Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3838 ggr
[trumman]
2008-02-13 16:57

Vad kallas mössan??

Hej allihopa!

Jag fick en så skön mössa (eller vad man ska kalla det) av en god vän och fick veta att det var en medeltida / vikinga-aktig mössa.

Nu undrar jag en par saker

1) vad kallas en sån?

2) var kan jag få tag på en i råläder (eller liknande) som kan hålla mig en evighet?

Om ni kollar min pres så ser ni mössan på skallen min.

Annons:
[trumman]
2008-02-13 17:20
#1


Det är precis en sån här jag söker efter.

 I läder, med kant runt och tydliga, nästan uppstående sömmar (kanter?) runt om.

Ngt att verkligen växa i - läder åldras ju så skönt och formar sig så bra efter skallen!

Just denna sitter på Läder-Tommys skalle, bild från vikingamarknaden i Sundsvall 2006.

Ahnna
2008-02-13 19:57
#2

#1 Något exakt namn har jag aldrig hört, och jag har inte hittat någon likadan i någon litteratur, men det är ju en "vedertaget korrekt" mössa som "alla" medeltidare har på sig numera. Någon som vet var man kan hitta dem i böcker/målningar etc.?

De är inte ett dugg svåra att sy själv, man mäter bara hur stor man är runt huvudet och sen gör man 4 lite bulliga tårtbitar som vardera är 1/4 av huvudmåttet (plus sömsmån) i nederkanten. (Alltså, spetsiga i ena änden och 1/4 av huvudmåttet i den andra änden.) Beroende på hur spetsiga man gör bitarna så kan man få mössan precis formsydd runt huvudet eller lite mer "uppstående".

Råläder är väldigt tjockt och skulle knappt gå att forma till en sån mössa, så det du i så fall ska satsa på är skinn, ca 1-1,5 mm tjockt.

På de flesta marknader kan man hitta liknande "kalotter", antingen i tyg eller skinn.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2008-02-14 00:16
#3

Vi säger bara "kilmössa" om dem, då de är sydda av kilar!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Easthill8803
2008-02-22 06:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag undrar om de är någon som vet vad det är för sorts mössa/huvudbonad som lena endre har på sig i filmen tre solar?
Jag hittade ingen bättre bild en denna.
Nån som vet vad den heter eller kanske hur man gör en?
De verkar som om den inte är gjord av tyg allefall.

Ahnna
2008-02-22 19:23
#5

Hon ser ju inte ut att ha något alls på huvudet på den där bilden, eller så har hon ett nät som knappt syns. Såna nät har olika namn beroende på vilket århundrade det är eller hur stort nätet är och hur det bärs, men en sak är säker; så som det ser ut att bäras på bilden (om det nu är ett nät?) bars det inte på varken medeltiden eller under renässansen. Framförallt i italiensk konst kan man se olika nät på huvudet på hovdamer och annan överklass, men alltid ihop med något annat. (T.ex. ett band runt huvudet som håller nätet på plats eller en slöja eller en pillbox-hatt eller liknande.) Så lägre samhällsklasser bar inte nät.

Vad är det annars för huvudbonad du menar, om det inte är ett nät?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Easthill8803
2008-02-24 22:03
#6

Okej, jo de är ett nät. jag har nämligen aldrig sett nån bära ett nåt så på huvet på ett medeltida sett. men jag tyckte de va snyggt så jag tänkte ge mej på å göra en själv som ett nutida sett, men hittade inte ens info om den på typ googel lr nå så jag tänkte höra med folket här på medeltida om dom visste nå. kan inte nått om just huvudbonader på denna tiden. synd bara att jah inte hitta nån bättre bild på den. men hon har den på sig typ hela tiden i filmen.

Annons:
[trumman]
2008-02-25 11:16
#7

Bah, jag trodde det var nya intressanta svar om min kilmössa, men INTE DÅ :) det var nå snaxck om nå nät ;)

Ahnna
2008-02-27 20:59
#8

#7 Så kan det gå! Flört Jag tror inte att det finns så mycket mer att säga om din mössa, faktiskt. Den är som den är, liksom!

#6 Okej, jag har funderat på att skriva en artikel om olika huvudbonader från medeltiden och renässansen, men det är svårt att få tag på bilder som inte är copyrightskyddade. (Bidrag, nån?)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[trumman]
2008-02-27 21:47
#9

#8 Ja men… ja men…… O_O

Jag som trodde ngn skulle häva ur sig att sånnas där kan jag göra i läder! Och erbjuda mig att köpa en par st.

Ahnna
2008-02-28 21:32
#10

#9 De är jätteenkla att göra själv, jag lovar! Och de brukar finnas på marknader, eller annars så kan man fråga hantverkarna om de kan tänka sig att göra en på plats eller när de kommer hem.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: