Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 1728 ggr
LinneaChristina
9/6/07, 6:21 PM

Händelser att skriva om

Jag ska lägga upp mitt projektarbete så att jag skriver en skönlitterär text, typ roman, om en historisk händelse eller person. Skulle vilja ha förslag på vad jag ska välja att skriva om. Det ska (naturligtvis!) vara under medeltiden och helst i Sverige/Norden.

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Annons:
Carina.S
9/7/07, 12:01 PM
#1

Jag röstar på att du ska skriva om Valdemar Birgerson, och slaget vid Hova 1275. Valdemar var en av Birger Jarls söner. År 1250 valdes Valdemar till kung. Etersom Valdemar var minderårig när han valdes till kung, så styrde och ställde fadern Birger Jarl fram till sin död 1266. Mellan Valdemar och hans bröder, uppstod snart fientligheter som slutligen 1275 leder till öppet inbördeskrig. Valdemar var en besvikelse som regent då han ägnade större tiden med att roa sig istället för att styra sitt rike. Han begår bl.a äktenskapsbrott med drottningens yngre syster prinsessan Julietta av Danmark som födde honom en son. För att sona det tvingades Valdemar ut på botgörningsfärd till Rom 1274. När valdemar kom hem och fick reda på krigshotet som hans bröder startat, så drar han själv ihop en allmogehär, och de drabbr alla samman i slaget vid Hova 1275. (Har gjort en lång historia kort här..)

Jag har bara kopierat rakt av här ifrån det som står skrivet om Riddarveckan i Hova, där jag funnit detta intressanta materiel. Tycker själv det skulle vara spännande om du fick ihop en roman om denne man och hans egna korståg…Jag vill gärna bli en av dem vill läsa din roman isåfall…Lycka till, oavsett vilken historisk episod du än väljer förstås…MVH Carina Glad

Hallonsaft
9/11/07, 1:40 AM
#2

En person som inte uppmärksammas sådär jättemycket i sverige är helt klart Absalon, även om han är en stor del av skånes historia (om än ej omtyckt). Absalon (Hvide) var bror till den danske kungen och dessutom hans rådgivare. Han var även ärkebiskop i Lund 1177-1201 Det står en hel del om honom och krigen i "Saxo Grammaticus". Han är även känd för att vara Köpenhamns grundare.

Upp till toppen
Annons: