Annons:
Etikettallmänt
Läst 1678 ggr
Ahnna
2007-10-21 21:21

Medeltid på vintern

Ligger ditt medeltidsintresse i dvala under vintern, eller är du lika aktiv då som under sommarhalvåret?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2007-10-25 14:57
#1

jag borde verklgien sitta o sy o grejja udner vintern. som läget ser ut nu så kommer jag varken hinna klart emd min säng eller med tältet tills foteviken sommaren 08. Men å andra sidan har jag ju itne heller köpt materialet till detta ännu.

Dock ska jag ta tag i mitt broderande igen så min överklänning iaf är halvfärdig till vintermarknaden i fote :D

jag åker på evenemang året om.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2007-10-26 01:30
#2

#1 Men, men… Är din överklänning fortfarande inte klar? Den gröna, alltså?

Okej, jag ska inte reta dig för det, för jag har haft min halvfärdiga 1700-talsrock på provdockan i flera månader nu… Fundersam

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hennum
2007-10-27 04:46
#3

jag missar vintermarknaden i foteviken… tror jag iaf. om det är innan jul. och det är det väl?

men jag tror jag ska sy lite saker nu medans det är mörkt och tråkigt ute. och efter jul så har jag kanske dessutom inget att göra, så då har jag mycket tid.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

MegN
2007-10-30 09:45
#4

På sommaren är vi ute och har skoj, på vintern går vi kurser och gör grejer. Fast oftast tror man i slutet av sommaren att man ska hinna mycket mer över vintern än vad som faktiskt blir av - så det mesta av de nödvändiga förberedelserna (t.ex. klädesplagg som saknas) blir gjort i all hast på försommaren…

Just nu går jag knivkurs med äldsta dottern, på vikingaföreningen i Årsunda. Kul och annorlunda (jag som bara ägnar mig åt textil/läder annars).

Dessutom har jag varpat en brickväv som jag hade tänkt väva ett band till julklapp till min mor av. Men pga renovering m.m. har jag inte lyckats hitta mina brickor och alltså inte ens "solvat" (eller vad det kan heta på en brickväv) än…! Börjar inse att det blir jäkligt trångt om tid - får ta ledigt några dagar före julstädningen och bara väva…! Hade tänkt göra ett band åt hennes nyckelharpa.

Vattnadal
2007-10-30 16:42
#5

Jag jobbar för fullt på atta arrangera ett litet lajv den 24 nov. Vi har en stuga att hålla till i om det blir frö kallt, och folk som fixar varm mat åt de som måste flänga runt i skogen.

Ruggig höst och gnistrande vinterkvällar är fantastsika att lajva på!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2007-10-30 21:16
#6

#5 Fast väääldigt kallt för det mesta!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Vattnadal
2007-10-30 23:16
#7

Jo, men kallt är coolt!

Det finns inte mycket som slår den där gnistarnde midvintrernatten. Snö som lyses upp av fullmåne och stjärnor. Det blir inte ljust, men tillräckligt för att man ska kunna se lite lite. Det mesta kan döljas i skuggorna, vem är vän, vem är fiende? Att flänga runt ute, inpackad i ylle och sen komma in i ett varmt värdshus och få lite mat och öl!

Fast en riktigt ruggig halvregnig höstkväll är inte helt fel heller. Lite småskräckis med läskiga fantasylajv, där vad som helst kan hoppa fram ur en skugga, kanske skuggorna själva blir levande!!!

Sommarlajv är väl trevligt, men det är för varmt på dagarna, mygg, myror och elande. nej, höst och vinter med em/kvälls-arrangemang är helt toppen! Jag och maken pratar ibland om att lajva med hundspann, slå ihop 2 hobbysar lixåm…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2007-11-04 19:14
#8

#7 Mja, jo, kanske att jag tycker att grinstrande vinterkvällar är okej, men då ska det vara attans så varmt på värdshuset! *flin*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2007-11-09 18:21
#9

#7: Vad skulle Vidar får för roll då, då?? Cool

Vattnadal
2007-11-10 00:03
#10

Vidar vill nog ha 2 roller. Först ska han spela den stora coola vargbesten som är tämjd, fast bara nästan. Mäktig, skrämmande och ball, samt urstark och alla blir impade av hur stark han är, och snabb!

Sen vill han nog spela en söt liten vappis som får ligga i famnen och bli liad på magen, kanske matat med godis samtidigt…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MegN
2007-11-12 18:20
#11

 Ha ha! Mina hundar skulle nog välja var sin av de rollerna: Sirius skulle nog föredra den där vargen, medan Arkas helt klart skulle ta den där godisvalpen…!

LinaN
2007-11-12 22:25
#12

#2 nejnej, de tär itne den gröna, det är min klarblå överklänning som ajg sydde i gymnasiet för 3-4 år sedan….. den har blivit omsydd och nu påbörjat brodyren…..

Min gröna överklänning får vänta ett tag till, den hänger i klädkammaren tills jag gått ner litet i vikt och tills jag har lust att sy klart den.

Sydde klart min struthätta som jag började på under första året i gymnasiet i veckan som gick… alla mina projekt tar mer eller midnre tid, och ibland tröttnar jag för att en dag helt plötsligt få fnatt o sy färdigt det! :)

Jag fick ju ett ryck härförleden där mitt kök blev syrum….. här kommer litet bilder…

http://textilhantverk.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=aa5ca340-3ab2-4427-bfcf-2f10c0d8215a&Filename=syh%C3%B6rna1.JPG

 hmmm, undrar om mamma har några bra mösnter att använda, säger Chilli-katt…

http://textilhantverk.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=d76eba2c-27c9-4e7c-9368-8621b9dd3a28&Filename=m%C3%B6nsterjakt.JPG

Och sambons mössa som förfärdigades i nya syhörnet! och detta var hans kommentar om mössan, hell yeah!

 http://textilhantverk.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=be7113cb-55ac-497a-9968-09d6e9168ee6&Filename=hellyeah.JPG Så nu är hans första vinteromgång med kläder klar, nästa år blir det yllebyxor, och en halskrage, typ halv struthätta eller vad man ska säga….

Min vintergarderob saknar en pälsväst fodrad med linne eller ylletyg och nålbundna strumpor samt underkläder i linne. tror itne jag får på sambon helt tidsenliga underkläder än på ett tag ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2007-11-15 21:23
#13

Tihi! Vilka söta kissekatter! Mina brukar också vara sådär närgångna när man ska sy - måttligt irriterande, men bedårande! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2007-11-17 17:49
#14

#13 min honkatt, den äldsta, hon stjäl knappnålar…. fettokatten (som inte är med på bild) han lägger isg alltid mitt på tyget när man ska klippa mönster….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2007-11-17 19:09
#15

#14 Aaah, yesss… Det är alltid lika skoj att ha en kisse som ligger mitt på tyget och nålar in sina klor i varpen precis när man ska flytta sjoket… Så att det blir ett snyggt mellanrum mellan trådarna i tyget… *svordom*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2007-11-18 01:10
#16

Det är därför man har hundar istället. Visst får man hundhår här och där, men hundar håller sig på golv, soffor och sängar!  Katthår sugs in i näsan när man andas, och så NYSER man av katter. Hundar är så mycket bättre, de jagar bort alla katter!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2007-11-18 15:45
#17

#16 Nu har ju jag hundar och katter, dårå… Räcka ut tungan (Fast mina hundar får inte ligga varken i soffan eller sängen.) Och jag tycker nog inte att hundarna är så mycket lättare att handskas med när man breder ut tyger på golvet än katterna är. De lägger sig också mitt på och tittar väldigt försynt på en när man säger "nej". Och när en hund masar sig upp från ett tyg så blir det helt ihoprynkat, medan en katt kan hoppa därifrån lite graciöst utan att ha förstört upplägget nämnvärt. Samyt att hundtassar samlar på sig enormt mycket mer damm, snö och lera än kattassar gör, så om en vovve kliver ut på tyget i fel ögonblick så kan det leda till total katastrof! Katter å andra sidan tvättar sig oftare och är därför sällan varken dammiga eller leriga om tassarna.

Så, nu när vi har rett ut för- och nackdelar med hundar och katter, så kanske vi kan återgå till ämnet? Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2007-11-18 19:56
#18

Vi ska ut och lajva på lördag, klassisk medeltida fantasyvärld med en lite skattkjakt. Vi hoppas på snö, men helst barmark till vi har gömt skatten, SEN får det vräka ner så att alla ev spår av gömmandet försvinner.

Detta är en liten förgrej för att peppa folk till midvinterlajvet som blir typ i januari eller så.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2007-11-18 20:00
#19

#18 Najs! Var är det?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2007-11-18 23:50
#20

Ska ta o provköra vinterdräkten snart för sambon, o se om in te han vill ha ett par yllebyxor istället för linne på fotes vintermarknad…..

menmen, naningtajm nu.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Vattnadal
2007-11-19 00:43
#21

#19 Hemlingby, i Gävle. Vi är ett litet gäng nu, mest lokalt folk och nån Uppsaling, norröverifrånare och så. Midvintret räknar vi med påökning från 08 och fler från Uppsala. Det blir ju ett lite större arrangemang, med ännu mer jobb för arrangörerna…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2007-11-19 20:37
#22

#21 Nämen hörrö! Jag bor inte alls långt ifrån Hemlingby! tror jag… Är det samma Hemlingby som "Hemlingby Köpcentrum"? När ska ni dit, mer exakt?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2007-11-20 18:08
#23

#21: midvinterlajv? Det skulle gärna mina jänter (och jag) hänga med på. Hade tyvärr 24:e fullbokad sen förut (släktingar som envisas med att fylla år då och då).
Eller måste man vara "erfaren" för att få plats?

Vattnadal
2007-11-20 19:29
#24

Vallmark är ju perfekt för nybörjare. Fast det brukar vara läskigt, dvs när det är mörkt dyker det ofta upp nåt omänsligt som skräms. Inget för mörkrädda, eller rätatre sagt det bästa jag som mörkrädd vet! Det är SÅ KUL att bli skrämd!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MegN
2007-11-21 14:28
#25

Då skulle JAG föredra att vara något omänskligt! (he he)

Var kan man hitta mer info om lajvet, Vallmark osv? Vad är det för "dress code" m.m.?

Ahnna
2007-11-21 19:33
#26

#24 Kolla in #22, please! Måste få veta…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2007-11-22 00:22
#27

Host, förlåt, #22 Det är inte direkt på Köpcentrat, inte så tidsenligt, utan Hemlingby friluftsområde, direkt i anslutning till Gävle.

#25 Tror att det gått ut på dracos maillista, och troligen finns det NÅN form av info på Dracos hemsida oxå. Markus är ansvarig för kampanjen, och det blir troligen samma arrngörer som nu, dvs jag, Ingeli och Malin. Visst kan man får vara läskig, men då bor man med de dumma en bit bort. Ibland är de inlajv hela tiden, ibland inte. Vi snälla har ju tillgång till en mysig stuga och lajvar hela tiden.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
MegN
2008-03-16 14:50
#28

Jo du… mysig stuga var det. Där stod jag och slavade i jag-vet-inte-hur-många timmar för att få till mat osv till alla övriga! Nästa gång jag ska vara värdshusvärd ska jag åtminstone se till att ta med mig egna grejer, nu fick man använda samma bunke till att tvätta potatis (diska) skala potatis (diska) förvara alla skurna grönsaker (diska) blanda pannkakssmet. Men stora kärl är alltid en bristvara.
Och så tog det mig ett tag innan jag fick in snitsen på att steka pannkakor över öppen eld (snurra stekpannan hela tiden så hela botten blev lika varm). Först på slutet blev de "som de skulle"…!

 Det här var ju ett kort lajv, annars skulle man ha lagt ner lite mer möda på att alla matvaror hade "proper" förvaring. Nu fick man springa och smussla med Ica-förpackningarna istället…

Ahnna
2008-03-16 17:37
#29

#28 Låter som en stressig dag i köket! Det där med kokkärl och bunkar har jag problem med HEMMA, så jag vill inte ens föreställa mig hur jobbigt det är på lajv…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: