Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 1855 ggr
Rozzy
5/16/08, 6:39 PM

Hur ser er vardag ut?

Jag är helt förundrad över människor som brinner för något intresse .

Jag har flera intressen och jag tycker inte det tar för mycket tid jag älskar mitt val, jag arbetar som heltidskonstnär med par dagar som estetlärare så min vardag smälter ihop med intressena.

Men hur ser er vardag ut hur mycket medeltid blandar ni in i ert vardags liv?

Till olika arr och tillställningar kan jag tänka mig att det blir mycket mer.

Men är ni alla vanliga konsumerande svenskar eller undviker ni plast och komposterar ,syr egna kläder, äter bönor, laivar och lyssnar på medeltids musik så fort ni kommer hem från jobbet?

Annons:
LinaN
2/22/09, 5:02 PM
#1

Jag lever väl väldigt blandat.

Jag kan åka till stallet i mantel och i ylleklänning, mocka hästskit och grejja, likväl som jag kan åka ut i pyjamasbyxor och fleecejacka.

Medeltida/folkmusik lyssnar jag på litet nu och då men inte så ofta ändå… tycker att det blir lätt förmycket för min del. lyssnar hellre en hel dag på hel och ultima thule än att jag lyssnar på folkmusik utan sång och medletida plinkande.

Men mitt hem är klart influerat av mitt skaparintresse, garnhärvor och nystan överallt, tyger så det är sprängfullt i garderoberna. Saxar, penslar, pennor, halvfärdiga hantverk precis överallt. Det är en livsstil att vara hobbyist som min fästman säger.

Förutom mina saker så dräller det av andra småsaker som han pysslar med även om han också är väldigt intresserad av det vikinga och medeltida.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2/22/09, 5:08 PM
#2

Jag pluggar hantverk på universitetet och min vardag och skola flyter ihop då jag får ägna mig åt mitt största intresse hela tiden! Mitt hantverksintresse stäcker sig från forntid till 1700-tal

Mitt hem blandas med min hantverksintresse och sambons data och matematik intresse :) men våra bokhyller skiljer sig inte så mycket åt i innehåll ändå, fantasy, rollspel och historia dominerar

Jag lyssnar mycket på medeltids inspirerad musik från nästan alla länder, men hårdrock, folkmusik och en del annat slinker gärna med.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anco
2/22/09, 5:21 PM
#3

Här hemma är det mest mina projekt, tavlor på staffli, väven i vävstolen, tyger och garn som minner om mina intressen.

Jag går inte klädd i mina klänningar till vardags… vill skona min stackars familj som är tillräckligt skakad (haha) över mina lite 'udda' intressen som druidism osv….

Eftersom jag är hemma på heltid pga min fibromyalgi så har jag tid att utöva mina intressen när jag orkar och klarar av det.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

niare
2/22/09, 5:52 PM
#4

mitt hem är en enda röra med alla saker då jag ska bygta lägenhet å får inte ställa nått längt kanterna i nått rum då de ska tapeseras om :P men mitt hem och min vardag ser ut precis olika dag från dag de beror vad jag känner för :P

zayla
2/22/09, 7:05 PM
#5

Jag är en helt vanlig svensson i ett vanligt hem fullt med böcker. Det enda som syns är mina arkeologiska böcker och i hörnet finns min lilla garnkorg och på väggen i "kontoret" en plansch över Sveriges Rikes regentlängd.

Salo
2/22/09, 8:02 PM
#6

Bor på en hästgård och har ett gäng djur och en sambo. Har en väldigt blandad stil men gillar antika/gamla och/ eller robusta möbler (gärna med smidesbeslag) men just nu är det möblerat efter ekonomin. Går för tillfället arbetslös så min tid spenderar jag mest hemma. Har mina medeltidssaker utspridda i huset, tyvärr hantverkar jag inte så mycket som jag skulle vilja då ekonomin sätter stopp för det. Musiken är väldigt blandad också men hårdrock ligger steget före. Tycker väldigt mycket om medeltida musik och tycker det blir lite lite av det med de få evenemang det blir under åren. Skulle vilja ha mer medeltid i mitt liv.

Annons:
Anthka
2/22/09, 8:09 PM
#7

Jag läser för tillfället religion på distans (förra året var det historia) vilket gör att jag periodvis har ganska mycket tid till att odla mina intressen. Hemmet är en salig röra av textilmaterial, böcker och papper och udda föremål (allt från antikviteter till mer eller mindre kitchiga saker).

Eftersom sambon har samma historiaintressa har vi tillsammans början till en ordentlig facklitterär samling böcker med historisk inriktining, de trängs i hyllorna tillsammans med mina skönlitterära verk och alla textilböcker.

Vi lyssnar båda på irländsk musik, tycker mycket om folkmusik och medeltidsmusik.

Sambons intressen är inte lika påtagliga i lägenheten utan märks mer på de små detaljerna.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2/23/09, 10:40 AM
#8

Mitt hus är ett virrvarr av organiserat kaos, med hantverk och halvfärdiga projekt precis överallt. Jag flyttade hit till gården 2006 och har fortfarande inte löst frågan om FÖRVARING. Oskyldig Jag skyller på att jag hellre lägger 500:- på hantverk än på lådor att förvara det i!

Jag hantverkar i stort sett dagligen, i den mån jag orkar. Oftast är det inget som tar så lång tid, men det händer att jag ger mig på lite större projekt också.

Jag lyssnar på väldigt lite medeltida musik, det är inte riktigt min smak. Eller rättare sagt, jag har så många smaker att det knappt får plats någon medeltida musik. Clannad och Bel Canto har en del bra medeltidsinspirerad musik, men jag överkonsumerar inte deras verk.

I inredningen syns nog inte så mycket medeltid ännu, för mitt medeltida gästrum är inte klart. Tanken är att inreda hela rummet med bara medeltidssaker ("öppen förvaring" av mina grejer) och egenbyggda trämöbler. Men i resten av huset, som är från 1800-talet, börjar det synas så smått att jag försöker bevara original-looken, som någon dessvärre förstörde på 70-talet genom att inreda efter den tidens mode. Just nu jobbar jag med köket och försöker få det att se ut som ett lantkök istället för ett retrokök.

Plastartiklar finns det väl i kåken, men jag avskyr plast i inredningen. Där ska det bara vara "naturliga" material som trä, metall, sten och glas. Plastmöbler är det fulaste jag vet! Cool

Komposterar… Mja, inte allt, men jag har en kallkomposthög som får ta allt som kan ligga ute i väder och vind och förmultna. Förutom medeltid och hästar så har jag en passion för trädgård och trädgårdsdesign, så därför behöver jag en komposthög att ta jord ifrån till alla rabatter… Tack vare hästarna är den högen rätt stor! Oskyldig (Ni får själva gissa varför.)

Bönor undviker jag, lajv har jag sällan råd med numera, syr egna kläder gör jag inte (förutom medeltida kläder dårå) och lika glad för det är jag!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2/23/09, 6:39 PM
#9

#8 Håller fullt och fast med dig om att det är bättre att lägga 500:- på material än på förvaring till materialet.

Nu råkar jag vara lite av en "lådfantast" jag är väldigt förtjust i fina lådor och askar och kistor, vilket löser lite av min förvaring. Men å andra sidan överbelamrar lägenheten med dylika saker. Annars kör jag på teorin att det jag beställer ofta kommer i en kartong så varför inte spara och använda den…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: