Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 7379 ggr
AnnaFreds
4/8/08, 1:16 AM

OT? Ronja rövardotter

Hej, jag hade absolut ingen aning var jag skulle lägga den här frågan, men jag behöver hjälp. Jag spelar teater och vi håller just nu på med pjäsen Ronja rövardotter. Jag spelar en av rövarna, men jag har inga byxor! Jag undrar om ni vet var man kan hitta antingen byxor som det fanns ungefär vid den tiden, eller tyger eller liknande… Jag gissar att det utspelade sig runt medeltiden eller liknande, men jag vet inte så mycket om det så jag kan ju ha helt fel, fast det är inte så viktigt. Men jag behöver helst svarta, byxor i något tyg utan knappar och moderna saker.

Förlåt om jag verkar lite rörig.  Och jag ber så mycket om ursäkt om tråden ligger fel eller liknande. Om jag inte hittar byxor så måste vi typ ha leggins, och jag tycker inte att det passar så bra till rövare, så jag hoppas att någon kan hjälpa mig med detta!

Annons:
Ahnna
4/10/08, 9:16 PM
#1

Jag skulle tippa att Ronja Rövardotter utspelar sig i någon sorts vikingatid, med inslag av fantasy/folklore. Så allt från skinnbyxor till pösiga "ballongbyxor" tror jag funkar, beroende på hur mycket du ska röra dig på scenen. Pösiga byxor kan man fastna i med tårna och stå på öronen… (Särskilt om man har snabelskor, vilket jag alltid har en förmåga att ta på mig när jag har pösbrallor. Dömt att misslyckas!)

Gör ett besök till den här sajten. Där finns lite beskrivningar på olika byxor och andra kläder. Kolla också bland länkarna i menyraden här ovan.

Tyger kan du hitta i närmaste tygbutik, särskilt om det ska vara till teater och inte behöver vara autentiskt.

Lycka till!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
4/15/08, 12:54 AM
#2

bomull eller lintyg skulle jag rekommendera för teaterbruk.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
4/28/08, 8:09 PM
#3

Om man gör pösbrallor kan man låta "pöset" sluta en bit nedanför knät och sen ha ett "rör" av normal byxbredd, så slipper man snubbelproblem (och stövelproblem…!).

Såna sydde min dotter, av orange(hemma)färgad fröskalsbomull som ser "lagom hemvävd" och lite linneaktig ut (om man inte tittar för nära på fröskalsprickarna…!).

 Själv köpte jag filtar på IKEA av chenille (gosigt!) för att de såg ut ungefär som Ronja-tröjorna, dvs lite grovt vävda. Brunt, mörkrött och ullvitt fanns de i (jag tog några av varje…!). Men sen har jag inte sytt något av dem eftersom jag är rädd att varje person som kommer för nära genomskådar att det är modern syntet…! På en teaterscen behöver man inte bry sig om sånt - huvudsaken det ser bra ut på håll…!

Upp till toppen
Annons: