Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 4536 ggr
Vattnadal
9/6/07, 1:44 AM

Snigelrecept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom man tuggat i sig snäckor under rätt lång tid, funderar jag om någon har nåt medeltida recept på snäckor. Vet att romarna älskade de afrikanska jättarna (fast de är ju mina husdjur, så de skall icke ätas), men att man i europa troligen åt mest vinbergssnäckor. De följde ju med munkar och nunnor hit som fasteföda (räknades som fisk) och finns kvar i överflöd här och där. Vet trädgårdar där ägarna glatt skulle låta mig plocka hinkvis av snäckorna.

Kokas ska de, och om man gör en lag med kryddor, lök, morötter od, torde det vara rätt enkelt. De gratinerade vinkokta med örtsmör låter kanske godare, men är det mer rätt eller fel?

Funderar på att laga till ett gäng till middagen på lajvet nu i helgen, så tips mottages tacksamt. Får jag inget bättre, så kokar jag dem i lag och serverar varma i skalen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Ahnna
9/6/07, 2:32 AM
#1

*ryser* None for me, thanks! Fot i munnnen

Helt allvarligt så har jag nog aldrig hört ordet snigel i medeltidssammanhang, så jag har inget bättre recept att komma med. Men just sniglar är ju inget som jag normalt läser om, så det kan vara därför…?

Men om du håller dig till örter och tillbehör som går att finna här i norden, och som borde ha gått att odla själv under medeltiden, så borde det ju inte bli fel? Jag tror stenhårt (fortfarande) på att man experimenterade och provade nya recept alltefter säsong även under medeltiden. Det är ju t.ex. inte alltid säsong för just morötter och lök, så man tog nog det som fanns. (Inbillar jag mig.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hennum
9/22/07, 3:28 AM
#2

borde väl vara lättare att hitta mördarsniglar att äta? :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Vattnadal
9/24/07, 2:32 PM
#3

Jag plockade ca 20 vinbergssnäckor, fastade dem 3 dagar, hade med dem i en snygg trälåda. När stunden var kommen och jag skulle "slakta dem" som det heter när man stoppar dem i kokande vatten, så ångrade jag mig. Snäckorna rymde, allihopa, och det blev till att hitta på en bra historia om hur det gick till oxå…

Ingen på lajvet saknade dock maträtten, då det fanns massor av annat gott att äta. 

#2 Det finns en del recept på dem på nätet, men det ska vara rätt äckligt, trots att man ska kokma med massor för att bli av med slemmet…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: