Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4040 ggr
Ahnna
2/21/08, 9:57 PM

Vilka dräktmönster saknas på marknaden?

Vilka mönster saknar du på sömnadsmarknaden? Vilka dräkter, huvudbonader, klänningar m.m. har du alltid letat efter, vad gäller mönster? Finns det något specifikt mönster som du önskar att det fanns fler variationer av?

Berätta!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
MegN
3/4/08, 7:52 PM
#1

Tjusiga figursydda klänningar med snörningar och sånt. Frågar åtminstone mina döttrar efter…

Ahnna
3/4/08, 8:46 PM
#2

#1 Okej, ja, det finns det inte så många av, i alla fall inte som är historiskt korrekta. Jag blir så less på mönster som är "fantasiprojekt" som någon snurrat ihop efter att ha sett för många Hollywoodfilmer! Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
3/6/08, 12:52 AM
#3

Nåogt som jag visserligen inte behöver mer nu, men som jag tycker det borde finnas mer av, är historiskt korrekta enkla mönster på medeltidskläder. Både klänningar, tunikor, hosor osv. Och då menar jag enkla med överdrivet bra beskrivning om hur man gör även det mest grundläggande. Bland de enklaste det finns nu är kläder från sophias ataljé, och de är knappast helt historiskt korrekta. Men det hade varit bra om nybörjare hade kunnat få tag i historiskt korrekta mönster som var lättbegripliga även för de som inte är vana vid att sy.

Ahnna
3/6/08, 7:20 PM
#4

#3 Där sa du nåt, jag håller med! Dessvärre så är kläder från 1200-talet och framåt inte så lätta att sy alla gånger. (För nybörjare i alla fall.) En del modeller har väldigt många delar och kräver att man passar in plagget många gånger under konstruktionen. Kläder från före 1200-talet är mer "loose fit" och har sällan så många delar att det blir krångligt. (Nu menar jag genomsnittsvis, det finns naturligtvis undantag.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
3/8/08, 7:29 PM
#5

Precis - det blev mycket enklare när jag "gick över till" vikingatida garderob! Fast eftersom jag kör rätt "enkla/fattiga" kläder även i medeltid så kan man köra med samma "loose fit"-kläder. Faktiskt hittade jag 1800-talssärkar (nattsärkar ur linnelagret på en gammal bondgård) som var sydda efter exakt samma mönster som de vikingasärkar jag hade sytt! Det fick jag nästan lite gåshud över…!

Fast just mina "loose fit"-kläder har ju fått mina döttrar att längta efter lite tjusigare, figursydda saker…! Så nu har jag lovat dem en Sy-Helg vardera! Där vi ägnar en hel helg, inkl fredag em, åt att BARA sy kläder åt huvudpersonen!

Ahnna
3/9/08, 4:51 PM
#6

#5 Scary, men jag förstår att just särkar inte behöver modifieras så mycket i sitt grundmönster. En särk är ju en särk, liksom.

Syhelg låter kanonbra, får man vara med? Skrattande Jag skulle behöva en dag eller två att bara sy, sy, och sy!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
lillalollo
3/10/08, 8:25 PM
#7

Jag gör kläder, syr och provar ut nya!. Det värsta jag vet är att sprätta, tråckla och klippa bort sömsmåner som är på tok för breda, pga av att man har ett mönster som bara inte passar.

Ibland kan det vara så illa att man måste ta in flera dm för att möntet visade sig inte passa och vara på tok för stort.

Jag har sytt mängder av medeltidskläder, efter ett personligt mönster.Lagt ut allt på internet,med beskrivande texter och massor av bilder.

Det personliga mönstret har för mig varit guld värt.

Det betyder att du gör ett högst personligt mönster, utan att ha några som helst mönsterkonstruktions kunskaper. Från detta personliga mönster kan du sy hur enkla plagg du vill, eller hur avancerade plagg du vill. Enda negativa är nog att mönstret passar bara dig för så personligt efter just dina mått blir det.

Kan reckomendera att göra en provdocka med, även den efter dina egna mått. Det fins ju ingen ( inte som jag känner i allafall) som ser ut som en standard provdocka i kroppen.

Lollo/Fru Lovisa af Tallkotten

Ahnna
3/11/08, 7:32 PM
#8

#7 Tycker nog att min provdocka har fungerat hyfsat bra genom åren, men det enda som inte har gått att måtta efter dockan är korsetter och snörliv, eftersom dockan inte går att "forma" i midjan, vilket min kropp gör. (Lyckligtvis!) Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
3/11/08, 7:32 PM
#9

#7 Tycker nog att min provdocka har fungerat hyfsat bra genom åren, men det enda som inte har gått att måtta efter dockan är korsetter och snörliv, eftersom dockan inte går att "forma" i midjan, vilket min kropp gör. (Lyckligtvis!) Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

lillalollo
3/12/08, 12:14 AM
#10

Tror dig :))

MegN
3/12/08, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#7: Otroligt trevlig hemsida! Har varit in på den tidigare…

Ska fundera på en provdocka, men eftersom jag hela tiden inbillar mig att jag ska kunna gå ner i vikt sisådär 10 kg till så har jag dröjt med det…

Ett foto (som jag just lade upp på lajv.ifokus.se) fick mig att inse att jag nog har lite mer "att ta av"…

Ahnna
3/12/08, 8:08 PM
#12

#11 Väldigt fin dräkt! Genuin!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: