Annons:
Etikettallmänt
Läst 3263 ggr
kirre
10/26/07, 8:04 AM

Medeltidens Värld

 Nu är det klart med en Medeltidens Värld  i Götene  som första del ska stå klart maj 2008

Annons:
LinaN
10/26/07, 3:04 PM
#1

kan du berätta mer om vad det här är för något?

är det ett museum? en marknad? vad är det för något?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
10/26/07, 8:02 PM
#2

Låter intressant, men vad är det för något? (Man kanske kan googla, hmmm…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kirre
10/27/07, 9:28 AM
#3

det ska vara som High chaparal med med medeltiden som tema Götene har köpt kuliserna från arn filmerna som ska utgöra grunden och det ska byggas en tonerspels bana

för mer info se www.gotene.se

Ahnna
10/27/07, 9:29 PM
#4

Okidoki. Vad ska stället innehålla förutom tornerbana? Maj 2008 är ju bara runt hörnet, med tanke på att det är svårt att bygga utomhus på vintern.

Förresten, var ligger Götene rent geografiskt?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kirre
10/28/07, 6:29 PM
#5

det ska byggas en stormans gård med stall och en massa andra byggnader och matställen det ska finnas hantverkare :det ska öppnas den 31 Maj 2008 det är tänkt att sm i tornerspel ska avgöras den helgen

Götene  ligger i Västergötaland mellan Skara och Mariestad utmed E20 byn kommer att ligga ca 300 meter i från E20

Ahnna
10/29/07, 8:02 PM
#6

#5 Hmm… Det senaste jag hörde om SM i tornerspel 2008 var att det antingen skulle bli på High Chaparall i Småland igen eller i Ystad. Vem är det som har sagt att det blir i Götene? Vore intressant att få det bekräftat så man vet vad man ska rätta sig efter… Oskyldig

Låter ju som ett trevligt projekt, måste jag säga. Men vilket århundrade är det tänkt att efterlikna?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
kirre
10/29/07, 9:11 PM
#7

Sm kommer att gå i götene 2008 det blev bestämd i helgen på SRS mötet

 det är infensus som kommer att hålla i SM

det ska mest efterlikna 1150-1250

Ahnna
11/4/07, 7:10 PM
#8

#7 Tack, jag fick veta det precis efter mötet också.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[daniel85]
12/25/07, 4:28 PM
#9

ska bli spänande och se hur den utvlecklas =P om det blir bara för att tjäna pengar eller förmedla historia på ett bra o korekt sätt =P

jag ser mycket posential i ett sådan projekt men mcyket faror oxå…jag är rädd att amn blir allt för inriktiad på bökerna och glömer den verkliga historien om hur medeltidens folk i skaraborg levde.

 hitta rätt mycket kritiska röster =P vet ju hur tidigare projekt här omkring har gått =P man ledsnar elelr slösar för mcyket pengar =P

http://www.hell-man.se/?p=377

[daniel85]
12/25/07, 4:55 PM
#10

från götens kommuns hemsida

Anläggningen Medeltidens värld Kinnekulle ska uppföras och invigas våren 2008. Medeltidens Värld ska erbjuda äventyr och upplevelser av hög kvalitet baserad på vetenskap med tidig medeltid (1150-1250) i fokus.

Anläggningen ska:

  • ha riddarens både mytiska och verkliga värld som utgångspunkt i moderna utställningar, rekonstruerade miljöer, virtual reality, rekvisita och föremål.
  • utgöra en utgångspunkt för utforskandet av de verkliga tidigmedeltida kulturmiljöerna i Forshem, på Kinnekulle och i Skaraborg.
  • attrahera en bred skara människor både nationellt och internationellt.
  • visa miljöer ur filmerna om Arn med särskilt fokus på filmens två gårdar Arnäs och Forsvik.

tycker det är roligt att man alltid ska ha med det mytiska med riddarna =P fast man vet att det int eär sant! men men det är ju det man tjänar pengar på, folk vill ju ha det, det är som vikingar måste ha horn annars säljer det inte ….

Ahnna
12/27/07, 8:05 PM
#11

#10 Jag tycker att det är SYND OCH SKAM att ha med saker om Arn, mytiska grunkor och virtual reality m.m. VAD har det med den riktiga medeltiden att göra? VARFÖR vill man "förmedla" någonting som är uppdiktat i ett historiskt forum, såsom man vill att MV ska vara? Totalt onödigt.

Och det är min åsikt att så länge man säljer vikingahjälmar med horn så kommer ingen fatta att det inte var så egentligen. Samma med ovanstående; så länge man drar in saker som är påhittade så kommer ju inte sanningen fram…?

Jag inser att jag framstår som forumets mest cyniska och negativa person, men jag får väl ta på mig det då. NÅN ska ju var det! Räcka ut tungan

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[daniel85]
12/28/07, 1:16 AM
#12

#11 jag håller helt med dig… och oxå extremt negativ till att ta med sånt som man vet är uppdiktat och påhittat av något götiskt eller annat "patriostiskt" förbund på 1800-talet!

 det jag funderar på är varför har man så ,mcyket om dessa tempelriddare norden hade väl inte allt för mcyket för sig nere i jerusalem… känns ås kepigt och fel bara….

men det är som sagt det folk vill ha och det säljer…

LinaN
12/29/07, 12:01 AM
#13

Jaja, jag kanske får några pryttlar sålt på den marknaden med…. ^^ man kan itne annat än att rycka på axlarna o förfäras över det som inte stämmer, då får ma nplocka fram det goda lajvsinnet o sålla bort gatlyktor, elledningar och gympadojjor.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
12/29/07, 8:25 PM
#14

#12 Precis, Sverige hade ingen riddartradition som många andra länder hade när det begav sig. Men okej, eftersom jag rider tornerspel så måste jag försvara mig själv litegrann, eftersom jag inte tycker att det är fel att visa hur riddare levde - för riddare FANNS ju i alla fall på riktigt, fast på andra platser - men att dra in svenska riddare i Jerusalem, och plusriddare dessutom, ser jag som lite av en skymf mot de som faktiskt VAR där. Exakt hur många svenska riddare som tog sig ut på korståg vet jag inte (vet nån?) men det bör väl inte ha varit någon deltagarstorm härifrån i alla fall… Många som kallade sig för riddare här i norr hade mest tornerspel och jousting som "yrke" eller inkomstkälla, utan att för delen vara soldater i en armé.

Den romantiserade bilden av riddare, skapad på 1800-talet, är något som jag ständigt får frågor om. "Är det sant att alla riddare var kristna?" "Är det sant att svärd är formade som kors för att man skulle kunna hålla mässa även på resande fot?" och så vidare. (NEJ!) Det där med att riddare slogs med drakar för att rädda unga väna möer är liksom bara fiction…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kirre
1/7/08, 1:41 PM
#15

   här kommer http://www.medeltidensvarld.se/ hemsida

lottapastationen
1/25/08, 8:23 PM
#16

Ja här i Näsum,Bromölla kommun kommer vi att ha en vikingamarknad i Gudahagen för första gången i år.Den kommer att bli så historiskt riktig som möjligt gå in på www.gudahagen.se

om ni är intresserade 20 september är ni välkomna i vikingakläder och dricka mjöd i tummade muggar.

Välkomna

Helena_E
1/29/08, 5:40 PM
#17

Håller med till viss del men om man läser böckerna ser man att historien runt om Arn är mer eller mindre sanningsenlig även om årtalen inte alltid stämmer så vi ska nog ge  detta projektet i Götene entt år o se vad det blir…kan ju faktist bli jätte bra me.kan också rekomendera en mkt bra historiasida här på nätet: www.wadbring.com gå in där ni som verkligen vill veta lite mer om sveriges medeltida historia.

h00jff
2/27/09, 1:10 AM
#18

#11 "Jag tycker att det är SYND OCH SKAM att ha med saker om Arn, mytiska grunkor och virtual reality m.m. VAD har det med den riktiga medeltiden att göra? VARFÖR vill man "förmedla" någonting som är uppdiktat i ett historiskt forum, såsom man vill att MV ska vara? Totalt onödigt."

En fråga, är det bra eller dåligt med Medeltidens värld? Om man tycker att det är dåligt så är ovanstående komentar helt OK! Om man tycker att det är bra… så ska man nog vara tacksam att de har med saker om Arn, annars hade Medeltidens värld nämligen inte funnits. Hela parken är uppbyggd kring Arnäs och Forsvik (kulisserna från filmerna). Utan Arn-filmerna hade det alltså aldrig skapats någon Medeltidens värld…

VAD har det med den riktiga medeltiden att göra?

Jag kan tala om för dig vad Arn har med den "riktiga medeltiden" att göra. Böckerna utspelar sig i den "riktiga medeltiden". Personer, platser, årtal och händelser har funnits och ägt rum i mångt och mycket. Sedan är det såklart en påhittad historia om Arn och Cecilia, men storyn runt omkring bygger på vår egen historia.

Ahnna, har du läst böckerna? Har du jämfört dem med den fakta som finns? Mycket stämmer faktiskt…

LinaN
2/27/09, 10:46 AM
#19

#18 i alla inlägg  nu som kommit upp om Arn, så känns det litet som du går ut med näbbar och klor. Ahnna kanske inte är så impad, men det är hennes åsikt.

I varje tråd så antingen aursäktar du ditt intresse för historia för att det kom via arn, eller så går du hårt ut och på något vis kritiserar.

Låt var och en ha sin åsikt. Många har blivit intresserade av medeltiden tack vara Gillious böcker, många blev intresserade av lajv pga LOTR. Men tyvärr så när det gällde LOTR så var det många gånger en övergående fas. Det kanske är så med Arn också, jag vet itne.

Men det som JAG känner är jobbigast är att så många tror att en fiktiv person/karaktär verkligen är verklig. Så snälla, ta det litet lugnare, jag har böckerna men har ännu inte läst dem har mycket annat som står på tur innan dess. Var och en har rätt till sin åsikt oavsett fiktiv eller ej. Gilliou är en författare som brukar göra omfattande research, vilket han även gjorde med arn.

Men arn är fortfarande en sagobok med förankring i verkligheten genom gemensamma personer och händelser rent historiskt. PRecis som bibeln är en sådan bok, en sagobok med förankring i historien.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2/27/09, 10:46 AM
#20

missförstå mig rätt nu #18

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
h00jff
2/27/09, 10:52 AM
#21

Exakt hur många svenska riddare som tog sig ut på korståg vet jag inte (vet nån?) men det bör väl inte ha varit någon deltagarstorm härifrån i alla fall…

Det är ingen som vet hur många riddare från "Sverige" (som ju inte fanns som begrepp på den här tiden) som gav sig iväg till det heliga landet, men enligt Dick Harrison så var det med all sannolikhet i alla fall några, dock finns det ingan skriftliga källor som talar om det. Däremot finns det källor som talar om "svenska" korsfarare som aldrig kom iväg till det heliga landet av en eller annan anledning, vilket också får oss att tro att det fanns korsfarare som också åkte. Citat från Dick Harrisons bok "Gud vill det - nordiska korsfarare under medeltiden":

"Svenska korsfarare har alltså med intill visshet gränsande sannolikhet deltagit i strider till Guds ära i Medelhavsområdet."

Detta grundar han på att många "norska", "danska" och någon "islänning" (återigen, Norge, Danmark, Island fanns inte som begrepp under den här tiden) har deltagit i krig i det Heliga Landet. Eftersom det snarare var släktband än landsband som band ihop folken under medeltiden finns det stor sannolikhet att även "svenska" korsfarare bland dessa deligationer.

Dessutom har vi en kyrka, Forshem, som är tillägnad Den heliga graven (den enda i Norden som inte är tilldelad ett helgon) och som har en tempelriddare, byggherren, avbildad i sten ovanför kyrkporten. Det finns också flera tempelriddarkors inhuggna i sten.

Dick Harrison avslutar sitt kapitel om svenska korsfarare och syftar då på den byggherre som byggt Forshems kyrka:

"Det är denne anonyme västgöte, utan tvivel en rik storman med kontakter i fjärran land och med hjärtat i heliga landet, som i Jan Guillous roman har förärats namnet Arn Magnusson. Må vara att denne är en påhittad romanfigur; vi behöver inte tvivla på att han hade verkliga motsvarigheter."

Om man är mer intresserad av nordiska korståg kan jag rekomendera ovan nämnda bok (Dick Harrisons bok "Gud vill det - nordiska korsfarare under medeltiden") som behandlar detta ämne på ca 550 sidor. Boken är utgiven 2006.

Ahnna
2/27/09, 11:00 AM
#22

#18 Men det är ju just DET som jag stör mig på, att de har byggt upp en park runt en fiktiv person som aldrig har funnits. Ungefär som om Disneylands kreatörer skulle komma och påstå att Törnrosas värld hör till vår historia och inte är en påhittad saga.

Jag personligen förstår inte varför man vill skapa en historisk site med fakta om medeltiden och sedan basera nästan allt på en påhittad karaktär i en skönlitterär bok. Det finns tusentals personer genom historien som man hade kunnat basera Medeltidens Värld på istället och därmed behållit den historiska korrektheten. Nu är det i mångt och mycket en "theme park" för Arn-fans, vilket hade varit HELT OKEJ om det också var deras mål med parken. Men deras mål är ju att återge en bild av den verkliga medeltiden - men hur gör man det när hälften av allt som finns där är osant?

Det som stör mig med det hela är att folk som kommer dit, som inte kan nåt om medeltiden, tror att Arn och de svenska tempelriddarna fanns på riktigt eller åtminstone att Sverige hade tempelriddare. Det finns det inga som helst historiska belägg för och därför är parken baserad på falskheter. Jag tycker verkligen att det ÄR synd och skam, när man äntligen kommer till skott och bygger en medeltida "theme park" att inte utgå ifrån historisk fakta och lägga grunden där. Man vill ju utbilda människor, det är ju därför man bygger liknande attraktioner. (Och för att tjäna pengar på Arnfilmernas framgång utomlands, uppenbarligen.) Hade de haft en liten del som handlade om Arnböckerna och Arnfilmerna så hade det varit en helt annan sak i mina ögon. Men nu framställs Arn och de svenska tempelriddarna som något sanningsenligt som verkligen hände. Det tycker jag är fel.

Det handlar inte om Arnböckerna eller JG som sådana, utan om att man i parken framställer böckerna som sanning för att tjäna mer pengar på besökarna. Jämför med om man hade byggt en Astrid Lindgren-park där man framställde hennes böcker som om det som hände i dem också har hänt på riktigt. Det hade varit lika fel det. Som jag skrev ovan; så länga man säljer vikingahjälmar med horn så kommer ingen fatta att vikingarna inte hade horn i sina hjälmar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

h00jff
2/27/09, 11:18 AM
#23

Jag ska ta mig mer tid att svara er på era inlägg, hinner inte nu, vill bara skriva att jag helt och hållet tagit för givet att Medeltidens värld ÄR en "theme-park" för just Arn. Håller med om att det är tråkigt om folk missuppfattar det för vad det är och om syftet med det hela är att missleda folk (vilket jag egentligen inte tror att det är…).

Jag vill inte vara negativ, men över huvud taget känns exempelvis medeltidsveckan i Visby, eller riddarveckan (heter det så?) i Hova som en enda sörja av medeltidsmix där få har koll på vad som egentligen hör till vilken del av medeltiden, men jag kanske har fel. Därför förstår jag inte skillnaden om man har en Arn-by eller en medeltidsvecka, jag menar, det är ju ändå liksom på låtsas…

Ahnna
2/27/09, 11:31 AM
#24

#23 När Medeltidens Värld kom på tapeten hette det att den skulle lära folk om medeltiden och att det skulle vara som en stor medeltida stad/by där man kunde få lära sig om allt som hör till den medeltida historien. Sen blev det mer och mer Arn-baserat eftersom filmerna fick oväntat stor framgång både här och utomlands. Det första jag hörde om Arns inblandning i MV var att det skulle "vara lite Arn också". Nu är det ju överhängande Arn det handlar om = syftet verkar ha förändrats.

Jag kan helt och fullt hålla med om att många medeltidsmarknader i Sverige har tappat sitt syfte och att många olika stilar möts i ett virrvarr av knasigheter och tonårsfylla. Men på låtsas är det ju inte, eftersom syftet är att visa medeltida hantverk, underhållning, kultur, seder och bruk. På de marknader där "det funkar" som det ska så får ju besökarna en bild av en tänkbar marknad på medeltiden med allt vad det innebär. Men man ska inte jämföra med Medeltidsveckan i Visby, eftersom den på senare år har spårat ur på flera plan och inte längre handlar om hantverkarna och underhållarna som den gjorde från början.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/27/09, 2:27 PM
#25

#23 o 24 jag har inte vart på många marknader där det inte lullat omkring alver och annat trolltyg… Så att bara ha arn-tema är att föredra framför dessa förvirrade lajvare som åker med spetsiga öron eller svartmålade i pälsar och jux och skrämmer barn av bara blotta sin åsyn…

Hellre rena arnteman än massa inblandning av fantasy och high fantasy…

Men att ha gått från en ren medeltidsstad/by till ett arn-jippo är litet synd, man har liksom tappat sin röda tråd…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

lottapastationen
2/27/09, 5:37 PM
#26

Jag tycker att det huvudsaken ska vara så autentisiskt riktigt som möjligt för att folk ska känna att dom är på vikinga eller medeltiden helt går nog inte vi lever ju på 2000 talet men det är roligt folk intresserar sig så för vår historia.Inte helt fel i dessa tider lite lek skadar aldrig. Vi ska leka ordentligt den 19-20/9 i Gudahagen vikingamarknad www.gudahagen.se

Välkomna

kirre
3/17/09, 10:08 AM
#27

Medeltidens värld öppnar den 6 juni e  hemsidan för mer info http://www.medeltidensvarld.se/.

Premiärhelgen 6-7 juni lör-sön 12.00-20.00

Underhållning med gycklargruppen Jauvet och musikanterna i Skrål. Tornerspel båda dagarna med riddarsällskapet Infensus.

Gårdarna Arnäs och Forsvik sjuder av aktiviteter, hantverkare, svärdsmän, djur m.m.

Övriga aktiviteter - lägertävling med bytesmarknad - Kom och slå upp ert tältläger, skapa en egen medeltida miljö, tävla mot andra. Två olika priser att kämpa om -juryns och besökarnas, fina priser utlovas!

Ev. nationaldagsfirande!

Värdshuset Kniven & Skeden serverar - kom ät medeltidsinspirerad mat.

Annons:
LinaN
3/17/09, 1:25 PM
#28

#27 hur är de vegetariska måltiderna planerade? finns det vegetariska alternativ som består av mer än bara rotfruktspytt?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

kirre
3/18/09, 7:25 AM
#29

vet vad dom kommer att servera i år men förra året var det dåligt med veg mat och maten var dyr  .jag tyckte att maten var inte bra

PogoPedagog
3/18/09, 7:34 AM
#30

#29 håller med, fast om man vill se det som ett resturangbesök o bara äta där någon enstaka gång så var det himla gott men dyrt. Det går ju inte att äta där ofta då blir man ruinerad.

Ahnna
3/18/09, 9:32 AM
#31

#29-30 Vad kostar det då, mellan tummen och pekfingret? "Dyrt" är ju en åsiktsfråga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/18/09, 11:44 AM
#32

#31 jag var med på gillet på fote ett år, då betalade man 100 eller 150kr/person då fick man en portion och dricka fick man köpa till. Maten var ok men jag skulle aldrig gett den summan annars. Utan jag ville mest se vad de hade att erbjuda på vintergillet.

Sommargillet var nått helt annat. Och det kostar inget om man är föranmäld. Då heklsteker de svin och det finns rotfruktspytt o litet diverse smått man kan äta. men inte alls lika bra för vegetarianer som för köttätarna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/18/09, 11:58 AM
#33

#32 Det lät lite dyrt, ja… Oskyldig Det är underligt, egentligen, att det är så få medeltida matserveringar som har vegetariska alternativ. Det borde ju vara hur enkelt som helst att bara utesluta köttet och servera grönsaker, ost, bröd, fisk för de som äter det, med mera. Medeltida mat är ju inte direkt chili con carne och sånt där det är lite klurigare att utesluta köttet. Obestämd Det finns ju så mycket olika sorters bröd, ost, grönsaker och fisk också.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kirre
3/19/09, 7:29 AM
#34

För "Dagens" var det ca 95 kr och en hamburgare bara för barn 65 kr

Annons:
Ahnna
3/19/09, 9:50 AM
#35

#34 Ah! Sluta chocka mig sådär! Förvånad Löjligt dyrt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kirre
3/19/09, 10:12 AM
#36

japp dyr

 förra året fanns det ett fik som hade mackor och äpplepaj som vi handlade av till normal priser  det var mycket klagomål om att maten var för dyr och inte anpassad för barnfamiljer  hoppas att dom kommer vara kvar i år

kirre
3/19/09, 10:15 AM
#37
 medeltida festivalen  vecka 33
Ledin och Lundell till Medeltidens Värld

Tomas Ledin och Ulf Lundell kommer att hålla konserter på Medeltidens Värld i Götene i augusti månad. Måndagen den 10 augusti inleds en medeltidsfestival som kommer att toppas med uppträde av svenska artister. På torsdagen sjunger Ulf Lundell och på fredagen Tomas Ledin. Robert Jonsson som är VD för Medeltidens Värld är mycket glad över att man nu kommit fram till ett samarbete med bolaget Live Nation som innebär att man kan erbjuda publiken riktiga toppartister i sommar. Den medeltida festivalen under vecka 33 kommer att bjuda på olika typer av medeltida underhållning såsom gyckel och skådespel. Hela veckan kommer att präglas av en medeltida inriktning - utom då konserterna som blir i slutet av veckan.

Anthka
3/19/09, 10:41 AM
#38

Sedan när är Ledin och Lundell medeltida…..?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/19/09, 10:45 AM
#39

#38 Ungefär vad jag också tänkte, men sen kom jag på att det är MV vi pratar om. Tjäna pengar, få dit folk, tjäna mer pengar, locka mer folk… Ja, nu är jag negativ. Cool

Vad är det för fel på Jauvet och Trix? De sjunger ju kalasbra!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/19/09, 10:49 AM
#40

#39 Att göra en medeltidsfestival vecka 33, låter som ett försök att få en medeltidsvecka på fastlandet. Vilket är helt ok, för gotland är det dyrt att åka till (och att bo på). Men Lundell och Ledin (!!!?) på denna "medeltidsfestival"… Det gör även mig negativ, och jag har annars ingenting emot att Medeltidens värld har hoppar på Arn trenden. De har ju i alla fall rätt läge och kulliser från filmer etc. Till skillnad mot salvestaden…… *sucka*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/19/09, 11:29 AM
#41

#40 En medeltidsvecka på fastlandet ställer jag gärna upp på! (Om den är medeltida, dårå.) Men jag tror inte att normalt folk har råd och tid att åka på båda så vecka 33 var kanske lite väl nära inpå Visbyveckan…? Jag hade, som arrangör, valt t.ex. juli månad istället för precis vägg-i-vägg med Visbyveckan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
3/19/09, 11:35 AM
#42

#41 det hade jag också om jag varit arrangör (juli är dessutom detsamma som industrisemester och tänk på alla barnfamiljer som då kan komma).

Intrycket av en medeltidsvecka på fastlandet får jag just eftersom det är v. 33, kanske vill arrangörerna försöka "ta över" deltagare från gotland. De som inte har råd att åka till ön kan komma till medeltidens värld.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
3/19/09, 11:36 AM
#43

Kika litet på sidan och entré-avgiften vart ju inte helt billig heller. Men sånt är spill man får räkna med, däremot så saknar jag ju den gängse marknadsentrés-filosofin, de tidstypiskt klädda kommer in kostnadsfritt. Så har det vart i fote i alla år (till o med medeltidare kommer in kostnadsfritt! Förvånad det är ju mer HK än gänget med knutters som gick in förra året. rätt surrealistisktFlört)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/19/09, 11:39 AM
#44

#42 Ja, det tar jag för givet att så var tanken. (Sno de som inte har råd att åka till Gotland.) Men för att även få dit de som VILL/KAN åka till Gotland så hade det varit smartare att ta en annan vecka.

Tanken är säkert att försöka konkurrera också, att ge Visbyveckan en match. Tyvärr har ju medeltidsveckan på Gotland fallerat lite på senare år och det vill säkert MV dra nytta av.

För min del blir det faktiskt dyrare att åka till MV än till Visby eftersom bensinen kostar mer än båtbiljetten… *mummel*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/19/09, 11:45 AM
#45

#44 Bensinkostnad kontra båtbiljett ja, men sen ska man ju bo någonstans också, och äta… Tror nog att det jämnar ut sig och blir ungefär lika dyrt vilket som. Såvida Medeltidens värld inte låter medeltidsfolk sätta upp pavvarna gratis….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
3/19/09, 11:53 AM
#46

#45 fri paviljongsplats hade ju inte vart dumt…. då lär de dra mer folk.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/19/09, 11:58 AM
#47

#45 På Gotland har jag bott gratis i bil och i andras tält de senaste gångerna jag varit där… Oskyldig

Om de kunde erbjuda ett medeltida paviljongläger på MV, för max 600:- för en hel vecka, samt campingplats för de "icke tidsenliga boendena" någon annanstans, så tror jag att de skulle kunna konkurrera med Gotland rätt bra. Men då får de nog stryka Lundell och Ledin för det är inte sånt som gemene man vill se när de är ute på medeltidsvecka. Begreppet konsert hör liksom inte dit. Eller?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/19/09, 12:20 PM
#48

Det är ju bättre om de får dit Måns Klang, aka Loke Nyberg. Även om han också spelar på gotland…

Roger pontare hade säkert dratt folk med o han är ju mer HK än vad lundin är….

Sen om man hade kunnat få tag på marie boine, garmarna, mfl så hade det vart intressant.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
3/19/09, 12:24 PM
#49

#48 Bättre… Han är ju inte speciellt medeltida heller om man ska vara petig. Att han bör pösbyxor väger inte riktigt upp det för mig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/19/09, 12:25 PM
#50

#47 lyx…

Nej jag tycker inte att konsert hör till medeltiden och jag tror inte heller att lundell/ledin (eller liknande konsertartister) är någonting som ens vanliga sketna turister vill se. Jag inbillar mig i alla fall att en vanlig barnfamilj eller turist åker på en medeltidsvecka för att uppleva medeltid, och hur skev bild de än må ha av vad som är medeltid så tror jag inte att en konsertartist hör dit…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/19/09, 12:29 PM
#51

#50 Lyx? Obekvämt! Tungan ute Särskilt bilen…

Att ta med Lundell och Ledin på medeltidsfestival känns ungefär lika genomtänkt som att ha Rednex på Globen Horse Show. (Flera år i rad, dessutom.) De har INGENTING med festivalen/tävlingen att göra, liksom. Och inte sjutton åker folk till Globen Horse Show för att se just Rednex. De åker dit för att se hästar och hästtävlingar. Precis som medeltidare åker till medeltidsveckor för att "leka medeltid".

Fram för konsert med Trix och Jauvet istället! De är i alla fall roliga. Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/19/09, 12:35 PM
#52

#51 gratis är alltid lyx Tungan ute

Hear hear, medeltidare vill (nog) inte se ledin/lundell i medeltidssammahnag och som jag sa så tror jag inte ens att vanliga turister vill se det heller. Till medeltidsevenemang åker man för att uppleva medeltid (alternativ "leka" den), till konsert åker man för att se den konsertartist som är intressant. Två helt olika företeelser.

Sedan skulle jag knappast kalla en föreställning med Jauvet för konsert Flört men det skulle vara bra mycket roligare!

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/19/09, 12:37 PM
#53

#52 Jag tänkte mest om man tvunget måste ha en konsert, så hade en gycklargrupp varit mycket roligare att se och lyssna på och mer tidsenligt att "uppleva".

Vi sågar verkligen Medeltidens Värld här idag! Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/19/09, 12:39 PM
#54

#53 förstod hur du menade

Slår man ihop en medeltidsvecka med ett par konsertartister får man nästan skylla sig själv.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/19/09, 2:21 PM
#55

#52 Ja, kanske det. Tycker synd om Kirre som hela tiden försöker göra reklam för en ny medeltidsstad och allt vi gör är att såga stället. Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
3/19/09, 2:36 PM
#56

#55 jag har ingenting emot själva staden, har ärligt talat aldrig varit där men jag har hört att den ska vara välbyggd och seriös på så sätt.

Sedan är det bra med lite reklam så man vet vad som händer, även om just det där evenemnaget verkade mindre tilltalande…Oskyldig

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

kirre
3/19/09, 3:17 PM
#57

jag håller med att lundell/ledin inte passar på MV men det kommer vara medetids musik alla andra dagar.

sen kommer alla  som bor i Götene kommun att få årskort på MV

Upp till toppen
Annons: