Annons:
Etikettevenemang
Läst 2069 ggr
LinneaChristina
2/2/08, 3:46 PM

Evenemang 2008?

Det verkar som om det inte blir något Visby för mig i år. Har lite ont om pengar samtidigt som ingen har någon riktig lust att åka med mig. =(

Men då måste jag naturligtvis åka någon annanstans istället. Vad kommer det finnas för evenemang i år?

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Annons:
Smex
2/2/08, 4:14 PM
#1

Ja det finns i Arvika. vet inte riktigt när, men det är för två dagar tror jag.

Ahnna
2/3/08, 4:51 PM
#2

Har inte hunnit fixa en lista, men gå in på Lajv iFokus, de hade nåt där. Vet inte om det bara var lajv eller om de hade marknader med på sin lista också.

Mitt tornerlag ska i alla fall till Ekenäs utanför Linköping andra helgen i maj. Så mycket vet jag med säkerhet just nu.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/4/08, 2:16 PM
#3

Det är litet lajv, litet konvent men ävne vikinga o medeltidsveckor, de jag känner till……

Ahnna, du är välkommen att låna kalendern med det som är av intresse för dem här på medeltid ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ingasdotter
2/4/08, 3:50 PM
#4

Kuppjirk har en massa medeltidsarrangemang på sin hemsida, kuppjirk.se

Guteillern
2/5/08, 9:10 PM
#5

Medeltidsveckan i Visby 2008, kan vara den sista Medeltidsveckan på ön. Vi får hoppas att berörda parter kan finna en lösning. Bifogar en länk till artiklar i lokalpressen

http://www.helagotland.se/sok/?pattern=medeltidsveckan%202008&paper=

Mvh Ammi

Ahnna
2/6/08, 9:34 PM
#6

#5 Det var ju en massa snack redan förra året, särskilt efter nedläggningen av Nordestrands camping. Men man ska inte misströsta, heter det… Den som lever får se.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Helena_E
2/6/08, 10:27 PM
#7

Ett gotland utan medeltidsveckan???? näääääääSkrikandes

[daniel85]
2/7/08, 12:24 PM
#8

#5 ne tror inte de lägger ner medeltidsveckan den kommer leva vidare på ett eller annat sätt =)

Guteillern
2/9/08, 6:51 PM
#9

#8 Jag tror oxå att dom kommer att finna en lösning, men lyckas dom inte med det så kanske vi blir utan veckan, iaf ett eller några år :-(

Ammi

Helena_E
2/10/08, 2:30 PM
#10

Jag har ioförsej aldrig varit på medeltidsveckan men VILL,VILL,VILL å kan förstå vilken underbar tillställning det är…har ju vart i visby vid andra tillfällen och vackrare stad får man leta efter…

Ahnna
2/12/08, 8:39 PM
#11

Alltså, EGENTLIGEN så kanske det inte är någon katastrof att Visbys medeltidsvecka rinner ut i sanden…? Visst, det är lite speciellt eftersom alla medeltidare har blivit så pass "accepterade", eller kanske ignorerade, på ön så att "alla" är med på noterna. Det uppnår man ju sällan på andra marknader eftersom man då oftast ses som lite av ett freak av utomstående. Men de senaste åren har både marknaden och showerna, matstånden m.m. försämrats avsevärt, så vad vill vi helst ha; ingen vecka alls, eller en tilltagande sämre vecka år efter år? (Numera med mini-minimala möjligheter till boende.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Helena_E
2/12/08, 9:43 PM
#12

Blir kvaliten bara sämre å sämre är det ju bättre att lägga det på is ett år eller 2 å se om man kan förbättra saker å ting…kanska starta upp det från ruta ett igen å kanske inte lika storskaligt som jag antar att det ju är nu…ibland kan det ju bli för mycket av det goda…

Ahnna
2/13/08, 7:46 PM
#13

Jag tror inte att problemet är marknadens storlek, egentligen, utan snarare att arrangörerna försökt slå mynt av hela veckan och höjt priserna (för hantverkarna) något EXTREMT, samt att så många icke-medeltida försäljare och hantverkare har fått vara med. T.ex. matförsäljarna, som sålt falafel, kebab m.m. i några år nu. Varför?! Eller vissa bältesförsäljare som sålt bälten i guld och silver (sprayfärgade förstås). Skitsnyggt! Not… Samt alla dessa hobbymänniskor som säljer plasthorn, "medeltida" barnkläder i lamé och trikå, spraymålade barnsköldar m.m. Det sänker kvaliten på hela marknaden avsevärt.

Samt förstås alla dessa fulla fjortonåringar som dräller över hela ön! Det enda de gör är att sitta på paviljongplan och supa i 8-10 dagar…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Helena_E
2/17/08, 7:00 PM
#14

Ja Ahnna då förstår jag exakt vad du menar. Fattar inte varför de ens släpper in sånna försäljare på markandsområdet….plus fjortisarna då….ujujuj vad såntblir tråkigt

Ahnna
2/17/08, 10:24 PM
#15

#14 Ja, jag har irriterat mig på ovanstående faktorer i flera år, så jag är inte särskilt förvånad över att "veckan är hotad"…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Helena_E
2/18/08, 4:45 PM
#16

Nä i sådana fall är det fullt förståeligt…Krimskrams kan de baske mej sälja på vanliga morderna marknader…

zandriz
2/23/08, 6:47 PM
#17

Hej!

Det finns ju även medeltidsdagen i varberg =) Hit åker jag varje år…den sker den 5 juli i år… Det e inte så mycket men helt ok =)

Ahnna
2/23/08, 7:03 PM
#18

Tyresö medeltidsmarknad är samma helg som SM i tornerspel.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
2/24/08, 2:35 PM
#19

En marknad som helt glömts bort att nämnas och som enligt mig fortfarande är den bästa jag någonsin varit på, är helt klart vikingamarknaden i Foteviken, Halör marknad.

Det brukar vara över 500 deltagare, och då menar jag i historiskt korrekta kläder och utan en massa krimskrams. Man hittar alltid jättemycket bra hantverk där och kan utan problem göra av med både en och två förmögenheter.

Inga tornerspel där, men väl fiskkastning ;)

Ahnna
2/24/08, 3:40 PM
#20

#19 Varför envisas Foteviken med att vara så långt bort?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Hallonsaft
2/24/08, 5:30 PM
#21

#20 Det är inte långt bort :D

Guteillern
2/27/08, 5:28 PM
#22

#13 Kan inte annat än att hålla med dig. Det är allt för mycket som inte hör medeltiden till.

Ammi

Ahnna
2/27/08, 9:01 PM
#23

#21 Jo! Det är ju kalaslångt bort!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Mandrakonian
2/27/08, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24
Ahnna
2/28/08, 9:38 PM
#25

5-6 juli Katrineholmsspelen eller vad de heter…

26-27 juli Rosersbergs Medeltidsdagar utanför Stockholm.

30-31 augusti Finsta Medeltidsdagar utanför Norrtälje.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Frida
2/29/08, 11:39 PM
#26

Datum 2008? Axtorna

18-20 juni Kunghälla

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Hallonsaft
3/1/08, 2:21 AM
#27

#25 "Måste du nämna massa medeltidsdagar som är så långt bort."

Annons:
Ahnna
3/1/08, 9:14 PM
#28

#27 *fniss* Man måste ju få ge igen… Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
3/4/08, 3:17 PM
#29

Viktigast för mig är Leksand, sista helgen i maj!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
3/4/08, 8:23 PM
#30

#29 Dit har jag alltid velat åka! Drömma kan man…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
3/4/08, 11:41 PM
#31

Men det är ju nära för dig, och krockar bara vartannat år med nåt annat nordicaktigt. Kharina brukar hänga med vartannat år i alla fall!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
3/5/08, 7:17 PM
#32

#31 Krockar vartannat år, hur menar du? Visst, Leksand är inom ett rimligt avstånd, men hur bor man? Vad gör man? Hur kommer man dit? (Vem vaktar gården?)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
3/5/08, 11:30 PM
#33

Leksand är alltid sista helgen i maj, nåt nordic är med på är väl kristi-flygare eller så, som är en rörlig helg. Tror Kharina sa nåt sånt i alla fall.

Vi bor i paviljongerna våra, och kanske kan peta in nån nattgäst oxå. I alla fall om man är tidigt ute och "hänger med oss" hela marknaden. Fast helst bör man ju vara medlem i vår förening…

Vad gör då vi, jo, vi packar allt vi ska ha, åker dit efetrmiddagen när alla slutat jobbet dagen innan det börjar. Där reser vi lägret bestående av i alla fall den stora röd/vita pvavven och grå (hyfsat mindre), och oftast 1-2 vikingatält. Vi är så poppis där att vi får klämma in en hel del, trots att det är rätt fullt.
När alla tält är uppe, veden är framsläpad och eldgropen är grävd, samt att alla fixat sin egna packning och sovplatser, grillar vi korv och tar ett glas vin eller tre. Dock är de flesta trötta, så det blir sällan sent första kvällen.

Morgonen efter är det småkaos, för då ska det fixas frukost, marknadsståndet ska byggas (om vi inte var pigga och gjorde det kvällen före) och det som ska säljas ska packas upp där. Vidare ska det göras snyggt och tidsenligt i röd/vita pavven, sovplatser, kistor, bord, bänkar, ordning och reda. När marknaden öppnar rymmer vi med hundar till kanonen har smällt, sen är det marknad! Vi är charmiga och pittoreska hela dagarna. Vi lagar hyfsat tidsenlig mat över elden, pratar och förklarar lajv för besökare, myser och joxar. De som säljer saker i ståndet turas om att stå och sälja, alla hjälps åt med att laga mat, vara lägeransvaig, se till att det är snyggt, att någon pratar rart med alla som kikar in, det ska diskas, hämtas vatten och jobbas på i lagom fart. De som har pengar handlar lite på marknaden, de som har hundar tar promenader ibland, de som har barn roar dem. En gång varje dag har vi modevisning och visar tidesenliga dräkter.

När marknaden stänger rymmer vi med hundar igen, till kanonen smällt. På kvällarna äter vi gott, sitter ute runt elden eller inne i pavven och myser, pratar, skrattar och dricker vin. Så kör vi på till sista dagen. Efter att vi haft modevisningen då, skickas en delegation efter pizza, den öppna pavven stängs, alla smygpackar sina saker i tälten, de tält som står lite diskret bakom allt rivs, sen mumsar vi pizza och så fort kanonen smäller, så river vi allt, packar släpen och åker hem. Dagen efter vaknar man hemma i sin säng, trött men lycklig, och börjar nedräkningen till nästa år!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
3/5/08, 11:30 PM
#34

Hur man kommer dit f´resten, åker bil förslagsvis, eller tåg om man inte kan köra bvil eller lifta. Gården får välan en snäll granne passa…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Ahnna
3/6/08, 7:26 PM
#35

Haha! Låter jättekul! Egentligen är mitt enda problem gården, som någon måste passa, för jag har egen paviljong och egen säng m.m. (Och bil!) Får se om jag kan muta mor och far att sitta gårdsvakt…

Sista helgen i maj… Menar du 31 maj till 1 juni? I år har ju Rikstorneringen nästlat sig in där, och dessvärre ett annat evenemang i Tyresö, men inget av dem är ju något "måste" för mig i år eftersom jag inte kommer rida tornerspel. (Tror jag.) Och jag kommer att ha massor med saker att sälja - jag har en spion i Indien i detta nu som handlar in material åt mig. Skrattande Får man hoppa in på ett hörn och sälja ihop med er? Det är så trist att stå en hel helg själv, det blir så få kisspauser…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
3/7/08, 12:50 AM
#36

23-25 maj i år.

Fast du kan glömma att ta eget tält och ha inne på området, utanför får du säkert, det har börjat bli lite saker utanför nu på slutet, då det lätt blir fullt annars. Vi är ett av 23 stående inslag där, spå vi får fläska på dock!

Sälja ihop med oss skulle säkert gå bra, bo oxå, och äta, i alla fall om du är medlem (kostar heeela 100 kr) och betalar hmmm, tror vi sa 50 kr anmälningsavgift som går till gemensamt käk.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
3/8/08, 7:10 PM
#37

#36 Hmm… Det låter helt klart kul, men jag har nog ingen gårdsvakt den helgen, tyvärr… Gråter Ska se vad jag kan göra!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: