Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 1671 ggr
Rozzy
2008-05-27 23:39

Är det sant

En kollega sa utryckligt att det bara var sjukpensionärer och arbetslösa som hade tid att ägna sig åt Medeltids marknader och olika live för de kunde leva på bidrag och ha tid över till detta.

Inte för jag tror detta men för att jag inte höll med helt vill jag göra denna undersökningen det kan vara kul att få lite fakta bakom det hela.

Man kan bli lite sur när folk generaliserar.

Annons:
Vattnadal
2008-05-27 23:58
#1

Jobbar 50%, började jag jobba mer skulle jag bli sjukskriven. lever på maken som jobbar heltid med bra lön…Generad

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2008-05-28 12:27
#2

Jag har eget företag, som än så länge inte går runt ekonomiskt. Så jag borde, enligt din kollega, inte ha varken råd eller tid med medeltidsmarknader. Men lyssna inte på sånt där ointelligent pladder, det stämmer inte någonstans! Om tillräckligt många personer röstar så kommer du se att folk som sysslar med medeltid har alla möjliga inriktningar och yrken i livet, och alla möjliga ekonomiska situationer.

Man sysslar inte med medeltid för att man har en massa dödtid att fylla, utan för att man har ett genuint intresse. Som vilken hobby som helst. Vissa bygger kanoter, åker på golfresa eller rustar upp sitt sommarhus. Jag åker på medeltidsevenemang!

Och din kollega behöver få sig en dos verklighetsuppfattning, för i dagens samhälle finns det inte särskilt många sjukpensionärer och arbetslösa som kan leva på sina bidrag. Oftast handlar bidragen nuförtiden om att man får 50% av räkningarna betalda, resten får man ta ur sina snabbt sinande fickor. Det är ju trots allt därför som många sjuka tvingas jobba, för att de inte har råd att vara sjukskrivna, och på grund av det så blir de ännu sjukare och tvingas sjukskriva sig igen - tills de är helt panka igen och måste ut och jobba för brödfödan, bokstavligen. Jag har flera sjukskrivna i min vänskapskrets och jag vet hur omöjligt det kan vara för dem att mätta sin hunger och betala räkningarna samma månad.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

konichiwa
2008-05-28 12:58
#3

Jag är hel sjukpensionär efter utmattningssyndrom.

Har ett litet företag (mikroföretag) för att ha en fot kvar i det vanliga samhället.

Det tar all kraft jag har att förbereda och genomföra en marknad men det ger livet en mening och nåt kul måste man ju få ha även om man 'lever på bidrag'.

Jag skulle inte klara ens 2 timmar om dan på ett vanligt jobb. 

 Inte för att jag har nån anledning att förklara mej men eftersom det finns många som undrar.

MegN
2008-05-28 15:50
#4

Fördomar.

Jag har bekanta som ägnar mer tid åt att träna och tävla med sina hundar än vad jag ägnar åt att sy/göra saker och sen åka runt på evenemang…!

Fråga vad din kollega gör på sin fritid? Är det bara TV-soffan som gäller, eller? 

Jag har sån tur att detta är ett intresse jag delar med mina barn, så jag kan umgås med dem på samma gång (de hänger gärna med på olika hantverksträffar osv, för att inte tala om marknader med de kläder/grejer jag fixat åt dem).

Rozzy
2008-05-29 13:04
#5

Vilka kloka ord håller med er.

Och skulle man nu råka vara sjuk och arbetslös så är det väl sundare att hamål i livet, ta väl hand om sina barn och familj samt träffa andra människor.  ute i friska luften.

Jag blev förvånad över kollegans svar men visste inte vad jag skulle säga.

Jag frågade om inte han hade varit på någon medeltidsmarknad och det hade han en gång. Han hade råkat komma till Gotland på medeltidsveckan det var inget planerat eller så men det var ju medeltid överallt och det hade ju varit roligt för barnen…

lillalollo
2008-05-29 16:57
#6

I den lilla föreningen som jag är medlem i är vi ca 10 personer alla utom jag arbetar heltid, själv arbetar jag deltid. Träffar väldigt många olika personer på evenemang och väldigt väldigt få av dem är typ arbetslösa eller annat de flesta arbetar,  hur många % vet jag inte för det är inget man springer runt och frågar folk. Så jag vill nog påstå att din kollega kommentar är fel, och att han är lite ute och reser.

En liten fundering. Den här personen som sa det har han inget liv eller vad är hans intresse för det verkar mer som någon som sitter hemma och snickrar sin vardag på antaganden och gammla fördomar. Ut och se är vad den här människan borde göra, hur ser verkligheten ut egentligen.  Blev lite sur där på slutet i min kommentar. men……..

Annons:
Anthka
2008-05-30 17:04
#7

Högskolestuderande med vanlig lägenhet (vilket inte innebär studentboende utan hög hyra 12 månader om året)
Jag borde varesig ha tid eller framför allt råd att ägna mig åt seriöst återskapande, ändå gör jag det….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Rozzy
2008-05-31 02:07
#8

Det har inte dykt upp en enda arbetslös än… på ons ska jag träffa personen i fråga så skynda er att svara det ska bli ett nöje att få lite statestik bakom sig, det stämmer än så länge inget vidare för kolegans skull.

gurin
2008-06-05 23:48
#9

Personen ifråga kanske borde skaffa sig en hobby. Jag har flera stycken varav en är foto. Att fota er som sysslar med medeltiden är synnerligen roligt, och de flesta tycks också vilka bli fotade, när de är så fina.

mvh/gurin som är heltidsarbetande idéhistoriker och antagligen därför att betrakta som bidragstagare och socialfall.

Rozzy
2008-06-06 02:05
#10

Håller med en hobby är underbart.

LinaN
2008-06-17 14:39
#11

Studerande, deltidsarbetande arbetslös snart bidragstagare…..

Jagkan tala om att jag får det att gå ihopa med ren viljestyrka, vill jag till en marknad såsäljer jag saker p åtrdera som jag kan klara mig utan. Eller syr upp kläder på beställning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rozzy
2008-06-18 18:04
#12

Tufft du har det.

Men kreativitet är viktigt och värderas mer och mer

Upp till toppen
Annons: