Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1840 ggr
zickan
2008-06-18 05:24

kläder

verkar som om min kompis tänker dra på stort och klä ut sig på medeltids veckan. var ett par år sedan jag klädde ut mig och mina kläder är för små nu.

behöver köpa nått nytt funktions dugligt relativt billigt.
Några tips?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Ahnna
2008-06-18 12:10
#1

Vill du veta var du kan köpa färdiga kläder eller vill du veta var det finns billiga tyger att sy kläder i? Sorry om jag har missuppfattat. Generad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zickan
2008-06-19 13:46
#2

färdiga hellst eller tips på vanliga kläder man kan köpa för att se ut som nått.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ahnna
2008-06-19 21:57
#3

Vanliga, moderna kläder tycker jag är svåra att passa in på medeltidsmarknader. Möjligen att herrar kan ha ett par byxor som inte ser alltför moderna ut, t.ex. svarta, gråa eller bruna. För tjejer är det värre.

Men en underklänning, eller för all del en täckande överklänning som går att bära utan underklänning, kan du ju komma rätt billigt undan med. Det gäller bara att leta efter tyg på rätt ställe. Om det går åt 5 meter tyg och du handlar t.ex. lin eller ylle för 60-70 kronor per meter så blir det ju inte så dyrt. Men då måste ju någon sy det åt dig, om du inte vill göra det själv förstås.

Syr du en underklänning i bomullstyg så behöver det ju inte kosta mer än 30-50 kronor per meter. Kolla bland t.ex. lakansväv eller grova bomullstyger. Bomull är ju inget direkt tidsenligt material för medeltid, men på medeltidsveckan är det ingen som kommer skratta eller peka för att du har bomullskläder på dig. Det funkar, även om det ser mer tidsenligt ut med lin eller ylle.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Inflyttad
2008-06-24 15:52
#4

Fram med symaskinen bara. Finns många relativt enkla mönster att hitta lite här och där.

PogoPedagog
2008-09-21 21:40
#5

Ett tips om du vill spara pengar på tyg och inte är så lång är att klippa ut mönstrena på tvären. Då får man en hel klänning på 3,5 m tyg. Det kräver ju såklart att du har ett tyg med 150 cm bredd.

Ahnna
2008-09-22 13:34
#6

#5 Framförallt så krävs det ett tyg som är vävt på ett sätt som är förenligt med att klippa ut mönstret på tvären. Flört Ligger trådarna på något annat sätt i tyget så kommer plaggen att få ett väldigt fult fall, och kan i värsta fall dra sig lite. Lintyg och bomullstyg går oftast att klippa på tvären, men tyg med mer lyster (för att inte nämna mönster) kan se väldigt knasiga ut om man har klippt på tvären.

Absolut bäst är att alltid klippa ut på längden, eftersom det är så tygerna är tillverkade.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
MegN
2008-09-24 14:37
#7

He he - när jag läste "tvären" tänkte jag "på skrå", dvs diagonalen. Grunnade en lång stund hur i hela friden det skulle spara tyg… ;-) Insåg sen att ni menade "på bredden" istf "på längden".

Jag har själv sytt i enfärgat linne och ylle på "tvären", eftersom det är vanlig tuskaft med samma material och tjocklek i varp som i inslag syns det ingen skillnad. Då är det bara trådraken som kan vara bra att hålla sig till.

pigstie
2008-09-24 20:36
#8

Ikea säljer 100% lin på 90Cm bredd för endast 29 Kr/m , så kostnaderna blir inte så höga om man har möjlighete att ta sig till ett Ikea.

Ahnna
2008-09-25 11:35
#9

#8 Vad sa du NU?! Har de rea? Sist jag var och kollade på deras tyger kostade linet 59:- eller 79:- per meter…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: