Annons:
Etiketttv-film
Läst 3618 ggr
Ahnna
2008-02-28 21:51

The Tudors på SVT

Ni har väl inte missat SVT's nya serie om Henrik VIII? Går på onsdagar klockan 22.00. (Repris på torsdagsnätter har jag för mig.) Igår var del 4.

Det är en lite smått påhittad historia om Henrik VIII's liv som ung regent, innan Elizabeth I föddes. Mycket politik, intriger och mord, samt några relativt kryddiga "vuxenscener"…

I rollerna syns bland andra Sam Neill, Jonathan Rhys Myers, James Frain, Jeremy Northam, Peter O'Toole och Henry Czerny.

Sevärd! Mycket trevliga dräkter om inte annat…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Frida
2008-02-29 23:34
#1

Åh, det här har jag missat. Där får man för att man så gott som aldrig tittar på tv.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Ahnna
2008-03-01 21:09
#2

#1 Ja, det är ju en beklaglig bieffekt av att aldrig se på TV - man missar saker! Flört

Det ska sägas att vissa av dräkterna är rena rama fantasiplaggen, och en hel del av dem är ifrån 1540 och framåt, trots att serien utspelar sig i början av 1530-talet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Imasy
2008-03-10 13:12
#3

såg något liknande på viasat history igår.

fast det programmet handlade om hur Elisabeth kom till tronen, och resten av hennes liv/styre.

MegN
2008-03-10 19:57
#4

"smått påhittad"? Vad besviken jag blir! Jag trodde det var hyfsat korrekt? Jag har f.ö. läst boken som ligger bakom (+ någon mer av samma författare), och med min blygsamma historiska kunskap om England kändes det som ganska rätt/trovärdigt…!?

Ahnna
2008-03-11 19:28
#5

#4 Den ÄR ganska korrekt, men de har kastat om tidsordningen litegrann, samt lagt till vissa saker som inte finns dokumenterat. Och de har "speedat upp" handlingen lite, eftersom det i verkligheten tog mycket längre tid för olika saker att hända.

Samt att kungen avfyrar en musköt i ett avsnitt, och musköter av den typen uppfanns inte förrän ca 150 år senare… (Hollywood!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-04-10 21:28
#6

Nu har första säsongen tagit slut, och på SVT har de inte bestämt sig för när andra säsongen ska börja sändas. HUR kan man INTE bestämma det?! Serien är ju tokpoppis i hela världen (ja, nästan då!) och andra säsongen har redan börjat sändas på flera håll i Europa och USA. (Ja, jag är avundsjuk!)

SPOILER ALERT!!! Läs inte mer i det här inlägget om du inte vill veta vad som händer i sista avsnittet av första säsongen!

Den riktige Wolsey dog en helt naturlig död, så varför han begick självmord i serien har jag lite svårt att förstå. Han var väl katolik också, då är det ju största synden man kan begå. Men okej, han sa ju innan, när han pratade med krucifixet, att han inte förväntade sig att komma till himlen… Men ändå.

Intressant att veta också kan vara att Margareta i serien (kungen syster) är en mix av den riktige Henrik VIII's TVÅ systrar. Och det var inte Margareta som gifte sig med kungen av Portugal, och de var gifta i ett par år åtminstone innan kungen avled. (Mord eller inte, det är oklart.)

Kungens illegitime son, Henry Fitzroy, dog inte av pesten när han var barn, utan levde tillräckligt länge för att hinna gifta sig och jag TROR att han fick egna barn också. Minns inte exakt.

Så det är inte HELT Historiskt korrekt i The Tudors, men vad gör det? Serien är ju underbar ändå!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Tomteslakt
2008-04-12 22:20
#7

Nej, the tudors var/är inte särskilt sevärt, tyvärr. Ungefär som svenskarnas försök med snapphanar om någon råkat se den (gud förbjude). Sämre historieskildring och dräktskildring får man ju leta efter.

//Han som rider som tjädern=)

Helena_E
2008-04-13 19:17
#8

jo visst är the tudors tokbra. tomteslakt,kanske är det så att det inte skulle va nån dokumentär om tudorsläkten heller. En serie som inte är en dokumentär behöver ju inte va identisk.

Ahnna
2008-04-13 21:05
#9

#7 Mja, nu säger du saker som klingar illa i mina små öron… Räcka ut tungan Dräkterna är hyfsat korrekta, med inslag av "Hollywood-kreationer" som inte har någon historisk förankring - men framförallt så hoppar de hysteriskt mellan 1520-tal och 1600-tal, vilket är absurt eftersom serien börjar någon gång i början av 1500-talet, och säsong 2 börjar ca 1532, strax innan Anne Boleyn och Henry VIII gifter sig och får dottern Elizabeth I 1533.

Jag tycker att serien är giftigt beroendeframkallande, men i början såg jag den mest för att inspireras till Tudor-sömnad. Men efter att ha sett om de första 5 avsnitten igen så var i alla fall JAG hooked! Cool Det är mycket fakta som sprutas emot en hela tiden, vilket kan kännas lite förvirrande, men efter att ha sett om serien från början så märkte jag hur genialiskt de har vävt in de olika händelserna i dialogerna. Det finns inte många onödiga repliker, nästan allt som sägs har betydelse!

Men smaken är ju delad…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2008-04-28 20:03
#10

Jag köpte första säsongen på DVD, har inte hunnit se något än, men den ligger som en väntande pralin i tv-hyllan…

Ahnna
2010-02-03 10:04
#11

Nu har jag haft The Tudors-maraton här i en vecka, säsong 1 och 2 på DVD. Men nu är de slut! Gråter

Nån som vet när säsong 3 kommer på DVD i Sverige? Det är så störande att diskutera ämnet med amerikanarna, för de har redan sett trailern till säsong 4! *fusk!*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
2010-02-03 13:34
#12

Oh kommer det en sässong fyra med? *längtar*   har itne sett hela sässong 2 än men oh vad jag bara älskar The Tudors!!!! Underbara skådisar och härligt vackra kläder *njuter*

Ahnna
2010-02-03 17:14
#13

#12 Det verkar inte bättre än att de tänker dra hela historien åtminstone till Henry VIII's död och Elizabeth I's kröning. Eftersom jag inte har sett säsong 3 så vet jag inte hur långt in i historien de har kommit, men när jag har diskuterat serien med amerikanare och britter så nämner de Katherine Howard, Anne of Cleves och några till som kom in i Henry's liv ganska sent. Så det är oklart hur många fler säsonger det blir.

Jag använder serien lite som klappa-mig-själv-på-axeln-TV, alltså där jag kan sitta och peka ut alla fel de har gjort med dräkter och annat och skratta inombords och tänka "jag hade kunnat göra det bättre!" Skrattande Cool Tungan ute

Men oavsett felaktigheter och oavsett att jag vet hur det hela slutar så är det en fängslande serie. Det gäller bara att orka med all politik (och verkligen lyssna på vad de säger istället för att tona ut och lyssna med ett halvt öra) och hänga med i alla svängar. Att läsa på lite om reformationen och Henry's liv skadar nog inte, eftersom man får lite ökad förståelse då. (De förklarar ju inte allt i serien.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: