Annons:
Etiketttornerspel
Läst 1759 ggr
kirre
2008-01-10 13:32

Rikstorneringen 2008

Rikstorneringen 2008  kommer att gå på Medeltidens Värld i Götene  den 31 maj-1 juni

Vilka ska dit ??

Annons:
Ahnna
2008-01-10 20:54
#1

Men varför ska de lägga det så sent för?! *morr* Det innebär att jag inte kommer - om det inte skulle gå åt fanders med mina vårplaner förstås. (Och det hoppas jag ju inte!) Så till 99% nej.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Helena_E
2008-01-20 18:47
#2

Vaddå sent. Rikstorneringen har ju legat i september fram tills i fjol. då beslutade ju srs att det skulle ligga på våren…om inte jag missminner mej helt. är nog svårt att lägga den tävlingen så att det passar alla…kommer alltid va nån som inte kan el på annat sätt inte kan ställ upp.

Ahnna
2008-01-21 19:29
#3

Visst, jämfört med hur det var förr om åren så är det inte sent, men förra året var det 19-20 maj, och i år är det "så sent" som 31 maj-1 juni. För mig blir det för sent på våren, det var så jag menade. Jag har planer för hästarna som krockar med det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-01-22 11:06
#4

Föl? :P

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Helena_E
2008-01-29 17:16
#5

Då förstår jag. Man kanske kunde spika en helg typ sista i maj första i juni och sen får det va så…inte hoppa runt ned olika datum…är tillräckligt mkt virrande runt detta med rikstornering…jag menar med regler å såntHemlis

Ahnna
2008-02-01 21:37
#6

#5 Efter förra årets SM så var vi flera i mitt lag som kokade av ilska över vissa saker, däribland reglerna. Inte för att de är krångliga - för det är de inte egentligen - utan för att de ger för stort utrymme för olika tolkningar, vilket leder till att olika domare dömer på sitt eget sätt. Det står i reglerna att hästen ska galopperas längs banan, så hur kan man då påpeka att någon rider för långsamt så länge hästen galopperar? Det står ju ingen hastighet angiven i reglerna och ingen av domarna sitter ju med fartkamera… Bara ett exempel i mängden!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Helena_E
2008-02-03 13:46
#7

Ahnna…skönt att det inte bara är jag å de mina som reagerar på sånt. Precis som du säger så tolkas reglerna olika och personligen börjar jag tycka att hela denna tillställning börjar bli fööööör stel. Tror endel har glömt vad tornerspel egentligen härstammar från…Blir lite för många regler å saker å ting att hålla reda på plus att jag är lite rädd att alltsammans snart blir som vilken dressyrtävling som helst…DEEEET vill då jag absolut inte titta på…Nä fram med få raka enkla å otolkningsbara regler.

Ahnna
2008-02-03 16:59
#8

#7 Du är inte ensam, tro mig! Det var många som grymtade förra året.

Just det där med tempot i galoppen irriterar mig ovanligt mycket; tornerspel är en precisionsgren i första hand, där man ska visa hur man träffar mycket små mål från hästryggen med olika vapen. Men enligt domarkåren på SM så ska det hela genomföras i 190 knutar, full kareta och gärna med ilskna skrik från ryttaren. (Så det låter häftigt.) Det är ju befängt, i min bok i alla fall, för vad visar man då? Hafsigt ridna hästar som skenar längs banan och nästan går omkull i vändningarna? Skitsnyggt…

Och en annan sak; hur kan man påpeka att vissa rider för långsamt, när andra kommer undan med att medvetet stoppa upp sina hästar i änden på tilten för sen skena vidare när ryttaren på motsvarande sida redan har svischat förbi? Solklart fall av fusk, eftersom vissa hästar reagerar på den andra ryttaren och skyggar för den, men genom att stanna till i 1-2 sekunder - och låtsas att hästen trilskas, så som flera gjorde förra året - så undviker man det… Oproffsigt. När man ser tydligt hur ryttaren lutar sig bakåt och bromsar med tyglarna… Äh, jag blir så ilsk…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Helena_E
2008-02-04 00:21
#9

ja ifjol var det exceptionellt. Som du säger så verkligen syntes det hur endel fuskade….Å jag säger bara: Hur kul skulle det vara att vinna något som man inte kämpat sej till utan fuskat sig till istället. Sen kan jag förstå att det inte är så kul att va dommare…men hallå de flesta av dommarna är ju med på srs möten och går då med på alla idiotiska hastighetsregler å dylikt trams. Som du säger…Ska det ridas i hög hastighet får de allt verkligen ha koll på kusen. Hoppas att sm i år blir bättre å inte fler nya dumma tramsiga regler om både ditt å datt.

Ahnna
2008-02-04 20:00
#10

#9 Instämmer. Dessvärre kan jag inte åka i år, men om vi kommer iväg på ett SM framöver så hoppas jag innerligt att reglerna har korrigerats.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Helena_E
2008-02-04 23:38
#11

Synd. Du jag har hört knäppa rykten om nån ny regel som eventuellt kommer att komma inom en snar framtid. Att alla riddare MÅSTE ha riktiga ringbrynjehuvor o tröjor…alltså inte stickade som så många har nu…men jag hoppas det inte stämmer. Visst är det jättesnyggt med äkta vara men också tokdyrt….Ska det fortsätta med sånna här grejer får de snart inte några anmälningar till sm:et….jooo förresten ett lag kommer säkert ställa upp men det är ju därifrån allt trams kommer från…men ett lag blir inget sm.

Ahnna
2008-02-05 20:32
#12

#11 Det är väl mitt lag du syftar på då, antar jag? Vi förespråkar att alla ska ha riktiga grejer och inte stickat, aluminium och såvidare.

Jag tycker att det är en jättebra regel, eftersom det är extremt orättvist som det är nu. Med en stickad tröja är du 100 gånger mer rörlig i sadeln än med en ringbrynja i fjäderstål, och om den idiotiska grenen "låga ringar" ska vara kvar så tycker jag att alla ska ha samma tyngd på kroppen! Räcka ut tungan Det är väl inte mer än rättvist?

Och dyrt och dyrt, tornerspel är ingen billig sport, eftersom tornergrejer inte finns i handeln utan måste tillverkas själv. Ringbrynjan fyller sin funktion som kroppsskydd, utan den är du ju hela tiden i riskzonen för stickskador. Det är väldigt lätt hänt att ett vapenställ ramlar eller att ett spjut går av så att spetsen flyger upp på ryttaren. (Eller hästen, det har ju hänt…) Ska vi ha SM i tornerspel så ska det väl vara så nära "på riktigt" som det går, eller? Vill man ha "fuskutrustning" så behöver man ju inte vara med i mästerskapet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Helena_E
2008-02-06 22:25
#13

Du jag ska i ärlighetens namn säga att jag börjar bli tveksam till hela sm… med alla dessa nya bestämmelser för vart år.visst är det en skydds grej att ha riktiga rustningar men tycker nog INTE att det ska va en regel men Jag rider inte själv så egentligen rör det inte mej. vet inte alls vilken förening du är från….men tycker  kanske det får finnas gränser…det är inte rustningen som gör riddaren och helt tidsenligt går det ändå inte att få det…sen blir det säkert en massa tolkningar om rustningar så var å varanna riddare kommer ut på banan å ser ut som en konservburk med en stor plym på hjälmen…hujedamej…(sorry jag tog i nu)

Annons:
Helena_E
2008-02-06 22:25
#14

Du jag ska i ärlighetens namn säga att jag börjar bli tveksam till hela sm… med alla dessa nya bestämmelser för vart år.visst är det en skydds grej att ha riktiga rustningar men tycker nog INTE att det ska va en regel men Jag rider inte själv så egentligen rör det inte mej. vet inte alls vilken förening du är från….men tycker  kanske det får finnas gränser…det är inte rustningen som gör riddaren och helt tidsenligt går det ändå inte att få det…sen blir det säkert en massa tolkningar om rustningar så var å varanna riddare kommer ut på banan å ser ut som en konservburk med en stor plym på hjälmen…hujedamej…(sorry jag tog i nu)

Ahnna
2008-02-08 21:37
#15

#13 Ja, att komma ut som en konservburk är definitivt att ta i! Oskyldig Det finns ganska få medeltidsintresserade här som för det första VILL HA en hel plåtrustning och som för det andra HAR RÅD med en. Men att ställa krav på att ringbrynjan ska vara i fjäderstål tycker jag inte är orimligt, snarare bra. Men det är min åsikt, och eftersom jag redan har en brynja så behöver jag ju inte skaffa en ny. (Läs: lägga ut en massa pengar innan SM.) Men visst, jag kan förstå att det är jobbigt om man inte har en riktig brynja och hemskt gärna vill ha möjligheten att delta i SM, då måste man ju köpa eller låna.

Men kan inte er förening köpa in ett par brynjor som alla i laget får låna till SM (alla rider ju inte samtidigt) så att ni kan vara med? (Om den nya regeln träder i kraft, menar jag.) Det kostar inte SÅ extremt mycket att köpa en brynja, och gör man dem själv så blir det ännu billigare. Min (som förvisso är liten eftersom jag en gång i tiden var smal) kostade ca 1500:- i material och till det köpte jag en tång för typ 150:-.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Helena_E
2008-02-10 14:26
#16

Jag kollade på en sida om att göra den o det verkade iochför sej kul men misstänker att det tar sin tid…å till detta sm lär man inte hinna göra en ärm ens…hahahaha men visst på lång sikt kanske man kunde få ihop nåt…fast jag är ju dålig på sånt där småpyssel…mina fingrar får eget liv då….hmmmm jaja den regeln kanske inte träder i kraft denna omgång…men en huva skulle jag nog ha råd me…jobbar i äldreomsorgen så pengarna flödar inte direkt…Gråter

Ahnna
2008-02-12 20:34
#17

#16 Det löser sig alltid! Har ni förresten kontakt med något av de andra lagen? Ni kanske kan låna brynjor sinsemellan…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Helena_E
2008-02-12 21:39
#18

Tja jo endel har säkert kontakt me varann. Jag själv har tyvärr tappat lite av intresset för detta…….eller nä…inte det medeltida å spelen så men…många i föreningen har glömt bort det medeltida tycker jag å det är sååå tråkigt..det blir liksom inte rätta stämningen då…suck…funderar på att endel slå näven i bordet…eller så får min sambo va ensam som medlem ur vår familj….jaja vi frå se…Hittade iallafall en billig ringbrynjehuva på scaramouche som jag funderar på att fixa som födelsedagspresent till min sambo….

Ahnna
2008-02-13 19:38
#19

#18 Det är trist när en hel grupp tappar stinget sådär, jag har sett det hända förr… Dessvärre finns det många så kallade medeltidsgäng som bara super marknaderna igenom, eller som mest sitter på privata gillen och hantverkar och snackar skit. Exakt vad problemet är i ditt tornerlag vet jag inte, men oavsett så är det tråkigt när sånt händer. Men det finns ju MASSOR med andra medeltidare att hänga på! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Helena_E
2008-02-17 19:04
#20

Jag tror tyvärr det är för stor spridning i vår grupp plus att endel är FÖR tävlingsinriktade…..att man ska va det till sm är helt ok men till de andra uppvisningarna kunde det ju va mer avslappnat…det gör inget om man inte tar full pott på alla grenarna på en uppvisning…

Annons:
Ahnna
2008-02-17 22:28
#21

#20 Ja, jo, det förstås. Jag är i och för sig rätt hård mot mig själv utanför SM också, jag är inte nöjd förrän jag träffar precis allt, men det är ju mellan "me, myself and I". Det är ju ingenting som jag tar ut över hela gruppen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Helena_E
2008-02-18 16:43
#22

Nä precis…visst kan jag absolut förstå att det är skit kul att träffa det mesta…konstig vore man annars men som du säger så kan man ju kanske dölja sin besvikelse någorlunda så länge man befinner sej på banan…Publiken vill inte se sura miner…deeeet är jag heeelt säker på.

Ahnna
2008-02-18 20:01
#23

Ja, precis.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kirre
2008-04-18 14:50
#24

anmälda till sm  tiden går ut 30 april

Nordic knights 3 st

Bockens Kämpar 5st

Torneamentum 8st

Infensus 8 st

Ahnna
2008-04-18 20:58
#25

#24 Är det ALLA? Då kan jag inte tänka mig annat än att det kommer fler så småningom.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kirre
2008-04-19 12:14
#26

jag vet att CN och SN kommer så det blir 16 riddare till skånska björn vet jag inte om dom kommer

Ahnna
2008-04-20 21:11
#27

#26 Det låter ändå väldigt lite. Förra året var det väl bortåt 40 i den individuella klassen, tror jag. Eller nåt liknande.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
kirre
2008-04-21 11:07
#28

det 37 st förra året

Ahnna
2008-04-21 20:07
#29

#28 Bra, då kom jag ihåg rätt! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kirre
2008-04-29 08:11
#30

nu  har cn och  sn anmäld sig

Upp till toppen
Annons: