Annons:
Etiketthantverk
Läst 1361 ggr
Rozzy
2008-05-31 02:01

Keramik på den tiden

Vi ska ju bränna Raku på en medeltidsmarknad.

Men historien hur det ligger till var väl att raku inte alls är så gammal här i sverige…. på det sättet som vi gör i dag. Ska vi klä ut oss till japaner från medeltiden, eller ska vi ha svenska meddeltidskläder?

Oskyldig

Jag har tom hört att det högbrändes keramik vid denna tiden i norden kan det stämma? Valigt fattigt folk åt ju på trätallrikar har jag läst men det finare keramiken fanns, mycket tillverkades i europa tror jag. Man har ju hittat vackra skärvor här med fina mönster de var oftast glaserade på insidan en del var svartbrännt, vad jag kan minnas. Kina är en annan historia, med dess blomstande porslin, tänk vad efter vi var här.

Jag tycker det är spännande med möster och dess utveckling genom olika nationer och kulturer fram till i dag.

Annons:
MegN
2008-06-01 15:53
#1

Vad är raku-bränning, då?

Svartbränt gods har jag köpt på vikingamarknad, inte lika hållfast som vanlig keramik (och definitivt inte som stengods). En liten "supkopp" slog jag ett flertal flisor ur bara på första helgen för att jag var dum nog att hänga den i bältet…

Vi har gjort superenkel keramik vid vikingagården i Årsunda, av lera från sjökanten, den ska brännas (vilket år som helst) väldigt enkelt under en upp-och-ner vänd gryta, möjligen fylld med halm?, som man staplar ved runt om och eldar. Eftersom jag inte varit med och gjort det än vet jag inte några detaljer…

Rozzy
2008-06-01 23:26
#2

Släng in den i nån eld bara, rakubränning är även det ganska känsligt det lågbränns. Mycket raku är svartbränt.

velvetmyrrah
2008-06-11 18:08
Rozzy
2008-06-12 01:46
#4

Tack det var en bra länk.

MegN
2008-06-13 18:07
#5

#3 Märklig webbplats. Man får inte ens reda på om keramikern är en man eller en kvinna, mycket mindre vad han/hon heter…!?

Fast det var fina krus osv.

Rozzy
2008-07-03 18:12
#6

Det är en japansk teknik från 1500-Talet.

Man gör framförallt termucko Japanska te sermoniskålarna i detta.

Familjen leverkvar med dess anor ja tom huset där de levde äar kvar som det såg ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: