Annons:
Etiketttv-film
Läst 1407 ggr
Ahnna
2008-01-02 19:44

Vad tyckte du om Arn-filmen?

Alla vet väl vid det här laget vad jag har för åsikter om filmen, och serien, och böckerna - ja, hela idén - men vad tyckte DU om filmen?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
[daniel85]
2008-01-02 20:35
#1

he he undra vilka som röstat hittils =D =D =D

Hallonsaft
2008-01-03 03:21
#2

Egentligen bojkottar jag Jan Guillou, eftersom han i allt han sagt bara visar att han är ett stort nöt som tror att han är störst bäst och vackrast. Dock så köpte jag böckerna för några år sedan när jag hittade dem begagnat (och alltså därmed inte såg till att Jan fick mer pengar i fickorna för ökade bokförsäljsningssiffror). Med tanke på den ankommande filmen läste jag böckerna i höstas och blev förvånad. De var ju oväntat bra. Föll verkligen för dem. Man kan inte tro att ett sånt pucko som Jan kan skriva på det sättet.

Nåväl.. Så har jag alltså sett filmen också och blev ännu en gång positivt överraskad. Visst, de har tagit bort mycket och ändrat i en del av detaljerna. Men det blev en skön film med riktigt snygg rekvisita (Inte en stickad ringbrynja såvitt jag såg :D ). Dessutom gillar jag det faktum att de verkligen har långa kjortlar, och inte sånna där korta sexiga kjortlar som hollywood har en benägenhet att ha, eftersom de vill visa upp sexiga rumpor. En annan sak jag gillade med filmen var att det fanns många bra skådespelare och speciellt Stellan Skarsgård som Birger Brosa var ju underbart. Han gjorde verkligen den rollen. Det här känns inte som en svensk film, den var mer välgjord än vad man förväntat sig. Men samtidigt så är den inte så kaxig som Hollywoodfilmer där allt bara ska vara blod och action. En kul sak var att det inte var särskilt mycket sexscener.

Över till det negativa då. Smådetaljer i rekvisita och saker som de sa som inte stämmde historiskt. Faktumet att de ändrade hur Arn var med Katarina. Sedan hade jag förväntat mig att Joakim Nätterkvist skulle ha mer utstrålning. Han verkar ha det på bilder och småklipp från filmen, men här tycker jag att han försvinner en aning. Jag tyckte att Saladins skådespelare hade mer karisma än Joakim. Vet inte riktigt om det ska vara så när inte han har huvudrollen. Negativt var även det faktum att de pratade engelska och inte franska i klostret. Sedan fanns det lite andra smådetaljer som är mindre bra..

Överlag tyckte jag dock att filmen var mycket bra och sevärd, och ger den fyra av fem i betyg.

Frida
2008-01-06 20:42
#3

Håller med Hallonsaft att Nätterkvist verkade lite "platt" (om man kan uttrycka det så). Även jag satt och studerade ringbrynjorna och fann dem godkända Flört 

Annars är jag rätt nöjd med hur de ändrade saker och ting från bok till film UTOM det faktum att de satte fel peruk på fel Cecilia! Hur kan man göra Cecilia Blanka mörkhårig och dessutom kalla henne Blanka i filmen? Hade varit bättre om de inte sagt något alls om smeknamnet. Det är nog många som inte läst böckerna som undrar varför moder Rikissa helt plötsligt får för sig att kalla henne Cecilia Blanka. Rosa lät de dock bli att omtala.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

MegN
2008-01-11 17:12
#4

Nätterqvist kanske inte riktigt motsvarar förväntningar, men annars ser jag fram emot 2:an.

Madde80
2008-01-22 12:07
#5

Nu har jag också sett filmen (röstade att jag inte hade sett den, och trodde inte att jag skulle få se den på bio då ingen verkade intresserad av att följa med.)

Jag blev också positivt överaskad! Jag tyckte om den. Vackert foto, och rös gång på gång av musiken. Förstod inte vissa av kritikerna som inte kunde se hur Cecilia kunde bli kär i Arn etc. Men visst, han kanske kunde ha haft lite mer carisma…

Eftersom jag inte har läst böckerna (har svårt för JG som person, men skall skärpa mig och faktiskt läsa något istället) så har jag inget att jämföra med. Hoppas dock att det går riktigt bra för denna produktionen så att de vågar sätta upp flera sådana, och ser fram emot nästa film :).

Elden
2008-01-23 18:18
#6

även jag är possitivt överaskad, en klart sevärd film som kommer hamna på filmhyllan här hemma sen…

Annons:
nera
2008-01-23 21:30
#7

Jag har inte varit och sett den ännu, har inte varit läge ännu, men jag ska..Glad

Chessan
2008-01-28 11:14
#8

Jag har inte sett den, mest pga att jag befinner mig i australien för tillfället och inte vet var jag ska få tag på den. Dock hörde jag en recention av den på radion härromdagen. Vilket var kul, även om recensenten tyckte att det var för lite strid i filmen, vilket måste vara pga förliten budget. Det tog nämligt 40 min innan de slogs överhuvudtaget… Jen när jag kommer hem ska jag se den, och läsa böckerna. Jag har den stående i bokhyllan där hemma men jag har aldrig kommit för att läsa dem…

Frida
2008-01-28 19:37
#9

Har också hört det här med att folk tycker att det är för lite krigsscener. Men vi som läst böckerna vet att det i grund och botten handlar om kärleken mellan Arn och Cecilia och inte om hur man bäst dödar "otrogna." Min mamma var med och såg filmen på bio och hon vart nästan chockad (på ett bra sätt) över att det handlade om kärlek i första hand. Så med lite tur blir det inte svårt att få med henne på nästa film också =)

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

nera
2008-01-28 21:42
#10

I morgon ska jag äntligen få gå och se denna film. Glad Har nu bokat biljett, så jag återkommer om kommentar i övermorgon.

zayla
2009-01-25 23:38
#11

Har sett båda filmerna vid premiärerna TEXTAT!!! Svensk film för första gången i mitt liv! På en biograf i en liten ort i Sverige! Fantastiskt!

Jag håller med några att Nätterqvist är lite platt om man jämför med en o annan skådis i filmen men han rider som en guuuud!!! Då talar jag om första filmen! Dock kan jag säga att man tycker om båda filmerna på olika sätt pga innehållets historik och karaktär. Så den är verkligen sevärd!

JG i all ära.. jaaa.. jag bryr mig inte, bara böcker är bra. Har iaf inte läst Hamiltons men alla Arnböckerna.

niare
2009-01-25 23:58
#12

jag såg med permiären på båda filmerna, jag tyckte filmen var jättebra även om vissa småfel fanns här och där, så har inget mer att tillägga :P

LinaN
2009-01-26 00:34
#13

jag tyckte om filmerna, de har underhållnignsvärde…. men saknade en del småsaker rent generellt… i andra filmen blev det förmycket öken, öken och mera öken… men däremot kärleken tyckte jag blev fint porträtterad… dock så slutade det ju inte som jag trodde.

Fyndade böckerna på arn-marknaden i göteborg hösten 08 för 25kr/st så jag köpte dem i nyskick. Har inte fått ummen ur och läst dem ännu,..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Salo
2009-01-26 03:09
#14

Jag tyckte filmerna var ok. Gillade tvåan mer då Arn vuxit på sig lite. I ettan var han såå mesig. Jag har bara läst första boken än så länge (skäms på mig) så jag märker ju inte allt som inte kom med i filmen. Sambon var lite besviken. Men det går ju inte att få med i närheten av allt när man gör film av böcker.

Tomteslakt
2009-01-26 21:19
#15

Kan ju säga att jag trodde de skulle följa böckerna mer, men de ska ha stort cred för att de faktiskt håller sig någorlunda historiskt riktiga. Dock inte helt vad gäller kvinnoklädseln (arns mamma skulle ha fått ha utsläppt Hår t ex).

Dock vad gäller brynjorna så klagade skådespelarna en del över att de var så tunga (de var av plast och aluminium), och blev sen väääldigt förvånade över att vi i tempelriddarna af roden hade riktiga grejer på oss på premiärerna. Att våra var så tunga. (no shit)…

//Herr Staffan de Vad

Tzatu
2009-01-26 21:37
#16

Arn var lite som Frodo i sagan om ringen; ett ansiktsutryck under hela filmen. Sen var det ju intressant att han pratade bättre engelska som liten än som vuxen.

Anthka
2009-01-26 22:49
#17

För att vara film i en genre jag egentligen inte är förtjust i (krig och action är ingeting för mig) så var den första filmen förvånandsvärt bra.

De har fått en överlag hög historisk korrekthet (inkl. kvinnodräkterna) Även om de som tomten häruppe påpekat gjort det klassiska misstaget att missa huvuddukar och haklin på gifta kvinnor…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Hae-Mosu
2009-01-29 01:30
#18

Nej jag gillade dem inte. Guillou må ha gjort en del (väldigt många) avsteg från det historiskt korrekta, men han lyckades med böckerna fånga läsaren i berättelsen. Filmerna lyckas inte gripa mig ett dugg. Mer som någon sorts låtsas-dokumentär än ett filmiskt drama.

h00jff
2009-02-26 15:37
#19

Jag är ett Arn-fan och ÄLSKAR böckerna! Filmerna tyckte jag var bra och tycker att det är synd att de fick sådan massiv kritik… Fast biopubliken tyckte uppenbarligen att de var bäst :o)

Jag tyckte att Joakim Nätterqvist gjorde en strålande insats. Arn är ju en "töntig" hjälte även i böckerna, vilket jag tycker att Joakim fick fram. Dessutom är det riktigt häftigt med en skådespelare som faktiskt kan rida, vilket man oftast inte kan säga om andra skådespelare. Det är nästan patetiskt så dåligt övriga i filmen rider!

Upp till toppen
Annons: