Annons:
Etikettallmänt
Läst 3430 ggr
[MajaWrangstadh]
6/2/08, 11:16 PM

Skoluppgift om medeltiden

Har en fråga om medeltiden som jag ska svara på med hjälp av internet, men jag hittar verkligen inte svaret!
Frågan lyder:
Berätta lite om medeltiden, till exempel när den var och viktiga saker som inträffade i Europa under denna tid.

Alltså lite enkel fakta om medeltiden bara. Någon som kan hjälpa mig? :)

Annons:
Ahnna
6/3/08, 12:59 AM
#1

Oj, det var ingen lätt fråga att svara på. Det hände otroligt mycket i Europa under medeltiden, det går inte att få plats med allt i en och samma uppsats.

Generellt så räknas perioden från år 500 till år 1500 för medeltiden, men här i norr så kallar vi ju perioden fram till ca 1000-talet för vikingatid, och därefter kommer det vi kallar medeltiden. Från ca 1480 började renässansen ta fart, men i t.ex. Italien var de mycket tidigare och här i Sverige hände det inte så mycket under renässansen. Så "på en höft" kan man säga att medeltiden tog slut ca år 1500.

Jag ska leta runt lite efter några ämnen som du kan fördjupa dig i, återkommer!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rozzy
6/3/08, 10:46 AM
#2

Ja det vore trevligt med en liten historisk överblick, även om är svårt att hålla sig till detta helt kort.

Florentyna
4/2/12, 1:39 PM
#3

Hej,

i norden räknas medeltiden från mitten av 1000-talet till ca 1520.

Tiden mellan Antiken ca 800 f Kr - ca 500 e Kr och Nya tiden fr ca 1500 (i Sverige 1521) till våra dagar.

Häxprocesser pågick i stora delar av Europa från medeltiden fram till 1700-t.

Inkvistitionen ( institution inom Katolska kyrkan) som förföljde och dömde kättare (oliktänkande) fick sin egentliga utformning på 1200-t.

Nordstedts uppslagsbok 1999

Anthka
4/2/12, 2:33 PM
#4

Genom att googla ordet "medeltiden" får jag som de två första träffarna wikipedias sida om medeltiden och historiska muséets:

http://www.historiska.se/historia/medeltiden/

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
4/2/12, 7:51 PM
#5

Medeltiden kan ganska enkelt räknas mellan 800talet (karl den stores regeringstid i Frankrike, Tyskland och Italien) till 1500talet (lite skiftande beroende på var i Europa du är).

1066 landsteg Vilhelm Bastarden (även kallad erövraren) i England med en armé och vann. Detta räknas som starten på den Engelska och västeuropas "riddartid".

En ganska viktig sak som sker under senare delen av medeltiden (dit räknar jag 1300talet och framt) var Digerdödens, dvs pesten, ankomst till Europa vilket avfolkade Europa väsentligt.

Under medeltiden blir riddarsagor och riddarberättelser väldigt populära och deras ädla riddarideal smittar av sig på hur folk borde uppföra sig.

Samhällets struktur kunde delas upp i tre kategorier: Kyrkomän, Värdsliga krigsmän (adel och kungligheter) samt värdsliga bönder.

Bjornen
4/3/12, 7:42 AM
#6

Korståg och kristnandet av olika områden. För Sveriges del korstågen till Finland under 1200-talet.

Olika pestepedimier och olika agrarkriser, varav Digerdöden är den mest kända.

Nationsuppbyggnaden händer eller startar under medeltiden. En period då olika småriken blir nationer. I stort sett kan man säga att Sverige bildas under den tidiga medeltiden. Nationsuppbyggandet innebär att olika typer av enhetliga skattesystem uppstår.

För Sveriges del upphör våldsgästningen, när Magnus Ladulås sätter lås på ladorna. Enhetlig lagstiftning i hela Sverige.

Adelns uppkomst genom att större jordägare åtar sig att själv bekosta väpnare och därför får skattefrihet.

Trälar och slavarna släpps fria. Dock fanns slavverksamheten kvar även i Sverige fast utanför landets gränser.

Riddare och denna dyrkning är starkt överdriven och särskilt på denna sajt. Jag tycker att den vanliga människans betydelse har kommit i bakgrunden.

Annons:
Halvdansken
4/4/12, 3:57 PM
#7

Räknar man fram til ca 1500 så kan man ju inte undgå Columbus och Amerika.

"Alltså lite enkel fakta om medeltiden bara.". Läs tex "Den dynamiska medeltiden" av Michael Nordberg, "Stora Döden" av Dick Harrison eller "En fjärran spegel" (1300-talet) av Barbara W. Tuchman, så kan du förstå att det inte är en enkel fråga.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Florentyna
4/4/12, 7:58 PM
#8

Vilken härlig diskussion detta blev.

Jag är imponerad över den kunskap som kommer fram om denna intressanta men "mörka" tid.

GLAD PÅSK

önskar Florentyna

Upp till toppen
Annons: