Annons:
Etiketthantverk
Läst 4671 ggr
Rozzy
2008-05-15 16:43

Keramik inspiration

Hej på er, det är första gången jag tittar in till er.

Jag vore så tacksam för lite hjälp.

Jag tillhör Keramik i fokus, ska nu vara med på min första medeltidsmarknad och undrar lite allmänt vad en medeltidare kan tänkas köpa i keramik på en markand?

Ja, vad står på din önskelista?

Är det bra med bruksföremål koppar upplägningsfat eller vill man ha fina spännen, pärlor?

Jag har i alla fall skulpterat 6st hästar (det fanns ju på medeltiden) i verkligheten i alla fall.

Annons:
MegN
2008-05-15 17:16
#1

Muggar är alltid gångbart. Alltså utan öra. Jag köper minst två-tre nya muggar varje sommar (men det är jag det…).

Ätskålar är alltid bra att ha, i olika modeller: från små att äta filmjölk/yoghurt i till bredare och inte så djupa som funkar med allt från soppa till gryta men även har botten som man kan skära på fast samtidigt har kant som klarar lite sås/rinn (särskilt när man sitter utomhus och äter med skålen i knät).

Själv brukar jag leta efter krus med kork och burkar med lock/kork, eftersom "tidskorrekt" förvaring alltid är eftersökt. Kannor är jag också förtjust i.

Själv fnyser jag bara åt prydnadsföremål utan någon funktion - men jag kanske är ovanligt krass och inget att "döma resten av befolkningen efter".
Smycken är en kompromiss, det kan jag tänka mig. Ett maffigt hängsmycke med keltiskt mönster…

MegN
2008-05-15 17:16
#2

Glömde fråga: vilken medeltidsmarknad är det du ska åka på?

Rozzy
2008-05-15 17:21
#3

Gräfsnäs

Rozzy
2008-05-15 17:27
#4

Ja det är rilimgt med fuktion, hästarna är för barnen eller barsliga vuxna väligt robusta och kan lekas försiktigt med.

Jag har varit på jakt efter keltiska mönster ganska renritade men det är svårt att få tag i.

Är det någon som föressten vet var man kan hitta snygga keltiska mönster?

Vet någon hur keramiken såg ut då?

Ahnna
2008-05-15 22:15
#5

Googla på bilder under kategorin "celtic knots" eller dylikt. Då borde du hitta ungefär en miljon, i varierande storlek och svårighetsgrad. Det är inte så svårt att skissa fram en alldeles egen, och beskrivning på hur det går till finns också "där ute på nätet".

Jag är för slarvig för att ha glas och keramik när jag är ute på medeltidsmarknader - jag är för rädd att ha sönder dem, helt enkelt. Men krus med kork, burkar med kork och greppvänliga muggar är alltid snyggt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2008-05-16 11:26
#6

En sak som jag ofta saknar bland keramikers utbud är lite "grövre"/enklare bruksföremål, gärna lite ojämna och sneda så att de ser hemmagjorda ut, eller med glasyr som är lite ojämn. Många keramiker har bruksföremål av en typ jag vill ha, men då är de "för snygga" - dvs godset är tjustigt tunt och glasyren är avancerad och påkostad. En sån skål/mugg kan jag som bondpiga (etc)  inte använda!

Har börjat inse att jag helt enkelt blir tvungen att gå en keramikkurs själv - och passa på och göra mig ett par skålar och muggar i den stilen. Men lite onödigt känns det - när det finns så många keramiker "där ute"…!

Annons:
Rozzy
2008-05-16 18:22
#7

Det jag gör ska brännas på plats, givetvis laddar jag upp lite föremål innan. Raku teknik kallas det en uråldrig teknik från Japan. Men vi medeltidar till den.

#6 Men jag håller med om att man kan tänkas vilja ha lite rustikare känsla. Det kan ju tänkas finnas herrefolk med, men jag vill göra sådär som det var. Svartbrända utvändigt och glaserade invändigt det är så snyggt. Jag ringlade upp en kanna efter gammalt mönster det tog par timmar frågan är om det betalar sig, nästa gång sätter jag mig vid drejskivan annars går det inte runt ekonomiskt.

Om du vill gå keramikkurs så kolla in ditt grannforum det kanske finns någon i närheten var du bor. Annars får du komma till mig. 

#5 tack för söktipset. Jag hade sökt på keltiska mönster men inte hittat så mycket.

vickevira
2008-05-20 18:04
#8

Hej Rozzy! - och ni andra :)

Länktips för keltiska mönster:
Aon Celtic

Där finns det mycket fint att botanisera bland!

/Mia

Rozzy
2008-05-25 02:10
#9

Tack så mycket ni har varit till stor hjälp, Jag ska provbränna par bruks-saker i mitten av nästa vecka om de blir bra ska jag visa er de är med lite knutar och utskuret i det grova stuket.

Sen har jag varit utråkad och olydig _då fick jag lust att vräka igång med mina Drakar så det blev tjugo nykläckta karaktärer. De är faktiskt inte helt funktionslösa utan är lyktor/rökelsehållare. Men de söker uppfödare Glad

Jag tror nämligen att det inte alltid behöver vara saker man använder massor som säljer, för det kommer en hel del vanligt folk dit som inte "måste" ha en skål och krus för att överleva marknadens levnadsstandard.

Ahnna
2008-05-25 14:50
#10

#9 Jag tror inte heller att det måste vara bruksföremål, det brukar gå lika bra att sälja prydnadssaker, eller saker som man egentligen inte behöver även om de fyller ett syfte. Som en snidad träskylt som det står "Toalett" på, eller en dassrullehållare i smide. Vem BEHÖVER sånt, liksom? Oskyldig

Drakarna låter kul, visa bilder!!!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rozzy
2008-07-03 18:15
#11

Ja som att summera så lät det vettigt med bruksföremål men 99% var ej detta när försäljningen räknades ihop. Mest hästar och drakar ett enda riktigt stort fat fick jag sålt och jag är nöjd ändå.

lottapastationen
2009-02-04 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hejsan!

Jag stod på Gudahagen Vikingamarknad ifjol,och sålde små krus med örtsalva,drejade krus,mattallrikar,ett par stora fat med runor,halsband,kryddor,te,drakr,en häst, ha lite av varje och det ska inte vara för fint hade inte drejat på vikingatiden t.ex utan tummat och ringlat.Till prets vikingamarknad i Gudahagen 19-20/9 har jag ringlat en massa krus,kannor,flaskor ,båtar det är så kul hittar på hela tiden och kan inte sluta.

Lycka till

Lotta

LinaN
2009-02-04 22:10
#13

Gräfsnäs? västra götaland?

tror jag såg er där på marknaden! stod o pillade på litet keramikgrejor som jag inte hade råd med… *Sucka*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
zayla
2009-02-04 23:51
#14

Testade idag o dreja en kopp på keramikursen… öhh…lättare sagt än gjort! Svååårt var det. Tänkte försöka se om jag klarar av göra en ..två…koppar o sen se. Har en drejskiva som jag får sparka på, alltså inget elektriskt! Så fortsättning följer… Tungan ute

Upp till toppen
Annons: