Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2603 ggr
isnornin
10/9/07, 3:02 PM

Tova

Är det någon här som tovar?

MVH Isnornin

Annons:
EllinorF
10/9/07, 10:09 PM
#1

Mamma håller på mycket med det, så lite ibland händer det väl att man tovar. tycker det är himla mysigt, och lätt att göra snyggt. varmt och skönt är det med tovade vantar för frusna människor som jag^^

isnornin
10/9/07, 10:36 PM
#2

har du någon bil på det du har gjort?

MVH Isnornin

Ahnna
10/11/07, 10:33 PM
#3

Jag har tovat rätt mycket, mamma har gått flera kurser och tovar nästan jämt. Har dessvärre inga bilder just här och nu.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

isnornin
10/12/07, 10:43 AM
#4

#3 synd att du inte har några bilder:(

Jag ska träna mer på att tova, jag tyckte att det var jätte kul!

#3 Har du något tips om vart man kan få tag i ull för bra pris?

MVH Isnornin

MegN
10/12/07, 5:13 PM
#5

#4 Ull kan man få helt gratis, om man håller sig framme när fårfarmarna klipper. Åkte förbi en gård i våras någon gång där de satt upp en skylt "Ull: självplock". Och så låg det stora högar med ull intill deras soptunnor.

Sen är det en annan sak att ull från olika sorters får har olika tovningsegenskaper. Har för mig att någon sagt (eller om jag läst) att lantrasfår och Leicester (heter de så) har den bästa tovningsullen.

Har själv börjat lära mig att tova (gick en kvällskurs och trodde sen att jag "kunde" - men när jag försökte göra ett par sockor på egen hand insåg jag att jag nog borde gå en längre kurs och lära mig "riktigt"!).

isnornin
10/12/07, 9:40 PM
#6

ja det är nog inte så enkelt…. inte har jag haft sånn tur att möta en gratis säck ull bara så där;) jag får hålla ögonen öppna!

Tack för tipset

MVH Isnornin

Annons:
EllinorF
10/14/07, 12:22 AM
#7

nej tyvärr har jag inga bilder, men jag kan nog fixa lite grann^^

mamma gick en veckokurs i tovning upp på Sätergläntan, och kom hem med massa ideer, så nu är det igång för fullt hemma^^ som tur är har min moster fårfarm, så vi får ull därifrån! praktiskt och bra!

Ahnna
10/14/07, 1:12 AM
#8

#4 Ull kan man som sagt få gratis, men om man vill ha färgad ull (blå, grön, röd, gul etc.) så finns det företag som säljer. Vissa hobbybutiker som Panduro har, men de säljer för rätt dyra priser. Min mamma beställer ifrån en garnhandel som jag har glömt vad den heter, men sök på internet så kanske du hittar nåt?

Hela hemligheten med tovning är att göra överdimensionerade saker och sedan valka dem tills de når önskas storlek. Ju tätare man får ullen, desto slitstarkare blir den. Jag har t.ex. ett par tovade tofflor (som förvisso är köpta på en marknad) som jag har haft i åtminstone 4-5 år, som jag har använt både inomhbus och utomhus på medeltidsevenemang, och de håller fortfarande. Bara skinnsulan, som är påsydd under, börjar lossna lite men tovningen är helt intakt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
10/30/07, 11:12 AM
#9

Jag fick ett par säckar ull av en bekant som inte orkade karda själv - utan hade köpt färdigkardade "sjok" av ull. Så det går tydligen också att köpa. Själv tycker jag det är knepigare att tova än att karda, så jag har inget emot okardad ull (har lånat min fd styvmors kardningsmaskin, kanske jag ska erkänna - att handkarda är helt uteslutet för min del - om man vill ha mer än en liten tuss tovad…!).

Den där totalt misslyckade tossan (som jag nämnde ovan) använde jag som hatt på Halloween-fest i fredags! Lockade definitivt fram en hel del skratt…!Skrattande

isnornin
10/30/07, 2:54 PM
#10

Har du ingen bild på hatten?:)

MVH Isnornin

MegN
11/12/07, 5:25 PM
#11

Ska försöka få till ett…! Skrattande

Upp till toppen
Annons: