Annons:
Etikettallmänt
Läst 11117 ggr
__josefine__
10/1/07, 11:32 AM

Uppfinningar

Vad kom det till för uppfinningar på Medeltiden ?

Annons:
LinaN
10/3/07, 1:46 AM
#1

spinning jenny var väl medeltidisk?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hallonsaft
10/3/07, 5:00 PM
#2

#1 Eh.. talar du inte lite i nattmössan nu. Spinning Jenny uppfanns såvitt jag vet någong gång på 1700-1800-talet.

Annars så uppfanns väl en del saker som har med jordbruk att göra. *Funderar* Har för mig att jag läst att det var någon slags plog, harv och olika sorters kvarnar. Kanske även olika sorters selar till djuren

Sedan så levde ju Gutenberg på medeltiden. Han såg till att böcker kunde tryckas och inte behövdes skrivas ner för hand.

För övrigt gjorde jag en liten googlesökning nu till avslutning och fick upp en sida på engelska "The Medieval Technology Pages ". Lite jobbigt att skriva ner allt som finns där, men här är en fin liten länk:
http://scholar.chem.nyu.edu/tekpages/Subjects.html

LinaN
10/3/07, 5:31 PM
#3

#2 jag tyckte det inte stämde…. men nu när du säger det så stämmer det, spinning jenny hade ju rötterna i den indistruella revolotionen så jo jag var ute o yra :P

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
10/5/07, 12:16 AM
#4

Som jag just publicerat så uppfanns en hel del hemska tortyrredskap och tortyrmetoder på medeltiden och under renässansen…

Gutenbergs tryckpress är ju redan nämnd, men den är bland de mest kända.

De första glasögonen.

Kvarnar som drevs med vattenhjul.

Krut.

Klockor.

Skepp.

Jordbruk i större skala.

Kompassen.

Olika byggtekniker.

Arabiska siffror.

Knappar och knapphål.

Täljstenar för att vässa knivblad.

Horisontella vävmaskiner.

Timglaset.

Hästskor och seldon.

Sprit.

Magneter.

Oljemålningar.

Spegelglas.

Begreppet karatän.

Papper.

Råttfällor.

Silke.

Tvål.

Valvbroar.

Spinnrock.

Väderkvarnar.

Skottkärror.

Vinpress. (Som man framställer vin med.)

Kanoner.

Olika sadlar.

Katapulter.

Armborst och långbågar.

Sporrar och stigbyglar.

Plåtrustningar.

Äh, jag orkar inte mer! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
10/7/07, 2:07 PM
#5

Fast seldon, skor och sadlar har funnits sedan minst vikingatid….

Eftersom det finns fynd av både betsel, selar och annat (visserlgien mestadels beslag men ändå) från iaf vikignatid så är de tju iget nytt för medeltiden. Inte ens stigbyglarna….

hos mongolerna har ma nju använt stigbyglar sedan urminnes tider då de står upp å rider sina hästar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Mariana-clarissa
10/7/07, 10:07 PM
#6

Bra lista Anna

Som själva ordet säger så var det en slags

tid före industrialismen och bondesamhället…

Därför att just olika hjälpmedel för att underlätta för oss uppfanns

Liksom vi började utplåna jordens resurser

Liksom städerna byggdes upp med tex ringmurar och man började att fundera över världens beskafenhet

universums utseende

Var jorden bara en del av universum…

Tidigare hade man trott att jorden var världens centrum

Men själva ordet medeltid låter ju ganska behagligt

Annons:
Ahnna
10/7/07, 11:58 PM
#7

#5 Jag misstänker att det som menas med att selar och stigbyglar etc. kom till på medeltiden är att de utvecklades till att likna den sortens selar m.m. som vi använder idag. Själva modellerna modifierades och optimerades. Stigbyglarna var ju tidigare gjorda i trä eller läder, medan de under medeltiden tillverkades i olika metaller istället. Seldonens trädelar kläddes med läder och tyg för att hålla längre och vara mer bekväma för djuret som drog.

Och inte att förglömma; i övriga världen anses medeltiden ofta vara mellan år 500 och 1500 ungefär, det är ju egentligen bara här i norr som vi anser att det fanns en vikingatid före medeltiden. Men pratar man om medeltiden med någon från t.ex. sydliga Europa så kan de mycket väl mena perioden mellan nämnda årtal.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
10/25/07, 12:17 PM
#8

Många av de uppräkna sakerna har funnits i flera tusen år t.ex. papper, silke och krut i Kina. Detta har dock glömts bort i olika kulturhaverier och sedan blivit upptäckta igen. Skottkärran har funnits kanske lika länge som hjulet åtminstone i form av räv.

Många föremål har säkert en lång historia, men kom inte i användning förrän det fanns ett behov.

Olika upptäckter gjordes mycket tidigare än vi vet. Bara upptäckte av mannen i Alperna gjorde att användningen av koppar blev tusen år äldre än man trott tidigare.

LinaN
10/25/07, 3:01 PM
#9

uscha, så åter igen har vi medeltiden o skyll för dumma på hitt! :) stigbyglar av metall, hur många gånger ahr man inte hållt på att förfrysa tårna i sådana? :D

tacka vet jag trästigbyglar :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Mariana-clarissa
10/25/07, 9:40 PM
#10

Medeltid betyder tiden mellan,..tex mellan två epoker

Ahnna
10/26/07, 1:34 AM
#11

#10 Sant, och det är lite det jag menar. Men det heter inte "medeltid" eller motsvarande på alla språk, vissa länders ord vill hellre tydliggöra att det var en period då det förekom mycket misär och allmän revolution bland mode, uppfinningar, teknik m.m.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: