller desinficera innan och efter användningsomgångarna är det ju världens mest säkra grej. Det är sällan någon fått tampongsjukan av menskopp t.ex.

LinaN
2007-12-14 16:07
#8

Den är godkänd per say, men inte erkänd.

Det är så att stora firmor som always och libresse och sådana gärna tystar ner och köper upp de här firmorna som tillverkar menskopparna eftersom skulle kopparna lanseras i större utsträckning skulle dessa stora magnater troligtvis förlora förmycket i inkomst.

Därför är de inte erkända.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hennum
2007-12-15 01:17
#9

hoppas ingen säljer menskopparna till dom! det kan dom gott ha :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ahnna
2007-12-16 13:54
#10

#8 Är det där nåt som du VET eller gissar du? Jag tror inte att de stora företagen skulle tysta ner en ny produkt, snarare kopiera den och sälja den OCKSÅ. Stora företag vill ju utvecklas och ha marknadens ALLA ledande produkter.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2007-12-16 22:15
#11

#10 det är fakta.

 Min mor håller jsut nu på att förkovra sig i menskoppens historia och någongång under 1800talet togs den första patenten på menskoppen, som på den tiden var försedd med en slang som mynnade ut i en påse, litet som dagens katetrar, på bärarens ben….

Om du är ett företag som säljer bindor/tamponger för säg 100kr/ kvinna i månaden, och hurmånga kvinnor är vi sverige? Säg att vi idag är 100 000 menstruerande kvinnor (sanningen är j uatt de tär väldans många fler kvinnor som har mens) så tjänar företaget en 10 000 000 kronor i månaden på en förbrukningsvara.

På ett år har de tjänat  120 000 000kr…. på tio år är det 1200 000 000kr…. det är en jäkla massa pengar.

om alla dessa kvinnor köpte en menskopp så blir en väldigt mycket mindre summa pegnar dessa företag tjänar, de förlorar på att sälja en vara som kostar 300kr i engångskostnad och som håller i 10 år….

Därför tjänar de stora mensföretagen på att köpa upp menskopparna, eftersom de utgör ett så stort marknadsmässigt hot att kopp-företagen köps upp och läggs ner… 

Och det är fakta. ^^ Inget hittepå…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2007-12-17 14:20
#12

Mor har lagt in detta på sin hemsida www.pepplon.se

menskoppens historia 

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Chessan
2008-01-06 13:21
#13

Kanske bara jag som är korkad. Men, rent praktiskt, hur använder man menskoppen? Är det som en tampong? Då med skillnaden att den fångar upp istället för suger upp…? Jag har svårt att se framför mig hur man gör dem den? För när det gäller tamponger, även om snöret fastnar mellan skinkorna har det ett syfte, och menskoppen har inget snöre…?

Annons:
Aelsklinn
2008-01-06 14:51
#14

#13 Menskoppen är som en lite avlång kopp i silikon eller gummi. Längst ner på koppen är den förlångd med en "pinne". Pinnen är från början ca 5 cm lång och sticker ut ur slidan när man har den isatt. Det bästa är dock att klippa av "pinnen" till önskad längd eftersom den skaver väldigt mycket när den sticker ut. Jag har klippt av min till ca 1 cm och den har liksom räfflor så att det är lätt att få grepp om pinnen/knoppen då man ska ta ut och tömma koppen. När man klippt av pinnen kan man inte ens se att man har en menskopp insatt.

När man ska föra in koppen viker man den först en gång och så en gång igen. Då blir den mindre. Sedan för man in den som en tampong och det är viktigt att man känner efter att den vecklat ut sig ordentligt när den väl är inne. Annars kan den ju inte fånga upp någon mens.

Det är lite knepigt att lära sig använda en mesnkopp. Men man får träna lite, precis som när man började använda tampong. Om man är väldigt trång kan det vara svårt att använda menskopp, eftersom den blir större än en normalstor tampong att föra in, även om man vikt ihop den. Men när den väl sitter på plats känns den mindre än en tampong, eftersom man inte har något skavande snöre som sticker ut.

Man bör tömma sin menskopp lika ofta som man byter tampong. Man ta helt enkelt ut den, tömmer innehållet i toaletten och tvättar av menskoppen i handfatet med lite mild tvål och vatten. Om man är t.ex. utomhus kan man använda sjövatten, snö och till och med urin för att skölja av sin meskopp. Men att vara tvungen att göra detta har jag aldrig råkat ut för hittills! :)

Det bästa med meskoppen är att den är miljövänlig och MYCKET billigare än vanliga menskskydd. Om man har problem med torrhet är menskoppen också ett bra alternativ eftersom den inte suger upp all fukt som tamponger gör.

Det enda som möjligtvis kan vara negativt är att menskoppen liksom kan glida upp i slidan på natten när man ligger ner och inte täppa igen ordentligt runt slidväggarna. Då finns det risk att man blöder igenom. Men detta har hänt mig kanske max 3 ggr på 2 år.

Läs mer på www.menskopp.se

LinaN
2008-01-07 14:08
#15

Menskoppen Lunette är tillverkad i norden och ger inte några långa transportsträckor vilket är väldigt bra för miljön! :)

Sedan så finns det på Pepplon.se en historisk översikt över HUr menskopparna sett ut genom tidera! :D Rolig och intressant läsning! 

Menskoppens historia!  

Edit: (vilket jag nu såg at tjag länkat till tidigare :))

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annelie_S
2008-02-21 17:16
#16

Obs: Det finns flera återförsäljare av menskoppar (bl a jag själv ;)), och det finns fler fabrikat än Lunette.

I Sverige är både DivaCup och Mooncup vanliga. De tre som vi talar om här i tråden, Lunette, DC och Mooncup, skiljer sig åt - men skillnaderna är små. De kostar också ungefär lika mycket.

Googla runt på nätet och se vilken som passar dig bäst!

Annelie

www.menskoppen.se

LinaN
2008-02-21 17:36
#17

#16

De små skillnaderna är ju verkligen små, men jämfört med en keeper så är alla suveränt mycket bättre. Jag föredrar Lunetten, dels för att den har vart lättåtkomlig för mig och för att sponsra ett litet hemmavant företag, som jobbar emd barn upp till halsen ;)

Men alla kopparna är bra på sina sätt, enda nackdelen är att bindföretagen är så stora att priserna änsålänge ligger högt på kopparna oavsett märke.

o man ska ju inte välja kopp efter billigast möjligt, utan efter den som beskrivs på ett sätt som man själv tror kommer passa en bäst, om dne ska vara långsmal eller stor elelr liten osv ^^ Hos pepplon får ma nruskigt bra med råd och tips när ma nska välja koppar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annelie_S
2008-02-21 17:48
#18

Precis, googla runt och kolla vilken som passar dig bäst. Alla är iaf bättre än tamponger och bindor…

Även på menskoppen.se jobbar jag både dagar och nätter med att svara på frågor ;-) Men det är bara roligt. Det är jättespännande att kunna bidra till att ännu fler hittar menskoppen.

Annelie_S
2008-02-22 11:12
#19

Apropå annonsen här ovan; svampbesvär brukar försvinna när man övergår till att använda menskoppen ;-)

Är det någon i tråden som nyligen börjat använda kopp, som inte är redan frälst? Vore kul att höra från er!

LinaN
2008-02-23 12:24
#20

Jag har bara haft besvär emd svamp när jag ätit penicillin, vilket totalt slår ut min intim-flora.

Så jag använder istället filmjölk och youghurt till underlivet, samt kurerar det jag fått penicillin mot (vilket oftast har vart urinvägsinfektioner) med en 6 dagars kur på åkerfräkenthe, minst 3 koppar om dagen.

o sedan jag började med åkerfräkenthe så har jag itne fått någon UVI, vilket leder till att jag sluppit äta penicillin, som i sin tur leder till att jag itne får ngn svampinfektion ^^

Men en menskopp torkar ju inte ut slemhinnorna som en tampong elelr binda gör, och när slemhinnor blir torrare så får microorganismer och svamp lättare fäste då den naturliga skyddsfloran tunnats ut i underlivet. Så de som hjar svampproblem o använder tamponger borde verkligen byta taktik ^^ o byta till menskopp istället! ;D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
zickan
2008-04-15 19:04
#21

käkar man piller så kan man ju se när mensen ska komma. då kan man ju fortsätta på tabletterna och skjuta upp mensen en vecka

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

LinaN
2008-04-20 22:44
#22

#21 jovisst kan man det, men det är verkligen inte bra för kroppen. Och det är inte heller alla som använder sig av p-stav eller p-piller utan av naturlig familjeplanering. dvs att man tillämpar säkra dagar eller kondom.

vilket inte är helt ovanligt i samband med litet mer alternativa människor som rör sig i tex lajv och medeltidskretsar. Det är inte alla som gillar att stoppa i sig extra hormoner mm.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sweelin
2008-05-03 02:41
#23

En kul grej! :D Skulle gärna vilja ha en ;)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

LinaN
2008-05-28 12:51
#24

Nu finns det ett forum på nätet för fcolk som är intresserade och nyfikna, me näven för er som redan har en menskopp.

Välkomna till Menskoppsforumet! :)

http://menskoppnu.goodearths.com/index.htm

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: