Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 3648 ggr
Ijin
2008-04-13 00:02

Medeltida Fäktining

Jo, Som titeln säger, Var finns det inom stockholm;)?

Tack så mycket på förhand=)

Annons:
Ahnna
2008-04-13 20:58
#1

Stockholms Historiska Fäktsällskap, www.vildsvinet.se. Det var det enda jag kunde hitta, är lite dålig på fäktsällskap…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ijin
2008-04-14 19:29
#2

#1 Tusen tack=)

Ahnna
2008-04-14 20:41
#3

Vassego! Hoppas du hittar det du söker!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Freke
2008-12-25 17:37
#4

SCA stockholm har väl ännu fäktningar i norra änden av rålambshovsparken på söndagar, annars håller väl patric fälldins folk oxå på..

nordic knights.. i rosersberg/väsby.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Ahnna
2008-12-26 11:31
#5

Välkommen, Freke! Long time no see…

Nej, PF och Nordic sysslar inte med fäktning längre, tyvärr. Obestämd (Jag har försökt få igång fäktning med tvåhandssvärd i flera år men det blir aldrig någonting av det.)

SKA Holmrike (Stocksholm) fäktas bara med värja och rottingsvärd, vilket är nog så roligt, men kanske inte vad TS var ute efter…? (Dessutom blir det ju inte så mycket regelrätt fäktning med rottingsvärden, snarare "bank, bank, I kill you!" Men det är roligt ändå!) Och by the way… De håller till i Fredhällsparken numera. Flört

Är det verkligen såhär taskigt med medeltida fäktsällskap i Stockholm? Förvånad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Freke
2008-12-26 12:29
#6

Haha… tydligen..

Blev ju själv avstängd av sca för att jag inte vill fäktas som dom… då man inte får fäktas för att vinna?? take what stands out!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Ahnna
2008-12-26 22:00
#7

Avstängd för en sån sak? Jisses… Foten i munnen Bäst man håller sig i skinnet, då! *gulp*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Freke
2008-12-27 00:34
#8

#7 ja men det är SCA?? dom gillar inte att få stryk..

Men se bara Cassimir (R Isby) om han är bekant?

Han vann det mesta inom fightingen i SCA och anklagades för ojusta metoder då han liksom en annan fäktas för att vinna?! för show?? förstår jag inte och med rotting fattar jag inte alls??

Varför? när det finns stål! så det enda sättet att lära sig att försvara sig är som min gamla tränare alltid sagt!

Det är DUMT att stå ivägen för en smäll, oavsett vem eller vad som utdelar den!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anthka
2008-12-27 02:01
#9

Tempelriddarna af Roden sysslar med medeltida blakvapenfäktning. Finns i Sthlm/Norrtälje

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2008-12-27 10:28
#10

#8 Jag tror att det beror på att syftet är att visa upp ridderlig strid, inte strid för att ha ihjäl folk och därmed vinna plåthattarna. Men det går att komma runt det också - en av de som jag försöker lära mig lite fighting av har sagt vid ett tillfälle att han slåss på ett visst sätt när han vill vinna och på ett helt annat sätt när han vill visa upp snygg fighting. Det beror helt enkelt på hur ridderlig han är däremellan att han anses som en god fighter och inte en självisk fighter.

Att det är rotting beror ju på amerikanarna och deras fjantregler, de har ingen medeltida historia och trodde väl i SCA:s gryning att allt som hette metallsvärd var farligt. För mig är det egentligen skit samma, jag är intresserad av tekniken som sådan, inte materialet som mitt tillhygge är gjort av. (Men jag är också bara glad amatör!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ijin
2008-12-27 12:20
#11

Borde kanske lägga till att jag nog är mest intresserad av att slåss för att vinna, och stryk är något jag gärna tar på vägen!:D

Men det är alltså ont om sådant i stockholm? Någon som har lust att starta en förening;)?

MaalinF
2009-08-29 17:27
#12

Oavsett hur du skall fäktas så måste du först lära dig att fäktas innan du kan sparras. SHFS (stockholms historiska fääktningssällskap) har vi en motsvarighet till här i göteborg och det är toppen.


 

 

Freke
2009-08-29 23:29
#13

#11 Är du intresserad av att slåss för att vinna.. Ska du inte fäktas medeltida fäktning. Gå lite längre tillbaka i historien då, håll dig till vikinga fighting. Där får man lov att slåss för att vinna, annars finns även tyska ordern. Där man är tungrustad.

Fightas i många reenactmen slag världen över

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Ahnna
2010-01-07 12:06
#14

Puttar upp.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
2010-01-07 16:51
#15

Åååh jag saknar att fäktas… Värvades till en historisk fäktskola av en klasskompis första året här på Gotland och började lära mig slåss med blankvapen, men av olika anledningar har det avstannat nu… :( Men jag kan fortfarande grundpositionerna.. tror jag iaf…

Hwinya
2010-01-08 22:00
#16

Antingen är det jag och internet som inte kommer överens (mycket troligt! ) eller så finns det inga kvar runt stockholm, dom enda som fortfarande finns är Tempelriddarna af Roden, men dom har uppehåll pga för lite intresserade :( *suck* får väl försöka leta vidare då…

Tomteslakt
2010-01-09 08:31
#17

Alltså, nu måste jag lägga mig i denna diskusion, har dock undvikit det ett tag.

MEN vi i Tempelriddarna af Roden (en förening i Stockholms- och upplandstrakten) fäktas efter manaulfäktning, dvs för att vinna. MEN sen har vi även showfäktning, dvs för publik…det publiken vill se och tror att det var på slagfältet.

Vi kör med allt från långsvärdsfäktning till obeväpnad strid mot galningar med just vapen.

Först när vi tränar så använder vi vanliga rundstavar för att man ska få tekniken, något annat är bara korkat och dumt. Varför skada sig mer än man behöver?

Med show fäktning menar jag då att publiken vill se stora yviga och häftiga slag (som iof sig skulle vara ganska korkade på slagfältet) men det är vad publiken sett på TV. Sen får man alltid räkna med att vän av ordning alltid är inbjuden till spelen eller eventen. Publiken vill inte se ett enda gytter av duttande, brottande och flåsande hormonstinna vapenälskande gubbar/killar/tjejer/kvinnor/tanter som inte verkar fäktas utan mestägna sig åt beväpnad sumobrottning. Då går folk. De vill se fart, fläkt och smällar. Vilket mycket väl kan uppstå inom medeltida fätkning som i vikingatida.

Tomteslakt
2010-01-09 08:32
#18

PS: dock så föredrar jag fighting till häst, medelst svärd/sidovapen, fullrustning (av olika slag för att visa på variationen inom medeltiden) och hjälmar med hjälmprydnader. En slags herre på teppan. DET är skitskoj och en smula avancerat.

Anthka
2010-01-09 08:55
#19

#16 har vi uppehåll pga för lite intresse?? Det vad mer än vad jag visste. Har du varit i kontakt med oss???

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Hwinya
2010-01-12 23:06
#20

Det var det som stod på hemsidan när jag hittade dit, men jag mejlade självklart och det verkar vara på g =) måste bara se så att man kan fixa bil till när det ska va, är 8mil till norrtälje från mig.

Annons:
Anthka
2010-01-13 09:59
#21

#20 ah så bra.Glad Misstänkte att du varit inne på hemsidan..

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[Nötis]
2010-05-09 19:11
#22

är det någon som vet om det finns något liknande här uppe i Sundsvallstrakterna? :) har försökt att gå in på olika sidor och länka mig vidare men hittar ingenting som ligger här i närheten :/ blev väligt imponerad utav nordic knights haha, men det ligger ju i andra sidan utav sverige XD  skulle väldigt gärna en riddare haha, till häst alltså, men har ingen egen häst, och vad det ser ut som så finns det inte ens någon "order" häromkring som håller på med sånt o:    jag kanske är blind eller nånting, men jag har verkligen kammat noll i min jakt ):

Upp till toppen
Annons: