Annons:
Etikettlitteratur
Läst 3123 ggr
Ahnna
2008-03-23 14:48

Bok: Den Siste Tempelherren

Har precis läst ut "Den Siste Tempelherren" av Raymond Khoury. Det är en historia som utspelar sig både i modern tid och på 1200-1300-talen.

Utan att avslöja för mycket om handlingen så handlar det om hur 4 personer utklädda till tempelriddare (med hästar och rustning m.m.) bryter sig in på The Metropolitan Museum i New York. De dödar och skadar flera besökare, men stjäl bara en skum apparat från medeltiden och lämnar allsköns värdesaker och ovärdeliga antikviteter som finns utställda. FBI och en kvinnlig arkeolog försöker få reda på vilka de är och varför de stal apparaten, som visar sig vara en omkodare som tempelriddarna använde på 1300-talet för att dechiffrera brev och skrifter. Men de är inte ensamma om att vilja hitta svaret på gåtan!

I en annan "del" av historien får man följa några tempelriddare på slutet av 1200-talet och början av 1300-talet, som tar sig ifrån det Heliga Landet mot Europa med en hemlig last. De lider helvetiska kval på resan och bara ett fåtal överlever, men det spelar ingen roll för de måste ta sig till Paris till varje pris. På vägen gömmer de vissa saker av lasten på ställen där de aldrig kommer att hittas av fel personer. Tror de.

Frågan som FBI och arkeologen ställer sig är: "Var finns tempelordens ovärdeliga skatter och hur lyckades de bli så rika på så kort tid?" Svaret är kanske inte riktigt vad man förväntar sig…

En läsvärd bok på strax över 400 sidor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
kirre
2008-03-24 16:03
#1

jag tycket att var en bra bok, mycket läsvärd

Ianna
2008-03-29 16:41
#2

En helt fantastisk bok! Är benägen att tro att "nästan" allt är sant, liksom jag tror att historien i Da Vinci-koden är sann. Varför skulle Vatikanen annars ha blivit så upprörda.

Jag tror i alla fall att Jesus och Maria Magdalena var ett par och fick barn, härligt va!

Ahnna
2008-03-29 19:14
#3

SPOILER!!! Läs inte det här inlägget om du inte vill veta mer om handlingen!

#2 Jag tror inte att just Jesus och Maria Magdalena är det enda potentiella paret, men varför skulle INTE en man som påstås ha varit över 30 år gammal ha haft fru och barn? Men av samma anledning undrar jag varför just Maria Magdalena "måste" vara den enda som han kan ha gift sig med? Det är för osannolikt.

För att återgå till boken; Behövde de verkligen Jesus dagbok för att veta att hela religionen är baserad på en bluff? Jag har alltid trott någonstans inombords att de flesta kristna vet att Jesus inte kunde göra vatten till vin och gå på vattnet m.m., men att de har "trott" på det i alla fall av födsel och gammal vana, så att säga. Alltså att de tror på religionen som en helhet, men att de vet att såna där mirakel inte kan ha skett på riktigt. (Ni som är kristna och blir arga av att läsa det här behöver inte kommentera, jag respekterar att ni tror på det ni gör. Men jag förstår det inte.) Jag menar, religiös eller ej, mänskligt intellekt går emot hela idén.

Och alla dessa evangelium som har förkastats av kyrkan flera hundra år efter Jesus påstådda död och återuppståndelse - hur kunde prästerna "veta" vilka som var sanna och vilka som var påhittade? Vad gav dem mandat att välja och vraka och bestämma vilka som skulle vara "rätt"? På den punkten är jag HELT överrens med karaktären i boken som ifrågasätter samma sak! Något som jag har funderat över, och inte fått svar på, under alla år… Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

nera
2008-04-29 00:46
#4

Jag har denna bok på cd. Tyckte också att det var mer eller mindre en efterapning av DaVinci koden på ett eller annat sätt. men visst var den spännande emellanåt.

Ja, hur många ggr har inte bibeln skrivits om under alla år, och för varje gång så har en ny individ satt sin egen prägel och uppfattning på det hela. Kyrkan har alltid velat haft makt över människorna, och nåt sånt kan jag aldrig tänka mig att Herr J var ute efter på sin tid. Han ville förena människor med att  uppmuntra dem att kunna tänka på sitt eget vis och få uppleva sin egen individuella sanning. Precis tvärt emot vad kyrkan/religionen påstår..

Jag tror att Mr. J var en mycket medial man av både kött och blod som hade både en kvinna och barn. Varför inte? Han spred budskap om kärleken, så varför skulle inte han kunna uppleva denna kärlek själv mellan man och kvinna. Han brydde sig inte heller om att någon var gay elller nåt annat. Kärlek är ju kärlek, oavsett.

Ahnna
2008-05-01 22:15
#5

#4 Håller med. Förstår inte heller varför det är så himla otroligt att det finns släktingar till Jesus som lever idag - det borde väl rimligen finnas flera tusen? Det räcker ju att han fick 1 barn, som fick 2 barn, som fick varsina 2 barn… Och så vidare i 2000 år…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

nera
2008-05-03 16:03
#6

# 5 Håller med. Absolut Glad

Annons:
Anthka
2008-05-30 17:07
#7

Intressant bok absolut, och läsvärd var den men:
den känns som en mindre genomarbetad "kopia" av da vinci koden vilket är synd. Den kunde ha blivit så mycket bättre…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2008-05-30 19:37
#8

#7 Jag tror faktiskt att Da Vinci-Koden är en omarbetad kopia av alla andra böcker om samma ämne, och Den Siste Tempelherren råkade bara hamna i samma kategori. Har någon här t.ex. sett "Revelation"? Det är en film som i mångt och mycket handlar om precis samma sak som Da Vinci-Koden, men den filmades 2001 och Da Vinci-Koden (boken) släpptes 2003… Så Dan Brown var inte först.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2008-05-30 22:16
#9

Brown var absolut inte först, hans "da vinci kod" bygger på "holy blood holy grale" från 1981 el 82 (med reservation för stavningen) nästan så pass mycket att det mumlades om plagiering..

Men, jag tycker att den sista tempelriddare tyvärr rider på vågen efter da vinci (och egentligen arn, i alla fall i sverige), vilket är synd för den boken kunde ha blivit såpass mycket bättre, om den bara blivit lite mer genomarbetad…

Da vinci slog regält och efter det har det kommit ett antal böcker/filmer som passar på att tjäna pemgar på ett "hett" ämne…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2008-05-31 23:46
#10

Självklart är det så. Samma med Arn-böckerna, de hade knappast fått samma uppmärksamhet, under lika lång tid, om det inte vore för Dan Brown's historia och cirkusen kring den.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
2008-10-15 03:08
#11

Boken i #0 var faktiskt bättre än jag trodde den skulle vara, men som andra redan skrivit så tror jag att den fått mer "berömmelse" om den inte kommit "samtidigt" som Da Vinci-koden.

Har boken släppts om, låt oss säga, 2 år hade den säkert fått fler läsare. Alla är ju fortfarande ganska mättad efter DaVinci-koden både som bok och film.

Jag tycker att båda böckerna är riktigt bra och speciellt DaVinci-koden fick mig att börja forska i ämnet kristendomen.

Ahnna
2008-10-16 13:39
#12

#11 Boken (#0) behandlar ett intressant ämne, helt klart. Det finns mer att hämta där och jag skulle tro att vi kommer se fler liknande böcker i framtiden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: